Hoe kunnen we jou helpen?

Hier vind je de meest gestelde vragen over de Mobly Go.

Contacteer ons gerust als je nog andere vragen hebt.

FAQ Mobly Go

Wat is het verschil tussen Mobly Go en Mobly Go Plus?

De Mobly Go app kan je gratis downloaden in de App Store of Google Play Store. Deze gratis versie van onze app kan je meteen gebruiken om pechverhelping in binnen- en buitenland aan te vragen (prijzen van deze services vind je terug in de app). Je kan de app ook gebruiken om het dichtstbijzijnde tankstation te vinden.
Blijf je graag op de hoogte van het meest recente nieuws op vlak van mobiliteit? Dan kan dit via het tabblad ‘nieuws’ in de app.
Verzekeringsklanten kunnen daarnaast de gegevens van hun verzekering in deze gratis versie bekijken.

Wil je echter graag inzicht in je ritten en de conditie van je wagen ?
Upgrade dan je gratis abonnement naar het betalende Mobly Go Plus abonnement. Voor dit abonnement heb je een dongle nodig. Deze dongle plug je in in de OBD2 poort van je wagen.

Welke functionaliteiten zitten er allemaal in het Mobly Go Plus abonnement?

Als je een Mobly Go Plus abonnement – de betalende versie van onze app – afsluit, bieden we je meer mogelijkheden dan wanneer je enkel de gratis versie van onze app gebruikt.
Zo kan je met onze betalende versie:
– jouw ritten nauwkeurig tracken met behulp van je dongle.
– jouw brandstofkost per rit nauwkeurig bijgehouden en zo je verbruik makkelijk onder controle houden.
– jouw brandstofkosten en ritgegevens bijgehouden in de app door middel van onze statistieken. Via je account op de website kan je trouwens ook een export van al deze gegevens maken.
– jouw ‘actieradius’ bekijken. Dit betekent dat je kan opvolgen hoeveel kilometer je nog kan rijden met je resterende brandstof.
– jouw wagen steeds makkelijk terugvinden met de ‘vind mijn wagen’ functie. Zo vergeet je nooit meer waar je geparkeerd staat.
– jouw wagen gezond houden. De dongle controleert je wagen voortdurend op defecten. Wanneer een defect wordt gedetecteerd, wordt deze foutcode in je app weergegeven.

Uiteraard blijven ook de functies van onze gratis app beschikbaar voor betalende klanten.
Aanvragen van pechverhelping in binnen- en buitenland (prijzen hiervan vind je terug in de app)
Lokaliseren van het dichtstbijzijnde tankstation
Blijf daarnaast steeds op de hoogte van het recentste mobiliteitsnieuws via het tabblad ‘nieuws’

Hoe vraag ik een Mobly Go Plus abonnement aan?

Om je gratis Mobly Go app te upgraden naar een Mobly Go Plus account. Dien je via de website het aanvraagformulier in te vullen.
Wanneer je klikt op ‘bestel je dongle’ zullen we je vragen om in te loggen of, indien je nog geen account hebt, een account bij Mobly aan te maken.
We vragen je jouw contactgegevens, adres & het afleveradres voor de dongle op te geven. Daarnaast zal je ook de bruikleenvoorwaarden voor de dongle moeten aanvaarden.
Bij de volgende stap kies je de abonnementsformule die bij je past. Indien je een kortingscode hebt, kan je deze hier ingeven.
Nu hoef je enkel nog te betalen. Je wordt verwezen naar ons online betalingssysteem om de betaling te vervolledigen.
Van zodra we de betaling goed hebben ontvangen, sturen we je per post een dongle toe. Deze dongle krijg je van ons in bruikleen. Dit betekent dat je deze, wanneer je je abonnement bij ons stopzet, weer naar ons zal moeten terugsturen. Het gebruik van deze dongle is gratis. Ook voor de verzending (en de retourzending bij stopzetting) dien je niet te betalen.

Hoeveel kost het Mobly Go Plus abonnement?

Je kan kiezen tussen 3 verschillende abonnementsformules.
Abonnement voor 1 maand – €4,49/maand
Abonnement voor 6 maanden – €3,49/maand of €20,94/6 maanden
Abonnement voor 1 jaar – €2,99/maand of €35,88/jaar
De kostprijs voor je abonnement wordt meteen in één keer afgerekend. Kies je bijvoorbeeld voor een abonnement van een jaar, dan betaal je meteen het totale bedrag voor één jaar.

Hoe verloopt de betaling van mijn Mobly Go Plus abonnement?

Betalen doe je online. Vanaf de eerste betaling starten we een domiciliëring. Bij elke hernieuwing van je abonnement zal het bedrag voor je abonnement dus automatisch van je rekening worden afgeschreven.

Moet ik een Mobly Go Plus abonnement afsluiten om gebruik te maken van pechverhelping in België en in het buitenland?

Neen, voor onze tijdelijke pechverhelping formules volstaat het dat je de gratis versie van onze app download. Je hoeft hiervoor dus géén Mobly Go Plus abonnement af te sluiten.
Vergeet niet dat je voor pechverhelping in het buitenland wel een tijdelijk abonnement ‘pechverhelping Europa’ dient af te sluiten. Meer informatie vind je hier.
Voor pechverhelping in België dien je op voorhand geen abonnement af te sluiten, maar betaal je per panne. Je hoeft dus enkel de gratis app te downloaden. Meer informatie over pechverhelping in België vind je hier.

Moet ik een Mobly Go Plus abonnement afsluiten wanneer ik een verzekering bij Mobly afsluit?

Heb je een traditionele verzekering bij Mobly? Dan zal je de details van je verzekering in je Mobly Go app kunnen volgen. Je krijgt je facturen en je statistieken over je verschillende soorten ritten te zien. Je hoeft hiervoor echter geen Mobly Go Plus abonnement af te sluiten. De gratis versie van de app volstaat.

Wens je toch graag meer inzicht in de conditie van je wagen? In dat geval kan je uiteraard wél een dongle bestellen. Deze bestel je eenvoudig via de website. Gebruik hiervoor hetzelfde account als dat van de gratis app.
Heb je een verzekering per kilometer bij Mobly? Dan sturen we je je een dongle per post toe. Deze dongle is gelinkt aan je verzekeringscontract. Hiermee kunnen we meteen ook je gereden kilometers facturen. Je hoeft in dit geval dus geen Mobly Go Plus abonnement af te sluiten. Alle functies van dit abonnement zijn inbegrepen wanneer je een verzekering per kilometer afsluit.

Wat is een dongle?

Een dongle is een klein stukje hardware dat je in de OBD2 poort van je wagen plugt. Vergelijkbaar met het principe van een USB-stick. Via deze weg connecteert je wagen met de app.
De dongle is ongeveer 6 cm op 5 cm groot en 2 cm dik. De dongle krijg je van Mobly in bruikleen en dien je dus bij stopzetting van je abonnement in goede staat naar ons terug te sturen.

Hoe installeer ik de dongle?

De dongle zelf is eenvoudig in je wagen te installeren. Het enige wat je hoeft te doen, is deze in te pluggen in jouw OBD2 poort.
Om jouw dongle met de app te verbinden, volg je de stappen in je app.
Jouw activatiecode vind je terug op sticker die in het dongle doosje kleeft. Jouw activatiecode is de code in het oranje kader op de sticker.
Op deze stickers staat eveneens een QR-code. Deze kan je eenvoudig scannen met je smartphone. Lukt het scannen niet zo goed? Geef dan zelf de IMEI code en de activatiecode in de app in om de dongle met je app te verbinden.

Wanneer je de dongle in je wagen hebt geïnstalleerd, kan het tot 3 ritten duren voordat de eerste rit zichtbaar worden in de app.
Heb je na 3 (langere) ritten nog geen zichtbare trajecten in de app? Neem dan contact met ons op via support@mobly.be

Wat is een OBD2 poort? En heeft elke auto een OBD2 poort?

Een OBD2 poort is een soort stopcontact waarin je onze dongle eenvoudig inplugt. Deze OBD2 poort wordt ook door je garagist gebruikt wanneer hij bij een onderhoud je wagen controleert. Normaal gezien heeft elke benzineauto die gemaakt is na 1996 een OBD2 poort. In Dieselwagens is vanaf 2004 sowieso een OBD2 poort voorzien.
De plaats van jouw OBD2 poort nog niet gevonden? Via deze link vind je de plaats van de OBD poort in jouw wagen: https://obd.mobly.be/nl/.

Elektrische en hybride auto’s hebben meestal ook een OBD2 poort. Lees hier meer informatie over Mobly Go Plus voor elektrische of hybride auto’s.

Past de dongle niet in je OBD2 poort? Of heb kan je je OBD2 poort maar niet terugvinden? Mail naar support@mobly.be en we kijken graag even met je mee.

Ik kan mijn auto merk of model niet vinden in de app

Indien je jouw merk/model niet vindt in de keuzelijst, stuur dan een mailtje naar support@mobly.be We doen steeds ons best om zoveel mogelijk merken in onze lijst op te nemen. Onze lijst is echter niet altijd up to date. Je kan in dit geval voorlopig best een vergelijkbaar merk/model aanduiden, zodat je op die manier toch van de voordelen van de app kan genieten.

Beschadigt de dongle mijn wagen? of moet ik de dongle steeds uittrekken wanneer ik de auto verlaat?

Neen. De dongle brengt geen permanente veranderingen aan aan je wagen. Wanneer je je abonnement stopzet, kan je de dongle eenvoudig uittrekken en zo de wagen in zijn oorspronkelijke staat herstellen.
Je kan de dongle daarnaast steeds ingeplugd laten. De dongle beschikt immers over een eigen batterij. Deze batterij laadt zich enkel op wanneer je wagen aan het rijden is. Wanneer je je motor afzet, gaat de dongle in slaapstand en verbruikt deze geen stroom meer van je wagen.

De dongle past wel in mijn wagen, maar ik moet een klepje open laten en/of de bedrading van mijn wagen is nu zichtbaar.

In sommige auto’s zit de OBD2 poort verscholen achter een klepje of verborgen tussen de bedrading van de wagen.
Wanneer je dit lastig vindt, kunnen we je een verlengdraadje aanbieden. Hiermee kun je de dongle dan bijvoorbeeld verder tussen de bedrading vastleggen of aan de binnenkant van het klepje vastkleven zodat je dit terug netjes kan sluiten.
Wil je graag dat we je een verlengdraadje opsturen? Stuur dan een mail naar support@mobly.be

Ik kan mijn dongle niet met mijn app verbinden, wat nu?

Wanneer het niet lukt om je dongle met je app te verbinden kan dit verschillende redenen hebben.
Controleer of je met het juiste e-mailadres aangemeld bent in de app. We hebben immers enkel het account waarmee je de dongle aanvroeg een upgrade gegeven. Je zal dan ook enkel in dit account een dongle kunnen toevoegen.
Activatie onderbroken? Wanneer je linksboven op het tandwieltje drukt komt je in de instellingen van je app terecht. Hier kan je bij het onderdeel < auto’s en dongles> een nieuwe poging wagen.
Controleer of het IMEI-nummer op de dongle overeenstemt met het IMEI-nummer op de sticker. Wanneer het IMEI-nummer op je dongle niet overeenstemt met dat van de sticker, ging er bij ons waarschijnlijk iets mis. Laat het ons weten via support@mobly.be en we bezorgen je meteen de correct activatiecode.

Lijkt toch niet alles te werken zoals het moet? Dan kan het natuurlijk ook steeds aan de dongle zelf liggen. Om na te kijken of je dongle goed werkt, moet je op lampje op de dongle letten terwijl de dongle geactiveerd is (dus wanneer de motor aanstaat).
Wanneer het lampje rood flikkert met om de 3 seconden oranje, zit je goed. Te technisch? Of twijfel je? Stuur dan een filmpje van je dongle naar support@mobly.be en we kijken even met je mee. Stuur je liever je filmpje door via Whatsapp, dan kan dit via het nummer 0491191849.

Ik kan mijn ritten in de app bekijken. Toch zegt de dongle dat hij “niet verbonden” is. Wat nu?

Heb je net je dongle toegevoegd in je app en kan je je ritten bekijken? Dan werkt deze normaal gezien perfect zoals het hoort.
Bij het onderdeel ‘diagnose’ kan je bekijken wanneer de dongle laatst een check van je wagen uitvoerde. Gebeurde ook deze check recent? Dan kan je er zeker van zijn dat je dongle correct werkt.
Bij sommige dongles duurt het echter een aantal dagen voordat zij ook het status aanpassen van ‘niet verbonden’ naar ‘verbonden’. Hierop zit immers een beetje vertraging.
Heb je toch vragen? Contacteer ons dan op support@mobly.be

De app geeft een foutcode weer, wat moet ik doen?

Je kan via de app bekijken welke fout of fouten de dongle uit je wagen uit kan lezen en wat deze inhouden. De app geeft deze weer als “DTC-codes”. Deze codes kunnen algemeen gekende codes zijn, maar ook merkspecifieke. Daarom is het soms moeilijk om een uitgebreide beschrijving van sommige fouten weer te geven. Kan een code niet herkend worden? Of geeft de app een ernstige of dringende fout weer? Dan kan je best even contact opnemen met je garagist voor een nazicht.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn brandstofniveau zichtbaar wordt?

Wat je eerst en vooral even moet nakijken is of al je autogegevens correct ingevuld zijn, zelfs de “versie”. Indien niet alle autogegevens zijn ingevuld, dan kan ook je brandstof niet berekend worden. Staat jouw versie er niet tussen? Of kan je je autogegevens niet volledig aanvullen? Stuur dan even een mailtje naar support@mobly.be dan geven wij het door. Voorlopig vul je best een gelijkaardige merk & model in.
Heb je je autogegevens volledig ingevuld en wordt je brandstof toch niet gemeten? Dan zou het kunnen dat deze functie voor jouw wagen (voorlopig) nog niet ondersteund is. Natuurlijk kijken we dit graag even voor je na. Laat het zeker even weten via support@mobly.be

Hoe zet ik mijn Mobly Go Plus abonnement stop?

Om je abonnement stop te zeggen log je in op je account (https://account.mobly.be/nl/) en zeg je je account op.
Het reeds betaalde bedrag voor je abonnement blijft verschuldigd indien je beslist om tussentijds op te zeggen.
Let op, je abonnement wordt op het einde van de periode automatisch voor dezelfde duurtijd verlengd. Wil je opzeggen? Zeg dan tijdig je abonnement op. Tijdig betekent minstens één week voor de hernieuwing van je abonnement. Zoniet, dan wordt de prijs voor de nieuwe periode aangerekend.

De dongle krijg je van ons in bruikleen. Wanneer je je Mobly Go Plus abonnement opzegt, moet je je dongle dan ook terugsturen. Je krijgt hiervoor een retouretiket van Bpost waarmee je de dongle gratis naar ons kan terugsturen. Terugzenden van de dongle kan in eender welk doosje.

Kan ik mijn Mobly Go Plus abonnement verlengen?

Je Mobly Go Plus abonnement wordt steeds automatisch verlengd voor dezelfde duurtijd. Zo kan jij makkelijk blijven genieten van de dongle en al zijn voordelen. Wil je toch stopzetten? Dan kan dit natuurlijk altijd.
Let er wel op dat je je abonnement tijdig opzegt. Tijdig betekent minstens één week voor de hernieuwing van je abonnement. Zoniet, dan wordt de prijs voor de nieuwe periode aangerekend.

Kan Mobly Go Plus gebruikt worden voor elektrische/hybride wagens?

Voor Elektrische en Hybride wagens kan je in principe gebruik maken van Mobly Go Plus, maar dit is niet aan te raden. Onze metingen zijn voorlopig nog niet op dit type wagens voorzien. Je kan de dongle natuurlijk wél gebruiken om je ritten te tracken of om na te kijken waar je je wagen geparkeerd hebt.
Andere functionaliteiten van de app zullen echter niet geschikt zijn voor dit type wagen, zoals bijvoorbeeld het brandstofpeil of energiehoeveelheid.
Wél kan je beroep doen op de gratis versie van onze app. Zo kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van onze pechverhelping in binnen- en buitenland.

Kan Mobly Go Plus gebruikt worden voor motoren & scooters?

Omdat motoren & scooters geen OBD2 poort hebben, kan je Mobly Go Plus niet gebruiken voor dit type voertuig. Je kan immers je dongle niet in je motor of scooter inpluggen.
Wél kan je beroep doen op de gratis versie van onze app. Zo kan je bijvoorbeeld gebruikmaken van onze pechverhelping in binnen- en buitenland.

Ik ben mijn wachtwoord vergeten, wat nu?

Via de link: https://account.mobly.be/nl/accounts/wachtwoord-vergeten/ kan je online een nieuw wachtwoord aanvragen. Ook kan je via de app zelf je wachtwoord resetten.
Zet ook je mailbox open, want hierin krijg je van ons een mail waarmee je je wachtwoord kunt resetten. Controleer zeker ook je spam, soms gaan onze mails hierin verloren.
Let op: soms werkt deze link niet goed op je smartphone. We raden je in dat geval aan de link te gebruiken op een laptop of desktop.
Loopt er iets mis? Neem dan contact op met support@mobly.be

Mijn account lijkt geblokkeerd. Wanneer ik mijn e-mailadres ingeef in de app, geeft de aan dat deze gegevens onbekend zijn bij Mobly. Wanneer ik een nieuw account probeer aan te maken blijkt mijn e-mailadres toch al te bestaan. Wat nu?

De makkelijkste manier om een (tijdelijk) geblokkeerd account terug te gebruiken is het aanvragen van een nieuw wachtwoord via deze link: https://account.mobly.be/nl/accounts/wachtwoord-vergeten/ Op deze manier wordt je account langs de achterzijde immers terug gereset.
Zet ook je mailbox open, want hierin krijg je van ons een mail waarmee je je wachtwoord kunt resetten. Controleer zeker ook je spam, soms gaan onze mails hierin verloren.
Let op: soms werkt deze link niet goed op je smartphone. We raden je in dat geval aan de link te gebruiken op een laptop of desktop.
Blijft je account toch geblokkeerd? Neem dan contact op met support@mobly.be

Heb je een vraag
voor Lotte?

Ons team helpt je graag verder,
met elke vraag die je nu nog hebt.

Download de gratis
Mobly Go app