Steeds meer trajectcontroles vervangen flitspalen


Steeds meer flitspalen verdwijnen uit het straatbeeld: er worden geen nieuwe flitspalen meer geplaatst en kapotte modellen worden vervangen door trajectcontroles. Is dat een goede zaak?

Trajectcontrole voor meer verkeersveiligheid

Velen zien flitspalen als een momentopname en dus als een ‘oneerlijke’ controle.  Er zijn snelheidsduivels die vlak voor de flitspaal op de rem gaan staan. Maar ook correcte chauffeurs ondervinden nadeel als ze even niet opletten, en dat moeten trajectcontroles tegengegaan.

Een trajectcontrole meet de gemiddelde snelheid die een wagen aflegt op een traject van enkele kilometers. Als je met een te hoge gemiddelde snelheid rijdt, dan stuurt het systeem de gegevens door naar de politie. Daarnaast detecteert de installatie ook geseinde wagens en wagens die op de pechstrook rijden.

trajectcontroles

Het concept van een trajectcontrole is duidelijk en zorgt voor een constante verkeersstroom. Verder blijkt uit onderzoek dat hierdoor het aantal snelheidsovertredingen en ongevallen daalt.

Flitspalen make-over

De huidige flitspalen worden vervangen door nieuwe palen met een ANPR-camera, die je nummerplaat herkent. Waar nu maar 1 flitspaal staat, komt een extra paal bij voor trajectcontrole. Als er twee of meer staan, worden ze met mekaar verbonden. Je snelheid wordt tussen die camera’s gemeten.

Naast de vaste trajectcontroles zijn er ook mobiele trajectcontroles, die bijvoorbeeld tijdelijk kunnen dienen bij wegenwerken. Doel is om tegen 2020 zoveel mogelijk flitspalen te vervangen door trajectcontroles, zowel op gewestwegen als snelwegen. Op onderstaande kaart staan de huidige trajectcontroles in het groen, de toekomstige controles in het oranje:


(c) wegenenverkeer.be

De inkomsten van de boetes worden geïnvesteerd in verkeersveiligheid. Wil je weten wat je betaalt als je te snel rijdt? Hier vind je een compleet overzicht van de hoogste verkeersboetes.