Waarom kiezen voor een mobiliteitsbudget?


De bedrijfswagen: een vals geschenk? In tijden van overvolle snelwegen en beroerde luchtkwaliteit is het tijd voor een alternatief, en dat ligt ondertussen al een maand op tafel: het mobiliteitsbudget.

Het mobiliteitsbudget: voor wie en voor wat?

Elke werknemer die in het bezit is van een bedrijfswagen of hiervoor in aanmerking komt, kan gebruik maken van een mobiliteitsbudget. Op voorwaarde dat de werkgever het systeem invoert. Het mobiliteitsbudget geeft de werknemer in plaats van één, maar liefst drie keuzes, en de mogelijkheid om deze te combineren. Concreet kunnen werknemers kiezen tussen:

  • Een kleinere of meer milieubewuste bedrijfswagen
  • Een duurzaam transportmiddel zoals een elektrische fiets/scooter, een abonnement voor het openbaar vervoer, een abonnement voor deelmobiliteit,…
  • De uitbetaling van het resterende budget in cash, op het einde van het jaar

Het mobiliteitsbudget biedt in tegenstelling tot de mobiliteitsvergoeding een ruime keuze aan mogelijkheden.

In de praktijk

Het mobiliteitsbudget biedt een pak meer flexibiliteit voor de werknemer: hij hoeft zich namelijk niet meer verplicht te voelen om met de bedrijfswagen te rijden. Beter nog: hij kan zijn woon-werk traject afleggen hoe hij maar wil én zelfs alles combineren.

In onderstaande afbeelding geven we een voorbeeld van dergelijke combinatie en zien we hoe het mobiliteitsbudget verdeeld wordt over een e-wagen, een stadsfiets, een bus-/treinabonnement én een restbudget.

mobiliteitsbudget

De werknemer is vrij om te kiezen wat hem het beste uitkomt, weliswaar binnen het vooropgestelde budget. Verder wordt de uitbetaling van het restbudget onderworpen aan de sociale bijdragen, maar je betaalt er geen belastingen meer op. Een zeer mooie extra dus.

Het budget heeft als doel zich aan te passen aan het persoonlijke traject van de werknemers. Daarnaast spreekt het voor zich dat er ecologische doeleinden zijn: door alternatief vervoer aan te bieden, zal de wagen minder gebruikt worden. Het budget zou ook wel eens een (gedeeltelijke) oplossing kunnen zijn voor de vele files in ons land.

Wat verandert er voor de werkgever?

De lancering van een nieuw systeem gaat altijd gepaard met een administratieve last. De werkgever moet namelijk meer oplossingen voorzien om het mobiliteitsbudget mogelijk te maken. Verder zal hij nog heel wat zaken in orde moeten brengen op vlak van reglementering, sociale zekerheid, arbeidsrecht en fiscaliteit.

Financieel verandert er voor de werkgever zelf nogal weinig, vermits een mobiliteitsbudget hem hetzelfde kost.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen