17 juli 2018 3 min

Belg betaalt te veel voor pechbijstand

ANTWERPEN, 17 juli 2018 – Recent marktonderzoek van Profacts in opdracht van Mobly toont opvallende cijfers. 7 op de 10 Belgen heeft pechbijstand voor zijn auto, 58% maakte er nooit gebruik van. Is er nood aan meer flexibiliteit? Als het van de Antwerpse start-up Mobly afhangt betaal je enkel voor pechbijstand wanneer je dat nodig hebt.

Belgen betalen massaal voor pechbijstand
7 op de 10 Belgen heeft pechbijstand. Dat is veel. Maar wat is hiervoor de reden? 34% wil voornamelijk met een gerust hart de baan op en geeft aan dat ze pechbijstand hebben uit voorzorg. De belangrijkste reden waarom mensen geen bijstand hebben is omdat ze te weinig kilometers rijden (33%).

Een gewoonte, zoals een ander
Gemiddeld hebben Belgen 7,5 jaar pechbijstand. Maar liefst 26% heeft het al meer dan 10 jaar. En opvallend: 7% weet zelfs niet meer of ze ervoor betalen, ook al kost een abonnement tussen de 60 en 180 euro. Pechbijstand zit ingeburgerd, zoveel is duidelijk. De vraag is dan hoeveel mensen bewust bezig zijn met die keuze?

Waarom voor pech betalen als je nooit pech hebt?
Misschien wel het meest opvallende cijfer: 58% betaalt voor pechbijstand en had nog nooit pech. Verder had 19% ooit 1 keer pech en 21% meerdere keren. De meesten (34%) stonden stil door een platte batterij of startprobleem. Je zou je natuurlijk kunnen afvragen hoe groot het risico is op pech, maar als 6 op 10 nooit pech had, zegt dat wel iets over de (niet) noodzakelijkheid van een abonnement.

MOBLY wil bestuurders enkel laten betalen bij pech

Antwerpse start-up Mobly laat bestuurders een keuze maken en komt met een alternatief: betaal voor pechbijstand als – en alleen als – je die nodig hebt. Hierdoor betaal je per panne en niet per jaar. Via de app Mobly Go betaal je met één simpele klik als je op de pechstrook staat. Reeds 20.000 mensen hebben de app geïnstalleerd en kiezen zo voor pechverhelping zonder abonnement.

Artikel delen via
Blijf op de hoogte