Hoe kunnen we jou helpen?

Hier vind je de meest gestelde vragen over de Mobly Autoverzekering. 

Contacteer ons gerust als je nog andere vragen hebt.

FAQ Autoverzekering

Wat is inbegrepen in dit verzekeringspakket?

Mobly biedt jou een verzekeringspakket aan. Uiteraard kan je zelf samenstellen welke verzekeringen je graag in dit pakket opneemt.

Sluit je graag onze verzekering rechtsbijstand of onze verzekering Veilig Gevoel af zonder hierbij ook een autoverzekering te nemen? Dan kan dit uiteraard. Informeer je bij onze medewerkers voor een offerte.

Wat dekt een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid?

De verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid is een verplichte verzekering in België. Wil je je met je auto op de openbare weg begeven? Dan dien je deze verzekering verplicht af te sluiten. Deze verzekering dekt énkel de schade aan derden. Dit betekent dat enkel andere personen gedekt zullen zijn bij een eventueel ongeval.
Ook passagiers die mee in het verzekerd voertuig zitten worden als derden aanzien en zijn dus gedekt.

We dekken dus niet de eventuele schade aan jouw auto (hiervoor dien je een omnium dekking af te sluiten) en ook niet jouw fysieke letsel als chauffeur (hiervoor sluit je best een verzekering Veilig Gevoel af).

Wat is de verzekering rechtsbijstand?

Een verzekering rechtsbijstand is niet verplicht in België, maar deze verzekering is toch ten zeerste aan te raden.

Enkele problemen waarvoor je je rechtsbijstandsverzekeraar nodig kan hebben:

  • ongeval waarbij discussie ontstaat over de exacte omstandigheden
  • de ongevalsaangifte werd niet correct ingevuld of werd niet door beide partijen ondertekend
  • ongeval in het buitenland
  • ongeval in België waarbij een buitenlands voertuig betrokken is
  • ongeval waarbij de tegenpartij niet conform verzekerd is
  • ongeval met vluchtmisdrijf
  • ongeval met verzwarende omstandigheden
  • andere gevallen waarbij een advocaat noodzakelijk zou kunnen zijn

Wat is de verzekering Veilig Gevoel?

Een verzekering Veilig Gevoel is niet verplicht in België, maar deze verzekering is toch ten zeerste aan te raden.

Sluit je bij Mobly een verzekering ‘Veilig Gevoel – Gezin in het verkeer’ af, dan verzekeren wij jou én je gezin voor je fysiek letsel wanneer je een verkeersongeval hebt.

We dekken jou dus niet enkel als chauffeur in je wagen, maar bijvoorbeeld ook wanneer je op je fiets rijdt, met de bus onderweg bent of wanneer je bijvoorbeeld een elektrische step gebruikt. Ook jouw gezinsleden beschermen we op diezelfde manier.

De verzekering Veilig Gevoel bieden we ook aan in andere varianten. Heb je toch graag een ruimere of minder uitgebreide dekking? Bespreek dit dan met ons team!

Wat is het verschil tussen een kleine omnium verzekering en een grote omnium verzekering?

Enkel de verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid is verplicht.

Wat beide formules (kleine en grote omnium) gemeen hebben is dat ze in bepaalde gevallen ook schade aan je eigen voertuig dekken. Dit doen ze indien jouw voertuig schade oploopt of vervangen dient te worden door: brand, natuurelementen, diefstal, aanrijding met dieren en glasbreuk.

Sluit je daarnaast een grote omnium verzekering af, dan komt er extra bescherming bij. In dat geval dekken we je ook zonder dat één van de bovenstaande oorzaken aanwezig hoeft te zijn. Bij de grote omnium maakt het niet uit op welke manier de schade aan het voertuig veroorzaakt werd. Merk wel op dat je, indien je geen beroep kan doen op één van bovenstaande oorzaken, je een vrijstelling zal moeten betalen.

Wat is een afschrijvingsformule?

Voor de verzekeringen kleine en grote omnium geef je op voorhand door wat de aankoopwaarde van je wagen is/was. Indien je later door een ongeval een totaal verlies zou hebben, dienen wij immers op een correcte manier de waarde van je wagen op dat moment vast te stellen.

Daarom spreken we op voorhand samen af vanaf wanneer we je wagen beginnen ‘afschrijven’. Dit betekent dus: vanaf wanneer begint je wagen aan waarde te verliezen. Dit is je ‘afschrijvingsformule’.

De verschillende mogelijkheden waaruit je kan kiezen zijn afhankelijk van de waarde van je wagen, maar bijvoorbeeld ook van het gebruik van je wagen (persoonlijk gebruik, lichte vracht,…).

Een voorbeeld ter verduidelijking – formule 12:

De eerste 12 maanden blijft jouw wagen zijn initiële aankoopwaarde behouden. Heb je een totaal verlies in de eerste 12 maanden dan krijg je het volledige aankoopbedrag terug.
Na deze 12 maanden verliest de wagen telkens zijn waarde met 1% per maand.

Wat is een franchise, vrijstelling of eerste risico?

Ben je verzekerd met een verzekering grote omnium? Dan dekken we je ook voor schade indien je zélf in fout bent of indien de verantwoordelijke partij niet gevonden kan worden.

In dat geval dien je wel een deel van de schade zelf te betalen. Dit eigen deel is je vrijstelling. Hoe hoog het bedrag van dit eigen deel is, spreken we samen af bij de opmaak van je polis. We bieden tal van verschillende opties aan. Of een bepaalde optie mogelijk is voor jouw type wagen hangt af van de waarde van jouw voertuig.

Wat is een Engelse vrijstelling?

Een Engelse vrijstelling is een bijzonder type vrijstelling waarbij het gehele bedrag van de vrijstelling wegvalt indien de schade meer bedraagt dan het bedrag van de vrijstelling. Een voorbeeld ter verduidelijking:

Gewone vrijstelling 750 euro
Schade 751 euro
=> verzekeraar betaalt 1 euro
=> klant betaalt 750 euro
Engelse vrijstelling 750 euro
Schade 500 euro
=> verzekeraar komt niet tussen
=> klant betaalt 500 euro
Engelse vrijstelling 750 euro
Schade 751 euro
=> verzekeraar betaalt 751 euro
=> klant betaalt 0 euro

 

Mag er iemand anders dan de chauffeur met mijn wagen rijden?

Dit mag, indien dit enkel sporadische gebeurt. Van zodra iemand, bijvoorbeeld een familielid, vaker met de auto gaat rijden, dient deze in je polis te worden opgenomen.

Jongeren jonger dan 23 jaar kunnen daarnaast ook als occasioneel bestuurder in je polis worden opgenomen. Dit is een goedkopere tussenoplossing indien jongeren de gezinsauto sporadisch beginnen gebruiken, maar toch volledig gedekt willen zijn in geval van ongeval.

Ik heb enkel een voorlopig rijbewijs. Kan ik een verzekering afsluiten?

Neen, jammer genoeg kunnen we je niet verzekeren indien je enkel een voorlopig rijbewijs hebt. Je zal dus moeten wachten totdat je je definitief rijbewijs in handen hebt.

Heb ik kosteloos recht op pechverhelping wanneer ik deze verzekering afsluit?

Neen, pechverhelping is niet kosteloos mee in je verzekeringspakket opgenomen.

In geval van ongeval kan je wél rekenen op bijstand. Het bijstandsnummer vind je op je groene kaart. Let op, dit nummer kan je dus enkel gebruiken indien je een ongeval hebt gehad.

Heb je panne dan kan je dit noodnummer niet contacteren.

Bekijk voor onze opties pechverhelping, in België en buitenland, zeker onze website.

Heb ik de Mobly dongle of de Mobly Go App nodig om deze traditionele autoverzekering af te kunnen sluiten?

Neen, omdat je voor deze verzekering een vast bedrag betaalt en dus geen vergoeding per kilometer, kan je dit verzekeringspakket eenvoudig afsluiten zonder dat je de app hoeft te downloaden. Ook de dongle heb je niet nodig om verzekerd te kunnen zijn. Let wel dat je voor de facturatie over een geldig e-mailadres moet beschikken.

Daarnaast màg je de app natuurlijk wel downloaden indien je dit leuk vindt. Hier kan je zelf je ritgegevens bekijken en je verzekeringscontract opvolgen. Ook pechverhelping kan je, tegen een meerprijs per panne, via je app aanvragen.

Kan ik via Mobly een nieuwe nummerplaat aanvragen?

Ja! Heb je een nieuwe wagen gekocht en wil je deze via Mobly verzekeren? Dan regelen wij alles voor jou. We schrijven de wagen voor jou in en vragen een nieuwe nummerplaat voor je aan. Je kan kiezen of je deze nummerplaat bij je garage wil laten leveren of op je domicilieadres. De officiële documenten worden steeds naar je domicilieadres verstuurd.

Hoe stap ik over van mijn huidige verzekeraar naar mijn Mobly verzekering?

Indien je over wenst te stappen naar een Mobly verzekering, regelt Mobly deze overstap voor jou. Hiervoor hebben we al je gegevens van je huidige polis nodig, namelijk je polisnummer, de naam van je huidige verzekeraar en je hoofdvervaldag.

Belangrijk om in het oog te houden is, is dat je jouw verzekering bij een traditionele verzekeraar steeds 3 maanden en 1 dag op voorhand dient op te zeggen. Hou dus zeker je hoofdvervaldag goed in de gaten zodat je niet te laat bent om nog van verzekeraar te kunnen veranderen.

In geval van tariefwijziging geldt hierop wel een uitzondering. Past je huidige verzekeraar zijn tarieven aan? Dan kan je alsnog op een later moment opzeggen. Denk je op deze uitzondering beroep te kunnen doen? Laat dit dan zeker weten aan onze Mobly medewerkers.

Let wel dat we jammer genoeg steeds gebonden blijven aan de hoofdvervaldag van je vorige maatschappij. Je kan dus niet meteen naar onze verzekering overstappen. Je dient steeds te wachten op de hoofdvervaldag van je polis.

Hoe gebeurt de facturatie van dit verzekeringsproduct?

Facturatie bij Mobly gebeurt enkel elektronisch. Je zal ons hiervoor dus een geldig e-mailadres moeten opgeven.

Ook voor de betaling zullen we je vragen te betalen via een link die per mail wordt doorgestuurd. Je kan zowel maandelijks als jaarlijks betalen.

Via deze betaallink krijg je al onze betaalopties te zien om je maandelijkse betaling zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Kies je ervoor om jaarlijks te betalen? In dat geval krijg je je betaallink eveneens per mail doorgestuurd en kan je het bedrag makkelijk online overschrijven.

Wat gebeurt er wanneer ik een ongeval heb?

Ben je bij Mobly verzekerd en heb je een ongeval (in het binnen- of het buitenland)? Bezorg ons dan zo snel mogelijk een kopie van het aanrijdingsformulier. Zorg ervoor dat dit formulier volledig en goed leesbaar ingevuld wordt door beide partijen. Zorg er daarnaast voor dat beide partijen het formulier ondertekenen.

Twijfel je over de omstandigheden van het ongeval of ontstaat hierover discussie? Contacteer dan de politie.

Kan je auto door het ongeval niet meer verder rijden? Contacteer dan het urgentienummer rechts bovenaan op je groene kaart (dit nummer kan je zowel in het binnen- als buitenland gebruiken). Deze service is inbegrepen in je verzekering.

Je mag ons het aanrijdingsformulier per mail, whatsapp of post toesturen. Van zodra we dit ontvangen hebben openenen we een schadedossier bij onze verzekeraar. Daarna nemen we contact met je op voor de verdere afhandeling van je dossier.

Heb ik recht op een vervangwagen wanneer ik een ongeval heb gehad?

Indien je kiest voor een herstelling bij één van onze erkende herstellers (https://www.vindeenhersteller.be) heb je altijd recht op een vervangwagen. Je krijgt deze vervangwagen voor de volledige duurtijd van je herstelling. Het maakt in dit geval niet uit of je een verzekering Burgerlijke Aansprakelijkheid of een omnium dekking bij ons afsloot.

Uiteraard heb je ook steeds de vrije keuze om voor de herstelling bij je eigen garage langs te gaan. In dat geval bieden we géén vervangwagen aan voor klanten verzekerd met een Burgerlijke Aansprakelijkheidsverzekering. Klanten met een dekking in omnium hebben in dit geval recht op een vervangwagen voor maximum 7 dagen (maximum 30 dagen in geval van diefstal).

In het buitenland: Ook in het buitenland heb je recht op een vervangwagen na ongeval. In principe krijg je een vervangwagen voor de volledige duur van je herstelling. Uiteraard overleggen we steeds de best mogelijke optie met je. In sommige gevallen raden we bijvoorbeeld aan de wagen te repatriëren naar België en deze daar verder te laten herstellen. Ook deze kosten vergoeden we dan. Voor meer gedetailleerde informatie hierover kan je steeds de algemene voorwaarden consulteren.

Hoe werkt de maandelijkse opzegbaarheid van Mobly?

Je kan je verzekeringspakket bij Mobly tussentijds stopzetten. Je dient hiervoor wel een opzegperiode van een volledige maand te respecteren. Je opzegtermijn gaat pas in op de eerst dag volgend op de maand waarin we je opzegdocument hebben ontvangen. Een voorbeeld: bezorg je ons je opzegdocument 15 maart, dan loopt je opzegperiode tot en met 30 april. Een invulexemplaar van het opzegdocument kan je makkelijk opvragen per mail of whatsapp bij één van onze medewerkers. Gedurende de opzegperiode ben je steeds volledig gedekt door je verzekering en ben je dus ook de premie verschuldigd.

Je nieuwe makelaar kan ook aanbieden de opzeg voor jou te doen. Uiteraard kan dit. Rechtstreeks opzeggen bij onze verzekeraars blijft mogelijk. Je dient immers niet verplicht gebruik te maken van onze maandelijkse opzegmogelijkheid. Zorg er in dat geval voor dat zeker alle polissen van je verzekeringspakket tezamen worden opgezegd en er niet per ongeluk één van de polissen blijft doorlopen. In dit geval gelden uiteraard de algemene regels met betrekking tot opzeg zoals vermeld in de algemene voorwaarden.

Kan ik ook een motor/bromfiets verzekeren?

Ja, ook een motor of bromfiets kan bij Mobly verzekerd worden. Deze verzekering is enkel een verzekering in Burgerlijke Aansprakelijkheid. Andere varianten, zoals een diefstalverzekering, bieden we voor dit type voertuig jammer genoeg niet aan.

Verzeker je ook je voertuig voor dagelijks gebruik bij Mobly? Dan kan je rekenen op een aanzienlijke korting op de verzekering voor je motor.

Kan ik ook een oldtimer (met O-plaat) bij jullie verzekeren?

Dit kan, maar we kunnen enkel je oldtimer verzekeren indien je ook je voertuig voor dagelijks gebruik bij ons verzekerd. Daarnaast is deze verzekering enkel een verzekering in Burgerlijke Aansprakelijkheid. Andere varianten, zoals een verzekering in omnium, bieden we voor dit type voertuig jammer genoeg niet aan.

Kan ik nog een verzekering per kilometer aanvragen?

Voorlopig kan je in je verzekeringspakket enkel een traditionele autoverzekering opnemen, namelijk een verzekering waarbij je een vast bedrag per maand/jaar betaalt onafhankelijk van het aantal gereden kilometers.

Onze verzekering per kilometer kan je aldus tijdelijk niet meer afsluiten. Klanten die bij ons verzekerd zijn per kilometer kunnen deze verzekering wel behouden.

Heb je een vraag
voor Lotte?

Ons team helpt je graag verder,
met elke vraag die je nu nog hebt.

Krijg een offerte in minder dan 10 seconden

Betaal per kilometer voor je wagen, en bereken wat jouw mobiliteitsverzekering zal kosten.