Laurien Spruyt: ‘Mobiliteit is voor één derde verantwoordelijk voor uitstoot’


De klimaatopwarming is een gevolg van broeikasgassen die vrijkomen door landbouw, verwarming en brandstofwagens. De toekomst van het klimaat ligt dus deels in handen van onze mobiliteit. De vraag is: wat kunnen we eraan doen? En welke maatregelen hebben het meeste effect?

In aflevering 7 van File in de Lucht praten we met Laurien Spruyt: bio-ingenieur en beleidsmedewerker bij Bond Beter Leefmilieu. De ideale persoon om onze klimaatkennis bij te schaven.

Beluister de podcast:

De huidige ambitie die België van Europa heeft gekregen is de CO2-uitstoot reduceren met 35% tegen 2030. Europa formuleert deze doelstellingen en verdeelt die over alle betrokken partijen. Ze kijken naar de economische situatie van een land en hoever ze staan met vergroening.

De lidstaten zijn zelf verantwoordelijk voor de niet-ETS sectoren. In Vlaanderen zijn ze elk voor één derde verantwoordelijk voor uitstoot:

  • mobiliteit
  • gebouwen
  • landbouw, kleine industrie en afvalverwerking

In 2017 bedroeg de uitstoot van broeikasgassen van de niet-ETS-sectoren in België 72,4 miljoen ton CO2. Om de doelstelling tegen 2030 te realiseren, moet dat cijfer met 20 miljoen ton dalen. Maar de uitstoot van broeikasgassen evolueert ongunstig.

Spruyt: “Wat we nodig hebben, zijn systemische veranderingen: infrastructuur voor elektrische wagens, gerenoveerde gebouwen en een goed openbaar vervoersysteem.”

De grootste uitdaging op vlak van mobiliteit: de 3 V’S

Veel heeft te maken met hoe je als overheid investeert in openbaar vervoer, maar ook hoe je daar een visie voor uitwerkt en dat klantgericht maakt

Verminderen

Oftewel: minder kilometers rijden met de wagen. Volgens Spruyt is de kilometerheffing een goede maatregel. Je betaalt dan per kilometer die je rijdt en mensen zullen twee keer nadenken over korte afstanden. Een andere maatregel om minder te rijden is kernversterking: zorgen dat je logisch bouwt, dat mensen vlot naar de winkel kunnen.

mobiliiteit

Momenteel leven wij heel versnipperd in Vlaanderen en dat maakt het moeilijk om goed openbaar vervoer in te leggen. Dan krijg je het fenomeen van de lege bussen, wat je niet hebt als mensen dichtbij elkaar wonen.

Verschonen

De kilometers die we rijden, moeten we emissievrij maken. Het verbod op verbrandingsmotoren op lange termijn is hierbij een goed voorbeeld. Maar je moet natuurlijk ook genoeg laadinfrastructuur voorzien. Nederland en Duitsland zijn hier weer koplanden. In België lopen we achter en dat heb je als overheid wel in de hand.

Verschuiven

We moeten de verschuiving maken naar de multimodale trend. Dat betekent: inzetten op goede fietsinfrastructuur en openbaar vervoer. En daar is Vlaanderen mee bezig, want de komende 5 jaar zouden er meer veilige fietspaden bijkomen.

mobiliteit

Spruyt: “Maar op vlak van openbaar vervoer missen we kansen: de bussen zijn vaak te laat of zitten overval. Hetzelfde met de treinen. Zo ga je mensen niet overtuigen. Veel heeft te maken met hoe je als overheid investeert in openbaar vervoer, maar ook hoe je daar een visie voor uitwerkt en dat klantgericht maakt.”

Voorbeeldlanden 

Op vlak van mobiliteit zijn de voorbeeldlanden niet ver te zoeken. Zo wil Nederland dat er vanaf 2030 geen nieuwe brandstofwagens verkocht worden. Het Verenigd Koninkrijk wil hetzelfde invoeren tegen 2035 en ook Zweden, Denemarken en Noorwegen willen die maatregel nemen. Oostenrijk beloont zelfs minder autogebruik.

we moeten het meest milieuvriendelijke voertuig goedkoper maken en het andere duurder

Maar volgens Spruyt liggen er ook kansen bij de stedelijke distributie en het treinnetwerk:

Eigenlijk moeten we bestelbusjes en camionetten naar 0 brengen. En ook daar neemt Nederland een voortrekkersrol. Ze lanceerden de zogenaamde ‘green deal 6’: een samenwerking met andere steden om de uitstoot van stedelijke distributie te reduceren. Die maatregel staat ook in het Vlaamse regeerakkoord, maar er zijn nog geen plannen om dit te verwezenlijken.

In Duitsland hebben ze recent beslist om meer te investeren in het treinnetwerk, dat vandaag al veel kwalitatiever is dan dat van België. Bovendien gaan ze treintickets 10% goedkoper maken en de luchtvaart duurder. Zij geven het voorbeeld: we moeten het meest milieuvriendelijke voertuig goedkoper maken en het andere duurder.

In de podcast File in de Lucht duiken Mira en Arjen in de wereld van de mobiliteit. Elke keer zitten ze met één expert aan tafel, die een persoonlijke kijk geeft op alles wat er in de lucht hangt. Beluister ook de vorige aflevering: zal autodelen ooit doorbreken in België?

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie