8 mei 2019 6 min Nieuwe mobiliteit

Overstappen naar elektrisch rijden? Zo makkelijk gaat dat

door Mira Hoeven

Het zal nog wel even duren tot iedereen elektrisch rijdt. De meesten hebben schrik om stil te vallen en onderschatten de aankoopprijs. Voor Erik Jaeken is de de kogel door de kerk: hij ruilde zijn Opel Insignia voor een Tesla en heeft daar nog geen seconde spijt van.

Elektrisch rijden

Erik is van jongs af autofanaat en volgt het elektrische landschap al een tijdje. ‘Als Elon Musk-fan ben ik al jaren geïnteresseerd in het merk Tesla. En omdat Tesla Model 3 betaalbaarder werd dan de andere modellen, kon ik de knoop doorhakken.

Voor veel mensen blijft dat het grootste obstakel: de te dure prijs van elektrische wagens. Vaak heb je voor hetzelfde budget al een zeer respectabele wagen op diesel of benzine. Maar ik ben er zeker van dat dit de komende jaren serieus zal veranderen.’

‘Verder is er de Range Anxiety die veel mensen tegenhoudt. Mijn Tesla heeft een batterij me een long range (actieradius) batterij waarmee ik 450 km kan rijden, en dat is prima, vermits ik helemaal niet zo’n lange afstanden moet afleggen. Voor anderen is dat misschien te weinig, maar het is vooral belangrijk om efficiënt te zijn: parkeren = laden.’

Goedkoper in verbruik

‘Een overheidspremie voor mijn Tesla van 2.500 euro is leuk, en bovendien betaal je geen wegenbelasting of inschrijvingstaks. Andere, goedkopere elektrische wagens kunnen zelfs rekenen op een overheidspremie tot 4000 euro. Maar reken maar eens uit wat het je kost om je elektrische wagen op te laden. Als ik ‘s nachts thuis laad, dan is dat 3 keer goedkoper dan een volle dieseltank.

Wel duurt het even om mijn wagen op te laden via het normale stopcontact: voor 160 km hangt hij zo’n 10 uur in het stopcontact. Het is dan ook de bedoeling om te investeren in een thuislader van 11 kW, waardoor mijn Tesla in 8 uur volledig kan opladen. Zo kan ik hem ’s avonds insteken en heb ik ’s morgens een volle batterij.’

Meer laadpalen nodig

‘Over het algemeen is er een te klein aanbod aan publieke laadpalen: van de 10.000 laadpalen staat ongeveer de helft op bedrijfsterrein. Op drukke plaatsen, zoals bij winkelcentra, voorziet men soms maar één plek en dat is gewoon te weinig. Bovendien is die informatie niet altijd beschikbaar. Gelukkig beschikt Tesla over een goed navigatiesysteem dat alle mogelijk oplaadpunten toont.’

‘Wie met zijn elektrisch voertuig een roadtrip door Europa plant, mag zich toch voorbereiden. Eerst en vooral moet je rekening houden met de juiste laadkaarten, want niet alle laadpalen bieden de mogelijkheid om met de kaart te betalen. Een EV-laadpas kan je van tevoren aanvragen, maar ze kosten in de meeste gevallen wel geld. Alleen de superchargers van Tesla zijn overal dezelfde en altijd toegankelijk. Momenteel kunnen hier alleen Tesla’s aan laden, maar dat kan in de toekomst nog veranderen.’

De superchargers van Tesla maken het dus wel mogelijk om lange afstanden af te leggen, zonder al te veel poespas. Het duurt ongeveer 35 minuten om van 10 tot 60% op te laden, 60 minuten voor een volle laadbeurt. (Tesla raadt aan om maar tot 90% te laden, om de batterij te sparen).’

Natuurlijk kan je in die tijd even naar het toilet gaan, een koffie halen of iets eten, dat doe je immers ook als je gewoon gaat tanken. Rijd je niet met een Tesla, maar wel elektrisch, dan mag je 1 à 4 uur rekenen, afhankelijk van de laadpaal. Dit vertraagt natuurlijk je trip.’

Onderstaande kaart toont de aanwezige superchargers in België:
elektrisch rijden

Een andere levensstijl

‘Een overstap naar elektrisch rijden gaat verder dan de auto, want ook thuis wil ik de nodige aanpassingen uitvoeren: zo wil ik in de toekomst een thuisbatterij en zonnepanelen plaatsen. De thuisbatterij laad ik dan overdag via de zonnepanelen op zodat ik ’s nachts kan laden met de energie uit de thuisbatterij. 100% ecologisch dus, en niet afhankelijk van het electriciteitsnetwerk.’

‘Op de baan is elektrisch rijden gewoon een heel ander gegeven. Mijn Tesla kan op advanced autopilot rijden en kan met andere woorden zelf rijden. Ook valt het bromgeluid van de motor weg, waardoor je omgeving rustiger aanvoelt. Ik heb dus echt nog geen seconde spijt van mijn aankoop, het is een stuk minder stressvol en ontzettend comfortabel.’

Artikel delen via
Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

22 mei 2019

Mobly test het monowheel: "Met twee uur training kan iedereen hiermee rijden"

door Mira Hoeven

Hoverboards, e-steps, monowheels, elektrische skateboards,.. De micromobiliteit verovert het multimodale landschap en dat willen we niet missen. We krijgen een…

Verder lezen
12 april 2019

Gepeperde rekening voor wie Antwerpse 'stadsfietskes' te lang gebruikt

door Mira Hoeven

Vélo, de handige fiets van ’t Stad: je vindt zo overal, je dropt ze overal, ze worden niet gepikt en…

Verder lezen
26 oktober 2017

CNG-auto, een goed alternatief voor wie groen wil rijden

door Alex Pauwels

Ben je op zoek naar een milieuvriendelijke auto? Dan is een CNG-auto het overwegen waard. Het is een goed alternatief…

Verder lezen