Mobly doet de Tesla-test en jawel, het kriebelt…


Wij hebben de Tesla Model 3 (Long Range) voor u getest, en kwamen meteen tot de constatatie: rijden met een Tesla is veel meer dan alleen rijden. 

Van 0 tot 100 km/h

Een elektrische auto hoeft geen rekening te houden met toerentallen: je acceleratie gaat lineair omhoog. En het is vooral de Tesla die records breekt: in 4,6 seconden bereikt hij 100 km/uur. Even in de stoel plakken dus, als het licht op groen springt.

 

Tesla, voiture électrique, modèle 3

Autopilot

Tesla assisteert je tijdens het rijden. Met de Autopilot kan je Tesla automatisch sturen, accelereren en remmen binnen de rijstrook. Let wel: de huidige functies vereisen actief toezicht van de bestuurder en maken de auto dus niet zelfrijdend.

Tesla Service Center

Als je met een Tesla rijdt, kan je rekenen op een hoop extra services. Tesla heeft geïnvesteerd in een netwerk van superchargers, die de helft van de batterij in 20 minuten kunnen opladen. Maar je kan er ook voor kiezen om je wagen te laden bij een zogenaamd Tesla Service Center, waar je zonder problemen kan werken of ontspannen. Zo is er een wachtruimte met het grootste comfort: een lounge met koffie, wifi en natuurlijk toiletten. Er zijn service centers in Aartselaar, Machelen, Waver en Nivelles.

Hét Tesla-scherm

In de wagen is er één groot scherm. Het gaat om een 15-inch touchscreen, met een interface voor een heleboel functies. De linkerkant toont een grafische weergave van de Tesla. Onderaan het scherm bevindt zich de menubalk in de vorm van pictogrammen.

Via dit menu heb je toegang tot Google Maps en de verschillende instellingen van de auto. Bijvoorbeeld: airconditioning, verwarming,… Het is ook mogelijk om te surfen, naar muziek te luisteren of de sportmodus te activeren. Via het scherm kan je ook het koffer of de oplaadklep openen.

Verder is het soms moeilijk weerstaan aan de vele beschikbare spelletjes zoals whoopee-kussen of Beach Buggy Racing. Wie nu al denkt dat dit voor onveilige situaties zou zorgen: de wagen staat op dat moment in Arcade Mode: de gas- en rembediening zijn uitgeschakeld tijdens het spelen van een spel.

Minder gebruikskosten

Het onderhoud van een Tesla is zeer eenvoudig in vergelijking met een verbrandingsmotor. Elektrische motoren beloven een langere levensduur, vermits de slijtage zich beperkt tot banden en remmen. Onderhoud vereist bovendien geen vervanging van de brandstoffilter of de bougies. En er is geen controle nodig op de uitstoot van stikstof of CO2.

Daarnaast kost een oplaadbeurt minder dan een tankbeurt. Zo kost een rit met een model S minder dan 0,05 cent per kilometer. Bovendien zijn er nog heel wat fiscale en financiële voordelen die de gebruikskosten drukken.

‘Sentry Mode’

Sentry Mode is een 360°-bewakingssysteem van meerder camera’s. Er zit een camera in de centrale achteruitkijkspiegel en op 8 andere plaatsen. De modus werkt op twee niveaus. Enerzijds wordt het systeem geactiveerd wanneer iemand de auto aanraakt. Op dat moment komt er op het centrale scherm een waarschuwingsbericht dat de dader wordt gefilmd.

Anderzijds wordt het systeem geactiveerd in geval van poging tot inbraak. Dan gaat er een alarm af in de vorm van zeer luide klassieke muziek. Het anti-diefstalsysteem heeft reeds heel wat incidenten vastgelegd op camera en er zijn zelfs al mensen opgepakt dankzij de beelden.

‘Dog Mode’

Dat Tesla diervriendelijk is, kunnen we wel zeggen. De Dog Mode heeft als doel onze viervoeters beter te beschermen wanneer de wagen stilstaat. Wanneer je dus je hond achterlaat in de wagen, kan je de wagen op Dog Mode zetten: zo blijft de muziek spelen en de airconditioning draaien. Bovendien komt er een boodschap op het centrale scherm: “Ik ben in orde, mijn baasje zal snel terugkomen.”

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen