Opinie: elke wagen moet zijn geheimen prijsgeven


Mobly wil de gegevens van de wagen in de handen van de gebruiker te leggen. De populairste aanpak hiervoor is een OBD-dongle. Maar hoe werkt dit precies?

Het komt erop neer dat elk onderdeel van de wagen voortdurend informatie deelt op het netwerk van de wagen. Dat zijn veel gegevens. Moderne aangesloten wagens genereren naar schatting 25 GB gegevens per uur. Er wordt in de toekomst zelfs verwacht dat zelfrijdende wagens 4 TB per dag zullen genereren én verbruiken. Maar het enige wat je te zien krijgt bij een storing, is een lampje op je dashboard.

Om toegang te krijgen tot alle gegevens die de wagen genereert, werd OBD (On-Board Diagnostics) uitgevonden. Oorspronkelijk was dit enkel bedoeld voor diagnostische doeleinden: als de wagen naar de garage gaat, kan men uitlezen wat er scheelt aan de wagen.

Er is natuurlijk geen enkele reden om te wachten tot de wagen naar de garage gaat. In de laatste tien jaar werden al vaak pogingen ondernomen om de gegevens van de wagen in de handen van de gebruiker te leggen. De populairste aanpak hiervoor is het aansluiten van een OBD-dongle die dataverbindingen maakt op de OBD-aansluiting van de wagen.

Bedrijven zoals Automatic en Mobly creëren diensten die gegevens van de wagen uitlezen via de OBD-dongle. Zo kunnen mensen aan de hand van een app hun auto terugvinden, begrijpen wat foutcodes betekenen, onderhoudsherinneringen ontvangen en hun ritten opvolgen,…

Maar dongles zijn wel beperkt in hetgeen ze kunnen. Ze zijn redelijk duur en momenteel zijn ze slechts een middel om een doel te bereiken. Er is gewoon geen andere manier om die dierbare gegevens uit de wagen te halen.

Invoeren van een aangesloten autoplatform

Als je in de voorbije 2 jaar een nieuwe wagen heeft gekocht, bestaat de kans dat deze al is uitgerust met een aangesloten autoplatform. Deze platformen ontgrendelen de gegevens van de wagen via de lucht, dit wil zeggen dat ze een internetverbinding hebben. En deze zendt gegevens draadloos (en zonder dongle) naar een service die door de autofabrikant wordt bediend.

Vervolgens kunnen die gegevens gedeeld worden met de gebruiker in een op maat gemaakte app. Volvo On-call, Mercedes Me, BMW Connected,… het zijn allemaal applicaties waarmee ‘je wagen in je broekzak zit’. Je krijgt niet alleen informatie van je wagen, in veel gevallen kan je ook actie ondernemen: de deuren openen en vergrendelen, het alarm activeren of de verwarming instellen.

Hierdoor gaat een wereld van mogelijkheden open voor diensten van derden, die ook toegang willen tot deze API’s van de wagen. Stel je voor: je favoriete koffie wordt bezorgd aan de koffer van je wagen, je wagen wordt gewassen terwijl je aan het werk bent, of je kan een auto huren zonder dat je een sleutel nodig hebt.

Diensten die voordeel halen uit de toegang tot een wagen

Bestond er maar een manier om toegang te krijgen tot de API’s van alle wagens. Er zijn tal van diensten die voordeel kunnen halen uit toegang tot de wagen (tijdelijk, voor de veiligheid). De meesten zijn nog niet eens uitgevonden. Het probleem is dat het integreren van de verschillende API’s een serieuze barrière vormt voor een klein opstartend bedrijf met een geweldig idee.

Aangezien we bij Mobly al bijna 2 jaar actief zijn in het ophalen, analyseren en delen van gegevens van wagens, nemen we nu de volgende stap. In juni werden we opgenomen in het WATT factory accelerator-programma. We zullen van deze gelegenheid gebruik maken om onze inspanningen op het vlak van API-ontwikkeling voor wagens uit te breiden.

Het is onze bedoeling om 1 uniforme API te creëren die dezelfde functionaliteiten biedt voor verschillende automerken en -modellen. We gaan ervoor zorgen dat deze geweldige nieuwe dienst, die je wagen uitleent aan al je buren wanneer je hem niet gebruikt, zowel op een Golf werkt, alsook op de Model S P100D van de buur.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen