Mobly sprak met Engie: is er genoeg stroom voor de elektrificatie van onze vloot?


Is er straks nog genoeg elektriciteit als iedereen elektrisch rijdt? Wat zijn hernieuwbare energiebronnen? En hoe groen is onze stroom nu echt? In aflevering 8 van File in de Lucht stellen we onze vragen aan Piet Cortier, Business Developer Innovatie & Mobiliteit bij Engie.

Beluister de podcast:

Engie zet in op energie-efficiëntie en duurzame energieproductie van elektriciteit. Maar ook op de elektrische mobiliteit, want dat staat onlosmakelijk verbonden met het toekomstige elektriciteitsmodel.

De elektrische wagen als opslagmedium

Een batterij van 50 à 80 kWh zou in de toekomst dus in twee richtingen kunnen werken: enerzijds energie opnemen, anderzijds energie afgeven. Op lange termijn zou een wagen dus als thuisbatterij kunnen functioneren, die in de daluren terug wordt opgeladen.

slim laden

Cortier: “De elektrische wagen kunnen we op lange termijn zien als een opslagmedium. Zo zullen ze overschotten van elektriciteitsproductie opslaan en op andere ogenblikken gebruiken. Die opslag is belangrijk voor de toekomstige visie van het energiesysteem. De zon en de wind zijn namelijk niet altijd aanwezig op momenten dat we het nodig hebben. Daarom kan de wagen gezien worden als een opslagmedium om in te toekomst meer rekening te houden met vraag en aanbod.”

Van een stabiele naar een onregelmatige productie

Cortier spreekt van een verschuiving naar een onregelmatige elektriciteitsproductie. Grote kern-, gas- en steenkoolcentrales hebben altijd ingestaan voor een stabiele productie van elektriciteit, waarbij je goed kan inschatten hoeveel elektriciteit er kan opgewekt worden. Met hernieuwbare energiebronnen is dat een ander verhaal. Enerzijds is de energieproductie meer lokaal: denk aan zonnepanelen. Anderzijds zijn de wind en de zon een stuk minder voorspelbaar.

Cortier: “De bedoeling is dat we inspelen op de hoeveelheid elektriciteit die geproduceerd wordt. Als de productie van de zonnepanelen bijvoorbeeld hoog is, dan moet er meer geladen worden. Maar evenzeer is het belangrijk dat er minder geladen wordt op het werk, op het moment dat een bedrijf volop draait.”

hernieuwbare energiebronnen

Kan de elektriciteitsproductie de bijkomende vraag opvangen?

“Als we de de inschatting maken dat er tegen 2030 een miljoen elektrische voertuigen op de wegen rondrijden, dan zal het verbruik dat eraan gekoppeld is, leiden tot een toename van 3% in zijn totaliteit. Dat zullen we dus met de huidige productiecapaciteiten kunnen opvangen. Dat is niet het probleem, de uitdaging is eerder: het ogenblik waarop er geladen wordt. Slim laden dus eigenlijk.”

Want als iedereen straks tegelijk gaat laden, zou het licht wel eens kunnen uitgaan. Om ervoor te zorgen dat niemand zonder elektriciteit valt, moet je pieken vermijden en de elektriciteitsvoorziening spreiden. Bijvoorbeeld: een laadpaal wordt pas actief tijdens de daluren, het moment waarop de energievraag laag is.

In de podcast File in de Lucht duiken Mira en Arjen in de wereld van de mobiliteit. Elke keer zitten ze met één expert aan tafel, die een persoonlijke kijk geeft op alles wat er in de lucht hangt. Beluister ook de vorige aflevering: Laurien Spruyt: ‘Mobiliteit is voor één derde verantwoordelijk voor uitstoot’

Wat vind je van dit artikel?

Reacties

Julien Bulcke Antwoorden Bewerken Verwijderen
29 mrt 2020 — 08:37

Een concrete heldere analyse waarin, meer dan in vele andere commentaren, cijfermatige informatie wordt gegeven. Nieuwe aspecten van de elektriciteitsmarkt zoals b.v. de microgrids (die zeker aan belang zullen winnen) worden concreet besproken.
Engie biedt - zoals we van hen kunnen verwachten - een totaal oplossing aan voor de elektrische voertuigen met slimme laadpalen en aangepaste tarieven.

Toon meer reacties
Comments page: 1
Plaats reactie
Reactie bewerken

Reageer op dit bericht

Plaats reactie