Waar we in België alleen van kunnen dromen: stiltecoupés in de trein


In alle IC-treinen van de Nederlandse Spoorwegen vind je stiltecoupés: een plek in de trein waar je in alle rust kan reizen. Klinkt als muziek in de oren? In België kunnen we er voorlopig alleen maar van dromen.

De stiltecoupé is een deel van de trein waar het dus zo stil mogelijk moet zijn. Dat houdt in: niet bellen, niet praten en niet hardop muziek luisteren. De ruimte is wél bedoeld voor mensen die in alle rust willen reizen: of je nu wil werken, lezen of slapen. Maar tegelijk is de stiltecoupé een goed alternatief voor mensen die zich storen aan treinreizigers die luid spreken, bellen of naar te luide muziek luisteren (met of zonder koptelefoon).

Stiltecoupé

Mag je fluisteren? Daar zijn de meningen over verdeeld. Het zal niemand hinderen als je kort even fluistert met je reisgenoot, maar de hele rit een gesprek voeren is dan weer niet de bedoeling. Word je toch gebeld terwijl je in de stiltecoupé zit? Loop dan uit beleefdheid even naar een andere wagon.

Sinds 2003

De stiltecoupés bestaan in Nederland al sinds 2003. Maar ook in Zwitserland – waar treinen geprivatiseerd zijn – delen de spoorwegen hun treinstellen al jarenlang op in praatcoupés en stiltecoupés. In Nederland zijn ze alvast duidelijk: zo staat er op de buitenkant van de trein ‘stilte/silence’.

Binnen hangen er pictogrammen van iemand die aanmaant te zwijgen. Opvallend: de stiltecoupés vind je zowel in eerste als tweede klasse. In treinstellen met twee verdiepen zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort.

Stiltewagon

Geen boetes, wel controle

De kans dat je een boete krijgt als je de regels van de stiltecoupé niet volgt, is klein. Wel kan het zijn dat een conducteur of medereiziger je aanspreekt. Wie wil babbelen heeft immers altijd de keuze om ergens anders te gaan zitten. En laat opzet van een stiltecoupé nu net zijn dat je méér rekening houdt met medereizigers.

Stiltecoupés in België?

In 2005 was er even sprake van om stiltecoupés te voorzien in de NMBS-treinen. Maar dat plan werd snel van de baan geveegd door de simpele reden dat ‘lawaai in de trein’ toen niet tot de grootste ergernissen van pendelaars behoorde. Dat maakte destijds van de stiltecoupé geen prioriteit.

Of dat vandaag nog steeds het geval is, is maar de vraag. Wij zouden alvast dromen van een stiltecoupé tussen Antwerpen en Brussel.

Wat vind je van dit artikel?

Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie