‘Vierkant groen’ krijgt groen licht


‘Vierkant groen’ oftewel het AFTG-systeem (‘Alle Fietsers Tegelijk Groen’) startte aanvankelijk als een proefproject in Antwerpen, op ’t Eilandje. Deze nieuwe wegcode is nu officieel goedgekeurd door de wet.

vierkant groen

Proefprojecten rond verkeersveiligheid zijn trending, en maar goed ook. Een verkeersconflict tussen gemotoriseerde voertuigen en voetgangers/fietsers willen we te allen tijde vermijden.

‘Vierkant groen’ was zo’n proefproject, waarbij álle voetgangers en fietsers op één kruispunt tegelijk groen licht krijgen. Al de ‘zware’ weggebruikers zoals auto’s en vrachtwagens krijgen op dat moment rood. Op die manier is een conflict tussen zwakke en sterke weggebruikers uitgesloten. Op kruispunten waar de methode wordt ingevoerd, krijgen verkeerslichten pijltjes rond het silhouet van de fietser of voetganger.

Niet zonder nadelen

Wanneer auto’s in één richting groen hebben gehad, moet het daarna groen worden voor fietsers. Daarna krijgen auto’s in de andere richting groen, en dan moet het nog eens groen worden voor fietsers. Als het groen vierkant volgens dit principe werkt, moeten auto’s dus langer wachten:

Een andere optie is dat er géén vierkant groen wordt gegeven tussen de twee verkeersstromen. Dat levert logischerwijs een betere doorstroming op voor auto’s, maar dan is het de fietser die langer voor het rood moet staan. En dat beïnvloedt dan weer de veiligheid, omdat het de kans vergroot dat fietsers door het rood zullen rijden. Dit systeem is wel het eerlijkste voor iedereen en ziet er zo uit:

vierkant groen

‘Spillover-effect’

Verder is het bijzonder oppassen voor verwarring, omdat vierkant groen alleen geldt voor een beperkt aantal kruispunten. Bij vierkant groen kunnen fietsers in principe schuin de kruising oversteken. De kans bestaat dat ze dat ook gaan doen op kruispunten waar het niet wordt toegepast. Dat kan tot botsingen met andere fietsers leiden.

Zo’n ‘spillover-effect’ is niet ondenkbaar bij het invoeren van nieuwe wegcodes. Zo zorgde het concept ‘rechts afdraaien door rood voor fietsers’ ook voor verwarring. En dat kan gevaarlijk zijn.

Meer goedgekeurde wetsvoorstellen

Ook de wetgeving rond de snelheid van nieuwe voortbewegingstoestellen is aangepast naar 25 km/u. Voorheen was dit maar 18 km/u, waardoor het verschil met de snelheid van fietsers te groot was.

Verder mogen bakfietsen voortaan ook in de omgekeerde richting van eenrichtingsstraten rijden. Ze volgen zo dezelfde verkeersregels als fietsers.