GETEST: met de e-tron naar de Ardennen


Is het mogelijk om met een elektrische SUV van Deurne naar de Ardennen te rijden, en terug? Mobly-Thomas nam de proef op de som, en dat met een Audi e-tron.

Het is nog vroeg op deze zaterdagochtend in Deurne: om 7u30 vertrekt Thomas met 3 vrienden naar een trailrun in de Ardennen. De start is om 10u en het is twee uur rijden om 200 km te overbruggen. De e-tron heeft in theorie een rijbereik van 370 km en is nét niet helemaal opgeladen. Thomas kan in principe zonder laden op zijn bestemming geraken, maar niet terug.

Barre omstandigheden

Er is veel wind en het regent pijpenstelen. Niet meteen de beste omstandigheden voor een trailrun, laat staan voor een lange afstandsrit met een elektrische wagen. Bovendien is de auto volgeladen met sportgerief en vier volwassenen. Allemaal zaken die invloed hebben op het rijbereik. En dus zakt de meter iets sneller dan verwacht.

Eerste stop: Ionity-snellaadpunt (Grâce-Hollogne)

De wagen heeft nog 80 km rijbereik en is op 60 km van La Roche. Tijd voor een (korte) eerste stop.

Thomas: “Reeds op de heenweg zijn we 10 minuten gestopt om te laden. We hadden nog 60 km te gaan en zetten onze rit verder met een bereik van 130 km. Zo konden we vlot naar la Roche rijden, en terug naar hetzelfde laadpunt, met 10 km extra speling.”

Tweede stop: de bestemming (Roche-en-Ardenne)

Het was ongetwijfeld zwoegen en zweten op een modderige 10 km-trail. Maar de echte uitdaging moest nog komen. Bij vertrek richting Antwerpen geeft de batterij een rijbereik van 70 km aan. Het laadpunt in Grâce-Hollogne is op 60 km, de 4 jongens hebben alle vertrouwen. Hoewel…

Verwarming uit, ramen open

Om de batterij van de e-tron te sparen zetten de heren de verwarming uit en houdt de bestuurder zich aan een matige snelheid van 90 km/u. U denkt: toch niet zo erg? Wel, de 4 jongens hadden wel allemaal 10 km in de benen, met als gevolg: aangedampte ruiten. Thomas: “We reden verder met half open ramen, en dat gedurende 60 km. De temperatuur in de wagen zakte al snel naar 10 graden Celsius. Dat was behoorlijk koud.”

Derde stop: Ionity-snellaadpunt (Grâce-Hollogne)

Geen stress meer, met 19 km op de teller zijn de 4 ‘ruim’ op tijd aan het snellaadpunt. Na 25 minuten laden gebruiken ze de e-tron weer voor wat hij waard is en snellen tegen 130 km/u richting Antwerpen.

For what it’s worth

De e-tron is op en top Audi: de binnenbekleding, de elektronische snufjes, de optrekkracht, de look & feel. Van deze wagen hebben ze duidelijk een sterk elektrisch model gemaakt. Maar voor de prijs wil je wel – zonder al te veel te foeteren – naar de Ardennen kunnen rijden (en terug).

Wat vind je van dit artikel?

Reacties

Dominique De Munck Antwoorden Bewerken Verwijderen
17 feb 2020 — 20:20

Dit resultaat was te verwachten en een beetje ervaren EV rijder was dit niet overkomen. Het rijbereik is op basis van WLTP cyclus, die weinig autosnelwegkm's bevat (gemiddelde 47km/h). Het verbruik en risico op ongeval stijgt bijna exponentieel met snelheid. Oh ja, max snelheid is 120, niet 130 in BE... Voor niet Tesla gebruikers gebruik je best https://abetterrouteplanner.com

Dominique De Munck Antwoorden Bewerken Verwijderen
17 feb 2020 — 20:41

Ik heb deze route eens uitgetest op ABRP bij 6°, het had volstaan aan 120km/h te rijden en ENKEL bij heenrijden 15 minuten te laden. WLTP is geen referentie voor winter en autostrade. Dan gebruik je beter een tool als ABRP, of de winter autosnelweg range op https://ev-database.nl/of deze simulator https://nl.renault.be/elektrische-wagens/ontdek-nieuwe-zoe/rijbereik-opladen.html

Jan Hillebrant Antwoorden Bewerken Verwijderen
17 feb 2020 — 22:46

Als ik het ik het kon betalen koos ik voor een waterstof wagen.

Dominique De Munck Antwoorden Bewerken Verwijderen
18 feb 2020 — 00:22

Dat is net het fundamentele probleem, niet alleen is de waterstofwagen zeer complex en duur, ook de waterstof zelf is per km makkelijk 3x duurder dan de elektriciteit nodig voor een batterij-elektrische wagen. Bovendien kan je NIET thuis, op je werk, aan de supermarkt opladen... Zeker niet op wachten dus! https://transitienu.blogspot.com/2019/06/elektrische-wagens-de-feiten.html#S2

Toon meer reacties
Comments page: 1
Plaats reactie
Reactie bewerken

Reageer op dit bericht

Plaats reactie