Dit is wat u straks betaalt voor de lage-emissiezones


De toegangsregels van de lage-emissiezones van Antwerpen en Brussel zullen over enkele maanden verstrengen. En vanaf 2020 bant ook Gent de meest vervuilende voertuigen uit de stad. Maar welke wagens mogen de stadskern niet meer binnen? En wat kost het als je toch toegang wil?

lage-emissiezones

Euronorm 1-6

De Euronorm (Euro) is de Europese emissiestandaard die de uitstoot van voertuigen aangeeft. En die bepaalt dus of jouw wagen nog welkom is in de grootsteden. De Euronorm vertrekt bij 1 en loopt voorlopig tot 6, waarbij een lager cijfer duidt op een oudere wagen. Zo heeft Euro 0 betrekking op wagens ingeschreven vóór 1992, Euro 6 staat op zijn beurt voor de laatste nieuwe wagens, ingeschreven tussen 2015 en 2019.

Wat de Euronorm betreft zijn het vooral dieselwagens die geviseerd worden. Ze stoten meer fijnstof uit dan auto’s op benzine, LPG of CNG. Onderstaande tabel toont dat oudere modellen ervan dan ook veel langer welkom zijn. In alle steden zullen de toelatingsvoorwaarden in de toekomst verstrengen.

lage-emissiezone

25 à 30 euro per week

In Antwerpen mogen enkel wagens binnen met Euronorm 4 tot 6. Voor Euronorm 3 geldt een overgangsregel: deze wagens mogen wel binnen, maar tegen betaling. De toegang voor een Euro 3-voertuig kost tussen 30 euro per week en 365 euro per jaar. Wagens uit deze categorie mét roetfilter mogen wel binnen.

In Brussel kan je geen toegang kopen voor een langere periode. Wel kan je Brussel steeds binnen met een dagpas.

In Gent mogen vanaf 1 januari enkel voertuigen van het type Euro 5 en Euro 6 binnen. Wagens met Euronorm 4 zullen al moeten betalen. De prijs gaat van 25 euro per week tot 345 euro per jaar. Vanaf 2025 zouden er alleen nog voertuigen met Euronorm 6 binnen mogen. Wie een registratie voor Gent betaalt, mag ook in Antwerpen binnen en omgekeerd. Voor Brussel geldt dit niet.

Dagpas | 35 euro per dag

Wil je in Antwerpen rijden met een lage Euronorm (0, 1 of 2)? Dan kan je enkel binnen met een dagpas, en die kost 35 euro per dag. In Brussel en Gent heb je de dagpas ook al nodig voor Euronorm 3. Belangrijk: je kan maximaal 8 dagpassen per jaar kopen.

Controle door slimme camera’s

Eerst en vooral: de controle van lage-emissiezones gebeurt door slimme camera’s die elke nummerplaat herkennen. Als je de LEZ binnenrijdt met een niet-geautoriseerd voertuig, krijg je een boete. In Antwerpen en Gent start de laagste boete bij 150 euro. Wie meer dan 3 overtredingen begaat in 1 jaar tijd kan zelfs een boete krijgen van 350 euro.

In Brussel betaal je direct 350 euro, maar ben je daarna wel 3 maanden gerust. Per voertuig kunnen er maximaal 4 boetes per jaar worden gegeven, zo krijgt de eigenaar de tijd om van voertuig te veranderen.

Bron: De Tijd

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen