‘Publieke laadpalen zijn totaal irrelevant voor 50% van de elektrische wagens’


In heel België staan er amper 3.000 publieke laadpalen, in Amsterdam alleen al 2000. Hoe komt dit? In de podcast File in de Lucht stellen we de vraag aan Bart Massin; voorzitter van de Belgische federatie voor elektromobiliteit en eigenaar van Stroohm.

Waar blijven de publieke laadpalen?

Bart Massin: ‘De publieke opinie die er heerst is dat men geen elektrische wagen kan kopen, omdat er onvoldoende publieke laadpalen zijn…. Maar daar moet je doorkijken, want eigenlijk kan je prima thuisladen of op kantoor. Waarom zou je publiek laden als je goedkoop thuis kan laden? Wie trouwens elektrisch rijdt, gaat maar 5% van zijn tijd publiek laden.

publieke laadpalen

Eigenlijk zijn publieke laadpalen dus totaal irrelevant voor 50% van de elektrische wagens. Die beschikken immers over een laadpaal thuis. Nog eens 20% heeft de mogelijkheid om te laden op kantoor. Als je het zo bekijkt, heeft 70% dus niet écht een publieke laadpaal nodig. De overige 30% die niet kan laden op kantoor, noch thuis, die hebben vandaag wél een probleem.

publieke laadpalen

Maar ik ben ook niet van de gedachtegang dat iedereen alleen maar elektrisch moet rijden. Het is een combinatie van verschillende technologieën die het gaat halen. We moeten niet in hokjes denken.’

‘In Brussel hebben 12% van de mensen een eigen parkeerplaats. Als je dan kijkt naar het aantal mensen dat dagelijks naar Brussel komt, dan ga je eigenlijk 8.000 laadpalen nodig hebben om heel dat wagenpark op stroom te voorzien.

Als we kijken naar Vlaanderen, dan heeft 1 op 2 een eigen parkeerplaats. Dan kan je er op twee manieren naar kijken. Enerzijds kan je denken dat elektrisch rijden niet de oplossing is voor de helft van de Vlamingen. Maar je kan het ook positief bekijken: de 50% die thuis kan laden, kan elektrisch rijden. En laden op kantoor heeft trouwens ook gigantisch veel mogelijkheden.’

Laden op kantoor: een terugverdieneffect van 4 à 5 jaar

Bart Massin: ‘Tanken met een diesel of benzine kost overal evenveel, enkel langs de autosnelwegen betaal je soms wat meer. Als we kijken naar elektriciteit is dat een enorm verschil. Het wordt tijd dat mensen beginnen denken in kilowattuur.

Residentieel betaal je in Vlaanderen rond de € 0,27/kWh. Als een gemiddelde auto 15 kWh verbruikt, dan betaal je zo’n € 4.50 euro/100 km. Bij een diesel- of benzinewagen ga je gemiddeld richting de € 9/100 km. Maar als je op kantoor laadt, dan betaal je rond de € 0.10 per kWh en ga je zelfs naar € 1,5/100 km. Op die manier is een laadpaal op kantoor terugbetaald na vier jaar.

Omdat (grote) bedrijven meestal voorzien zijn van een hoogspanningscabine, zijn de distributiekosten van elektriciteit aanzienlijk lager. Natuurlijk betaal je een prijs voor de installatie: een cabine kost 100.000 euro en een laadpaal zit aan de 2.000 à 3.000 euro per parkeerplek. Maar dat is een investering: hoe meer elektriciteit je afneemt, hoe interessanter de prijs. En zo kan je ’t wel degelijk terugverdienen.’

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen