DIY: zo vervang je zelf een lekke band!


Krijg je het gevoel dat je wagen wat naar één kant helt en gaat het sturen moeilijker dan anders? Dan is de kans groot dat je te maken hebt met een lekke band. Geen stress; zet je aan de kant, stroop je mouwen op en vervang lekker zelf die autoband… het is echt geen rocket science. Reservewiel, krik en gezond verstand in de aanslag en je bent zo weer op de baan!

Van lekke band tot reservewiel in 8 stappen

  1. Zet je auto veilig en stabiel
    Parkeer je auto op een vlakke en liefst niet te zachte ondergrond. Zo vermijd je dat je wagen het op een lopen zet of dat de krik straks onder het gewicht van je wagen wegzakt. Zet je auto in eerste versnelling en zet de handrem op.
  2. Plaats de gevarendriehoek
    Veiligheid voor alles: hijs jezelf dus in een fluohesje voor je de auto verlaat, plaats de gevarendriehoek (op 30 tot 100 meter van je wagen) en zet je knipperlichten aan.
  3. Draai de bouten één slagje los
    Verwijder eerst de wieldop -als je die hebt- en draai dan je wielbouten al een beetje los met een moer- of kruissleutel. Een handig ezelsbruggetje: lefty loosy – righty tighty! Haal nu het reservewiel en de autokrik uit de wagen.
  4. Krik je auto op
    Kijk in het instructieboekje van je auto waar de verstevigde krikpunten zitten. Krik de auto op aan het krikpunt het dichtste bij het te vervangen wiel. Krik de auto op tot het wiel van de grond komt. Let op: je reservewiel is natuurlijk groter dan het lekke exemplaar, dus voorzie wat extra ruimte.
  5. Draai de bouten verder los
    De bovenste bout doe je als laatste, zo kan het wiel niet naar je toe vallen. Eenmaal losgeschroefd, leg je de bouten op een veilige plaats en trek je het oude wiel met beide handen naar je toe. Lost het moeilijk? Slaan en stampen willen in dat geval wel eens helpen. Vloeken iets minder 🙂
  6. Zet het reservewiel op z’n plaats
    Plaats nu het reservewiel op de as en draai de bouten aan met je handen. Nog niet met de moersleutel, want dan draai je ze al te hard vast en gaat het wiel straks scheef zitten.
  7. Laat de auto weer zakken
    Krik je wagen langzaam weer omlaag tot de banden de grond raken en berg de krik terug op.
  8. Zet alles goed vast
    Draai alle bouten finaal vast met de moersleutel en zet er eventueel de wieldop weer op. Berg je gereedschap en de oude band op in de kofferbak (nee, we laten die niet rondslingeren aan de kant van de weg) en… ready to go!


Heb jij eigenlijk wel een reservewiel aan boord?

In België zijn 4 op 5 auto’s tegenwoordig niet meer uitgerust met een (volwaardig) reservewiel. Om ruimte, gewicht en kosten te drukken, bieden de meeste autobouwers het tegenwoordig enkel nog aan als optie. In de plaats vind je dan wél ergens een bandenherstelkit of een klein reservewiel, ook bekend onder zijn troetelnaam “ het thuiskomertje”. Ook Runflat banden -waarmee je zelfs bij een lek nog 80 kilometer verder kan- winnen aan populariteit, maar bij ernstige schade bieden ze helaas geen soelaas.
Toch maar weer massaal aan het reservewiel?

Mobly helpt je uit de brand met een nieuwe band

Kan of wil je zelf niet beginnen aan zo’n vervangoperatie, dan is er natuurlijk ook nog altijd Mobly’s Pechverhelping. Met één klik in de app sturen wij een professional jouw kant uit met een reservewiel. Zonder abonnementskosten, jawel!