Dit is wat een panne je kost in het buitenland


Je vertrekt met de wagen op vakantie, maar wat met jouw pechbijstand? Geloof ons, een panne in het buitenland kan al snel zorgen voor een ware nachtmerrie. Dit is wat je betaalt voor pech op de Europese weg:

Tarieven niet altijd gereguleerd

In verschillende Europese landen – zoals in België – zijn het onafhankelijke pechverhelpingsdiensten die in geval van pech ingrijpen. Resultaat? De tarieven verschillen per stakeholder. En die tarieven zijn niet altijd even duidelijk, noch consistent.

In Spanje bijvoorbeeld rekenen ze een prijs per gereden kilometer voor het slepen van een auto. Dit kan tussen de € 0,65 en € 4,50 per kilometer liggen. Dat kan dus serieus tegenvallen, vooral als je (ten onrechte) te horen krijgt dat een reparatie ter plaatse absoluut onmogelijk is. Helaas zijn dit soort mistoestanden niet ongewoon. Zeker omdat toeristen vaak moeite hebben om in een vreemde taal te communiceren.

Frankrijk: dubbel pech op de snelweg

Als je in Frankrijk pech hebt op de autosnelweg, dan loop je kans op dubbele pech… Niet alle takeldiensten mogen namelijk takelen op de snelweg. In dat geval is er één dienst die jou van de snelweg naar de afrit sleept. Vanaf dan kan een andere takeldienst jou pas slepen naar een garage in de buurt. Allemaal heel erg omslachtig, maar vooral een kostelijke grap.

In Frankrijk hangt de prijs van pechhulp af van de interventie. Bel je op een weekdag – tussen 8u00 en 18u00 – dan betaal je 126,93 euro. Buiten deze uren en in het weekend/feestdagen, moet je rekenen op een toeslag van 50%. Wie dus op een zaterdag op de pechstrook staat, hangt eraan voor 190,40 euro.

En daarbij komt misschien nog een toeslag… kan je wagen niet ter plaatse worden gerepareerd? Dan kan je hem binnen een straal van 5 kilometer laten slepen. Maar als je de omvang van het Franse autosnelwegennet een beetje kent, weet je dat dit al snel 50 km kan worden. Je kan je dus bijna altijd verwachten dat je meer betaalt dan het aangegeven tarief.

Wat te doen in geval van panne in het buitenland?

Er zijn een paar gouden regels…

1. Behoud de veiligheid door – indien mogelijk – je voertuig op de vluchtstrook te parkeren.
2. Zet je knipperlichten aan en stap uit het voertuig. Draag een fluorescerend hesje en plaats de veiligheidsdriehoek op 100m (!) van je wagen.
3. Zorg ervoor dat alle passagiers het voertuig verlaten en breng hen in veiligheid. Bijvoorbeeld: achter de beschermende rail op de snelweg.

Beter voorkomen dan genezen

Regel best op voorhand al pechbijstand voor een klein bedrag per dag. Zo kom je niet voor torenhoge rekeningen te staan als je in panne valt. Bovendien hoef je daar niet het hele jaar voor te betalen. Met het on demand-principe kan je tot de dag voor je vertrek tijdelijk een contract afsluiten.

Veel Europese lidstaten vragen ook tol om op de wegen te mogen rijden. Dit zijn de landen waar je tol moet betalen.