Waarom hebben elektrische wagens geen trekhaak?


Voor heel wat Belgen is het belangrijk om een aanhangwagen of remorque aan de wagen te kunnen hangen. Bij elektrische wagens en heel wat hybride wagens is dat echter bijna onmogelijk, en dat is voor sommigen een argument om niet over te stappen naar een elektrische wagen.

electrische auto

Gevaar voor explosie

De huidige elektrische wagens zijn afgeleid van gewone wagens met een verbrandingsmotor. En daardoor bevindt de ingebouwde batterij (waar elektriciteit wordt opgeslagen) zich vaak achteraan, onder de koffer. Bij een ongeval kan de trekhaak in de koffer geduwd worden, en als een speer door de batterij gaan. Daardoor zouden gevaarlijke stoffen kunnen lekken en is er kans op explosie of brand.

Maar er is wel een evolutie: tegenwoordig vertrekt men van andere onderstellen, en minder van de klassieke wagenbouw. Zo belanden batterijen steeds vaker in het midden, onderaan de wagen.

Bij heel wat hybridewagens (die een benzinemotor en een elektrische motor combineert) kan een trekhaak wel. En ook bij een aantal elektrische SUV-modellen is het mogelijk een trekhaak te plaatsen. Het betreft volgende modellen: Tesla Model X, Nissan e-NV200 en Renault Kangoo ZE.

Minder rijbereik

De grootste bekommernis van de elektrische wagen blijft het rijbereik. En dat wordt er niet beter op als je een aanhangwagen gaat trekken. De auto gaat immers meer verbruiken en daardoor vermindert de actieradius aanzienlijk, terwijl deze in de meeste gevallen al niet zo hoog is.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen