Beste klanten, wij werken en blijven bereikbaar om jou te helpen. Voor meer informatie klik hier

Wanneer kunnen we terug vliegen?


Over exact 8 weken begint de zomervakantie en in de reissector hopen alle bedrijven zo snel mogelijk weer op te starten. Maar vanaf wanneer kunnen we terug vliegen? Wij stelden de vraag aan Piet Demeyere (TUI).

Op de website van TUI fly kan je tot 7 juni geen enkele vlucht meer boeken. Maar vanaf 8 juni zou het standaardaanbod terug beschikbaar zijn. Het is alleen de vraag of die vluchten ook werkelijk de lucht in gaan. Want tot oktober staan er nog veel, reeds gereserveerde boekingen, waarvan de annuleringen stapsgewijs gebeuren. Momenteel sluit TUI dus geen enkele bestemming uit, maar op 15 juni naar Cuba vliegen? Die kans is toch wel heel klein.

Alles of niets

“Het is economisch onhaalbaar en ecologisch onverantwoord om halfvolle vliegtuigen te laten vertrekken.”

Social distancing zal de komende tijd nog wel even de regel blijven. Maar volgens Demeyere (TUI) is dat voor een vlucht onhaalbaar: “1,5 meter afstand houden is bijna onmogelijk. Bovendien is het ook economisch onhaalbaar en ecologisch onverantwoord om halfvolle vliegtuigen te laten vertrekken. Om te beginnen geven we voorrang aan het Europese toerisme en zullen we eerst enkel continentaal vliegen.”

Vluchten voorlopig geen prioriteit

De kans dat je vakantie in Griekenland doorgaat is dus groter dan een reisje naar pakweg Amerika. Griekenland maakte ook al eerder deze week een statement dat ze buitenlanders graag zien komen.

Vluchten voorlopig geen prioriteit

Voorlopig kwam het thema buitenlandse reizen nauwelijks aan bod op de veiligheidsraad. “Het onderwerp wordt al weken lang doodgezwegen, dus we wachten op het moment dat we meer informatie krijgen. Uiteraard wachten we liever nog even met vliegen tot we zeker zijn dat we een veilige omgeving kunnen garanderen”, zegt Demeyere.

Germany-cation: het toppunt van vakantie in eigen land

Duitsland moedigt alvast het toerisme in eigen land aan door binnenlandse vluchten aan te bieden. En dat is een beetje in strijd met de recente investeringen in het treinnetwerk, dat vandaag al veel kwalitatiever is dan dat van België.

Duitsland was eigenlijk op de goede weg om het klimaat te redden door treintickets goedkoper te maken en de luchtvaart duurder. In de podcast File in de Lucht vertelt Laurien Spruyt (Bond beter leefmilieu) wie de grootste impact heeft op ons klimaat.

Mochten we straks toch niet kunnen vliegen dan hebben wij voor jou 10 leuke daguitstapjes in eigen land.

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie