Op skivakantie met een Tesla: hemel of hel?


We gaan met het hele gezin op vakantie in de bergen. Oorspronkelijk leek het ons evident dat we met onze Tesla zouden gaan. Puur financieel althans. Maar toen kwamen stilaan de twijfels en vragen… Is het wel een goede idee om met onze elektrische wagen zo veel kilometers af te leggen om de bergen te trotseren?

Vraag 1: waar kan ik laden?

Een elektrische batterij is sneller plat, dus moet je vaker laadpauzes inlassen of je rijgedrag aanpassen. Bereid je reis voor en informeer je over de laadpunten ter plaatse. Zelfs in de bergen en skigebieden is het niet onmogelijk om je elektrische auto op te laden, want je vindt her en der wel laadpalen. Een overzicht van de laadmogelijkheden in de grote (Franse) skigebieden:

bornes de recharges station ski

Heb je een Tesla, dan kun je je reistraject op hun website of rechtstreeks in Google Maps (ingebouwd in de auto) uitstippelen.

skivakantie tesla

De batterij: de zwakke schakel

Een elektrische wagen kan in de winter 10 tot 50 % van zijn autonomie verliezen. Het exacte percentage hangt af van heel wat factoren: de buitentemperatuur, het rijgedrag (snel optrekken, snel rijden) en het (te) intensieve gebruik van de verwarming. Dit autonomieverlies hangt dus ook af van de bestuurder zelf. De meeste elektrische wagens zijn uitgerust met lithium-ionbatterijen die optimaal werken tussen 0 en 35 °C.

Bij te koude temperaturen verliezen de Li+-elektronen hun mobiliteit in de elektrolyt. Dit leidt tot een vermogensverlies bij het ontladen en vooral bij het opladen. Het ontwerp van de huidige modellen houdt rekening met dit autonomieverlies en verwarmt de batterij om de prestaties ervan te behouden.

voiture électrique ski montagne

Het resultaat? Minder rijvermogen. Maar dit verlies uit zich niet enkel tijdens het rijden. Ook als de motor niet draait, verliest de batterij van zijn capaciteit wanneer het kwik rond het vriespunt schommelt. De auto wil de batterij niet beschadigen bij ‘koud’ opladen en beperkt daarom automatisch het systeem voor de terugwinning van remenergie, wat de normale autonomie des te meer beperkt. Bij een Tesla wordt dit systeem uitgeschakeld zodra het kwik onder 0 °C zakt.

Voorverwarmen

Ook de verwarming in de cabine slorpt, zoals gezegd, heel wat elektriciteit op. Bij koude temperaturen halen we in totaal 20 à 30 % minder kilometers per laadbeurt. Je kunt nochtans overmatig battterijverbruik tegengaan. De gouden tip? Wanneer je wagen aan een laadpaal (240 volt) aangesloten is, blijven/worden je zetels en stuur verwarmd. Daarnaast worden je ramen ontdooid en sneeuwvrij gemaakt.

Je kan zelfs de temperatuur op afstand regelen en de cabine al voorverwarmen. Dankzij deze functie hoef je bij vertrek je batterij niet meteen aan te spreken voor de verwarming. Eenmaal onderweg moet het verwarmingssysteem enkel maar de gewenste temperatuur op peil houden, wat het batterijverbruik aanzienlijk vermindert.

De voordelen van een elektrische motor

Met een elektrische motor hoef je er nooit mee in te zitten dat je auto misschien niet zal starten. In de motor van een elektrische wagen zitten namelijk geen vloeistoffen of mechanische draaisystemen waar de kou vat op kan hebben. Starten lukt dus in een handomdraai.

Dankzij het gewicht van de batterij onder de vloer heeft de auto een zeer sterke grip en aandrijving. Een elektrische wagen is onderaan mooi vlak, want hij heeft geen transmissie of uitlaatsysteem. De onderkant is daarom afgewerkt met een slipplaat (skid plate) die de batterij beschermt en sneeuwophoping voorkomt. Een elektrische wagen is doorgaans stabieler in sneeuwomstandigheden dan een auto op brandstof uit dezelfde categorie.

skivakantie tesla

Wat te doen bij lage temperaturen?

Let op als je auto buiten staat. Het systeem houdt de batterij namelijk warm als de motor niet draait, zodat je hem gemakkelijk kunt starten. Voorkom autonomieverlies als de temperatuur ’s nachts onder het vriespunt zakt. Laad de batterij bij voorkeur een uurtje vóór vertrek op. Je profiteert dan namelijk van de warmte van het laadsysteem om de cabine op te warmen.

Gebruik onderweg liever de zetelverwarming dan het gewone verwarmingssysteem, want dat verbruikt minder. Plan thuis al je reistraject op basis van de beschikbare laadpalen onderweg. Kijk ook op voorhand al waar er ter plaatse laadpalen zijn. Zorg ervoor dat de batterij altijd minstens 20 % opgeladen is wanneer je je auto niet aan een laadpaal parkeert. Laat je wagen bij voorkeur geen dagen staan zonder aansluiting op een laadpaal als het kouder is dan -15 °C. Dit kan namelijk de batterij beschadigen.

En wij? Wij gaan uiteindelijk toch niet met onze elektrische wagen op skivakantie. Waarom? Ons logement ligt te ver van een laadpunt én we kunnen onze wagen niet aansluiten op de parking van het hotel. Dat is eigenlijk het grootste probleem. We verblijven daar 7 dagen en een batterij verliest haar capaciteit door de kou … Dus de rekensom is snel gemaakt.

Maar op zich zou het wel mogelijk om met je elektrische wagen op skivakantie te gaan. Alles hangt af van je bestemming en een goede voorbereiding is goud waard. Maar denk eraan: geen enkele auto is volmaakt in de sneeuw en bij slecht weer.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen