11 december 2017 7 min Tips & tricks

7 veel voorkomende kosten met tweedehands auto’s

door Karel Byloos

Ga je op zoek naar een tweedehandsauto? Dan is er een ruim aanbod. Een auto is dan ook snel gekocht. Maar hoe voorkom je een miskoop en zorg je dat je niet met hoge kosten zit?

Hieronder lijsten we een aantal veelvoorkomende kosten op en hoe je ze kan detecteren:

1. Versleten distributieriem

Een distributieriem moet je na een aantal kilometer vervangen. Bij de ene auto is dat om de 60.000 km en bij de andere auto om de 120.000 km. Controleer dus of de distributieriem vervangen is en wanneer je die opnieuw moet vervangen. Dat kan je controleren aan de hand van de sticker op de motor of op het binnenscherm onder de motorkap. Op die sticker staat de datum en de kilometerstand waarop de distributieriem van de auto voor het laatst is vervangen. Maar je kan het ook controleren in het onderhoudsboekje.

Hoeveel kost een nieuwe distributieriem? Ongeveer 350 EUR afhankelijk van het merk van de wagen.

2. Oude of versleten bougies

Start je de auto? Let erop dat de motor meteen goed aanslaat. Is dat niet het geval en moet de startmotor langer ronddraaien voor de motor aanslaat? Dan kan dat duiden op achterstallig onderhoud van het ontstekingssysteem en dus oude of versleten bougies. Bougies zijn onderdelen die zorgen voor de ontsteking van de verbrandingsmotor.

Hoeveel kosten nieuwe bougies? Tussen de 125  en 250 EUR afhankelijk van het aantal bougies.

3. Versleten banden

Bekijk ook zeker staat van de banden. De profieldiepte is best 3 mm of meer. Bedraagt de profieldiepte minder dan 2,5 mm? Dan moet je de banden vervangen. Op de band van een auto staat ook een ‘DOT-code’. Die code geeft de leeftijd aan. Een DOT-code met slechts 3 cijfers is nog uit de jaren ’90. Dat betekent dus dat de banden al enorm oud zijn. De meeste auto’s hebben een DOT-code met 4 cijfers. Die code bestaat uit het weeknummer en de laatste 2 cijfers van het jaar. Een DOT-code van bijvoorbeeld 2212 betekent dat de autoband in week 22 van 2012 geproduceerd is. Banden mogen niet ouder dan 7 jaar zijn.

Hoeveel kosten nieuwe banden? Ongeveer 100 EUR per band afhankelijk van het type band.

4. Oude batterij

Een autobatterij heeft een gemiddelde levensduur van 4 tot 5 jaar. Dus vraag zeker of en wanneer de batterij voor het laatste vervangen is. Wil je echt zeker zijn over de kwaliteit van de batterij? Meet dan de spanning de batterij nog levert met een multimeter. Een opgeladen autobatterij van 12V is moet tussen de 12.4 en 12.7V aangeven. Ligt de gemeten waarde hiertussen? Dan weet je dat de batterij voldoende opgeladen is.

Hoeveel kost een nieuwe autobatterij? Ongeveer 150 EUR.

5. ‘Lege’ airco of oude filters

Airco hoort koude lucht te geven. Doet hij dat niet? Dan moet je hem hoogstwaarschijnlijk bijvullen. Komt er een muffe geur uit de airco? Dan zijn de filters aan vervanging toe. Een aircosysteem bestaat uit meerdere onderdelen: een aircopomp, filters en een verdamper. De filters vervang je best elk jaar. Het koelmiddel vul je elke 2 jaar bij. Een airco laten werken zonder koelmiddel kan de airco beschadigen.

Hoeveel kost het om de airco te laten bijvullen? Ongeveer 75 EUR. Hoeveel kosten nieuwe aircofilters? Ongeveer 40 EUR.

6. Versleten remblokjes/remschijven

Hoor je een ‘schurend’ geluid tijdens het remmen? Dan zijn de remblokken waarschijnlijk versleten. Sommige auto’s hebben een speciaal waarschuwingslampje om dat aan te geven. De remmen moeten altijd in goede staat zijn. Ze bestaan uit remschijven en remblokjes. Rij je te lang met versleten remblokken? Dan slijt de remschijf. De kosten om die te vervangen is een stuk hoger. Gemiddeld genomen moet je 3 keer remblokken vervangen voor de remschijf aan vervanging toe is.

Hoeveel kosten nieuwe remblokken? Ongeveer 125 EUR per set. Hoeveel kosten nieuwe remschijven? Ongeveer 275 EUR per set.

7. Versleten koppeling

Koop je een handgeschakelde auto? Dan wil je zeker zijn dat de koppeling in goede staat is. Een koppeling is namelijk een dure reparatie. Zet de auto stil om de staat van de koppelingsplaat te testen. Schakel de versnellingspook in de tweede of derde versnelling zetten en hou het koppelingspedaal ingedrukt. Laat daarna het koppelingspedaal los. Doet de auto moeilijk? Dan is de koppelingsplaat goed. De motor zal minder toeren maken en de neiging hebben om af te slaan. Gaat het toerental echter gewoon stijgen zonder dat de auto van zijn plek gaat? Dan is de koppeling aan vervanging toe.

Wat kost het om een koppeling te vervangen? Tussen de 350 en 800 EUR afhankelijk van het merk en model van de auto.

Een auto beoordelen

Ben je niet helemaal zeker hoe je een auto moet beoordelen? Heb je een vriend of of familielid die dat wel kan? Vraag dan om mee te gaan kijken. Liever een grondige check door een expert? Neem dan een onafhankelijke Mobly-expert mee. Hij checkt de wagen van banden tot boordcomputer en van motor tot interieur en vertelt je wat de wagen echt waard is.

Artikel delen via
Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

12 juni 2018

Festivals versus mobiliteit: dit is de grote winnaar

door Mira Hoeven

Als we vol ongeduld naar de Belgische festivals trekken, tikt de klok: het verpakte bier is nog koud…

Verder lezen
11 januari 2019

3 tips bij het kopen van een elektrische tweedehands auto

door Mira Hoeven

Elektrische auto’s zijn duur. En net daarom is de tweedehands markt van elektrische wagens zo interessant. Toch ben je beter…

Verder lezen
27 maart 2019

Moet je een e-step of elektrische fiets verzekeren?

door Timo Verheyden

De elektrische fiets en de e-step is booming business. Zowel in landelijke omgeving als in steden zie je steeds meer…

Verder lezen