Miel Horsten (ALD Automotive): ‘De toekomst van leasen? Voor mij is het sleutelwoord: flexibiliteit.’


Waarom een auto kopen als je er ook één kan leasen? En kan dit ook met een tweedehandswagen of een fiets? Miel Horsten van leasemaatschappij ALD Automotive werpt een oog op de toekomst.

ALD Automotive is vertegenwoordigd in heel Europa. In België hebben ze zo’n 80.000 voertuigen rondrijden, dat betekent dat één achtste van de auto’s in dit land van ALD komt. Miel Horsten werd er in 2012 CEO en gaat op dit moment een nieuwe rol aan op internationaal niveau.

Beluister de hele podcast:

Wat is de meest geleasede wagen?

“Voor de meest geleasede wagen is er om te beginnen al een verschil tussen BtoB of particuliere wagens. In België is BtoB lease nog altijd veruit het grootste en daar zit je heel vaak met de kleinere Duitse wagens: het type BMW X1 en de Mercedes A-klasse bijvoorbeeld. In het particuliere segment zit je vooral met kleinere persoonswagens: Toyota Yaris of Renault Clio maar daar verdelen wij niet onder het ALD Automotive merk. Private lease verdelen we enkel in samenwerking met constructeurs/partnerships: dan heet dat Ford Lease, Nissan Lease, Volvo Lease,..”

Hebben jullie een fietslease?

Horsten: ‘ALD Automotive heeft 4.000 fietsleasingen op dit moment, ik schat dat er daar volgend jaar nog eens 2.000 bijkomen. Het is een heel boeiende markt die op dit moment hard aan het veranderen is. In het begin was dat ‘auto plus fiets’, nu leasen we ook fietsen afzonderlijk. De fiets zelf – of de underlying asset – is ook veranderd. In het begin was de investering van zo’n fiets een 670 euro voor een kleine plooifiets. Vandaag is dat zo’n 3.000 euro. Dat is een heel ander concept. Doordat die investering omhoog gaat, wordt het ook interessanter voor bedrijven. Die vraag is dus echt booming.’

Een fietslease zorgt ervoor dat we minder kilometers doen met de wagen, maar het zorgt er niet voor dat er minder wagens worden geleased.

‘We zien minder en minder dat mensen een stuk van het budget van de wagen opzij zetten om er een fiets bij te nemen. Voor mij persoonlijk wringt dat ook: als je een januari een auto bestelt, heb je geen zin om naar een fiets te gaan kijken. Als je dat in juni doet wel. En het is niet omdat je auto na 3 jaar terug naar de leasemaatschappij moet, dat je fiets al versleten is. Ik ga er dus vanuit dat de auto en de fiets zich gaan loskoppelen. Zelf heb ik wel altijd de twee gedaan, ik heb altijd met een Brompton-fiets in de koffer gereden.

Maar nu zie je toch meer en meer dat die fiets een stand alone wordt. Die markt is ook heel matuur aan het worden: vroeger was er de kleine fietshandelaar op de hoek aan de kerk – heel goed trouwens. Maar nu zie je meer en meer professionele spelers en grote ketens. Maar een fietslease komt dus parallel met het autogebruik. Het zal ervoor zorgen dat mensen minder kilometers gaan doen met de wagen, maar het zorgt er niet voor dat er minder wagens worden geleased.’

Wat gebeurt er met wagens na afloop van de lease?

Amper 5% van onze leaseklanten koopt uiteindelijk de wagen, ongeveer 80% wordt geëxporteerd.

Horsten: ‘Er zijn een aantal formules voor tweedehands leasewagens. Allereerst kan de leasewagen verkocht worden aan de bestuurder of aan familie van de bestuurder. Amper 5% van onze leaseklanten koopt uiteindelijk de wagen. Ongeveer 80% wordt geëxporteerd. De wagens zetten we na afloop van de lease op een wereldwijd online platform waar we zo’n 200 à 250.000 auto’s per jaar op verkopen. Daar worden ze voornamelijk naar het BtoB-segment verkocht. Het zijn vaak tweedehands handelaars die bij ons die auto’s komen kopen, maar geleidelijk aan doen we dat ook voor particulieren aan het doen. Via een clicks-and-bricks approach (bedrijfsmodel waarbij een bedrijf zowel een online winkel (de clicks) als een fysieke winkel (de stenen) exploiteert). Mensen kunnen dan online een tweedehands auto bestellen.’

‘We zijn met dit experiment gestart in Scandinavië en als ik mij niet vergis was één van onze eerst klanten een dame van 82 jaar. Ze kocht een tweedehands wagen zonder deze ook maar 1 keer gezien te hebben. Maar dat experiment heeft wel een aantal wijzigingen met zich meegebracht. Wij hebben bijvoorbeeld een partnership met Amazon, een fantastisch, maar veeleisend bedrijf. Toen we auto’s begonnen te leasen via Amazon, stelden zij de voorwaarde dat elke klant die niet tevreden was over zijn wagen, deze na 30 dagen mocht terugbrengen. Dat kan natuurlijk met een iPhone, maar een auto verliest – bij wijze van spreken – de helft van zijn waarde als je de garage buiten rijdt. Op dat vlak zijn we dus echt helemaal anders gaan denken.’

‘Vroeger was er voor tweedehands leasewagens geen markt in België. We rijden veel en dus hebben leasewagens na 36 of 48 maanden hoge kilometerstanden (140.000 tot 160.000 km). De markt in België is door de Car-Pass heel proper geworden. In een ander land zouden ze misschien de tellers terugdraaien. Maar auto’s worden ook steeds beter, gaan veel langer mee en de investeringen zijn groter. Neem nu een elektrische wagen met 150.000 km op de teller. Die heeft niets geleden. Anderzijds dekt een tweedehandswagen soms veel beter iemands behoeften. Stel, je krijgt van je werknemer een Volkswagen Golf. Als je 4 kinderen hebt, wil je misschien liever een Renault Espace. Dan maakt het niet uit of die tweedehands is.’

Second Life Lease, dat is echt iets waar we in geloven voor de toekomst.

‘Van daaruit is er een tendens ontstaan om tweedehands wagens te leasen, met name: Second Life Lease. En dat kan via BtoB of particulier. Ik ken de cijfers niet vanbuiten, maar ik dacht dat er jaarlijks ongeveer 500.000 nieuwe wagens verkocht worden in België. En maar liefst 700 à 900.000 tweedehands voertuigen. Dus die 2life Lease, dat is echt iets waar we in geloven voor de toekomst. Het is op dit moment alleszins nog een nieuw product, in België voorlopig enkel BtoB en dat zal later naar de BtoC-markt komen.’

Hoe ziet de toekomst van leasen eruit?

‘Er zijn een aantal trends die op gang komen. We hebben de digitale transformatie, de disruptie op vlak van mobiliteit, de disruptie in de automobielsector zelf. Voor mij is het sleutelwoord: flexibiliteit. De tijd van een vast leasecontract van 3 à 4 jaar dat heel moeilijk opzegbaar is, is voorbij. We gaan naar meer flexibiliteit, multimodaliteit, maar ook naar EV. Er gaat een betere mix komen tussen nieuwe voertuigen en tweedehandsvoertuigen. Het is een combinatie van tendensen. Algemeen gaan we aan rightsizing (reorganisatie van een bedrijf om effectiever winst te maken) doen. We gaan meer kijken naar ‘een’ voertuig dat het best past bij het gebruik op het moment. En dat zal de leasing sector zelf ook drastisch veranderen. Dat vraagt heel veel investeringen in technologie, we gaan heel erg moeten digitaliseren.’

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie