Hyundai en Uber werken aan vliegende taxi’s


Een taxi of Uber nemen, daar is niets speciaals aan. Maar wat denk je van een vliegende taxi? Pure sciencefiction? Niet bepaald. Autofabrikant Hyundai werkt samen met Uber aan een elektrische luchttaxi.

Een netwerk van vliegende taxi’s

Tijdens CES 2020 (Consumer Electronic Show) vertelde Hyundai over zijn partnerschap met Uber om vliegende taxi’s te ontwikkelen. Uber wil namelijk tegen 2023 van start gaan met een netwerk van gedeelde luchttaxi’s. De Aziatische autofabrikant stelde een elektrisch VTOL-concept (Vertical Take-Off and Landing) voor, met verschillende rotors. Een rotor is het systeem dat op een vast toerental draait waardoor de wieken roteren.

taxis volant

©AFP

Trajecten van 100 km tegen meer dan 280 km/uur

De luchttaxi heeft een bereik van ongeveer 100 km en een kruissnelheid van meer dan 280 km/uur. Er is plaats voor vier passagiers. Het toestel maakt gebruik van een ‘verdeelde elektrische aandrijving’. De verschillende rotors houden het toestel in de lucht, zelfs als er één zou uitvallen. Deze kleinere rotors helpen ook het geluid te beperken, wat niet onbelangrijk is in de stad. Ondanks zijn autonome vliegvermogen zal er een piloot aan boord zijn.

Betaalbaar voor iedereen

Het partnerschap is bedoeld om deze toekomstige luchttaxi’s ‘voor iedereen betaalbaar’ te maken, aldus Jaiwon Shin, hoofd van de afdeling Urban Air Mobility van Hyundai. “We weten hoe we superieure voertuigen op grote schaal kunnen produceren”, vertelde hij tijdens een persconferentie op CES.

taxis volants

©AFP

Kwalitatief en betrouwbaar

Uber neemt de service en grondinfrastructuur via Uber Air voor zijn rekening. Het bedrijf wil dit project in 2023 lanceren.
“Hyundai is onze eerste automobielpartner met ervaring in de productie van bijzondere auto’s op wereldniveau.

We zijn ervan overtuigd dat Hyundai het potentieel heeft om Uber Air-voertuigen te bouwen aan een ongeziene snelheid in de huidige ruimtevaartsector, door hoogwaardige en betrouwbare vliegtuigen met een groot volume te maken om de individuele kostprijs per traject te beperken”, aldus Eric Allison, voorzitter van Uber Elevate, de vestiging die belast is met dit project.

“Door het vervoer naar de lucht te verplaatsen, kunnen we onze passagiers ook een pak sneller op hun bestemming krijgen”, voegde hij nog toe.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen