Waarom we (nog) niet klaar zijn voor het openbaar vervoer


Iedereen zit te wachten op een werkzaam openbaar vervoer, de vraag is of die ooit tegemoet komt aan de wensen van de pendelaars. Een collectieve overstap naar trein, tram en bus is momenteel nog ver zoek: maar liefst 7 op 10 gebruikt de wagen om naar het werk te gaan. Ondanks het toenemende aantal bedrijfswagens, de luchtvervuiling en de files.

Vlaams minister voor Mobiliteit Ben Weyts pleit voor één Vlaamse vervoersmaatschappij, met één ticketformule en één abonnement voor trein, tram en bus. Volgens Weyts de oplossing om het aanbod van bussen en trams beter af te stemmen met het treinaanbod. “De trein moet immers de ruggengraat vormen van een omvattend en doeltreffend openbaar vervoer.”

Maar daar is dus nog werk aan, want amper 6 op 10 was vorig jaar tevreden over de dienstverlening van de NMBS. Ook het openbaar vervoer is allesbehalve populair: amper 20% van de Belgen nam in 2018 de bus of tram naar zijn werk, 18% de fiets. De rest zit nog steeds verknocht aan de auto, en het is net die rest die we op het spoor moeten krijgen. De vraag is: hoe?

Multimodaliteit met de auto in de hoofdrol

We willen allemaal een vlottere mobiliteit: met betere fietsinfrastructuur, met spitsstroken op de autosnelwegen, met één app voor alle vormen van openbaar vervoer. Maar zolang dat vervoer niet op punt staat, kunnen we het niet omarmen. Het mobiliteitsdebat moet vertrekken vanuit de noden van de autogebruiker en tegelijk rekening houden met de huidige problematiek. De oplossing ligt dus niet alleen bij het openbaar vervoer, wél bij multimodaliteit.

En Mobly gelooft in die multimodaliteit waarbij we het gebruik van de wagen steeds vaker gaan combineren met andere vervoermiddelen. Het is immers te vroeg om de auto volledig te bannen. Een kleine oproep dus, aan minister Weyts, om de handen in elkaar te slaan. We willen de auto’s uit de steden en betere verbindingen vanuit landelijke omgeving. Carpoolen, strategische parkings, park & ride-zones,… met een combinatie van vervoermiddelen zijn de mogelijkheden eindeloos.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen