Plankgas met de nieuwe maximumsnelheid in Oostenrijk


In tegenstelling tot onze noorderburen verhoogt de Oostenrijkse regering de maximale snelheid naar 140 km/u, op de autoweg tussen Wenen en Salzburg. Dit terwijl ze in Nederland beslissen om de maximale snelheid te verlagen naar 100 km/u.

Tempo 140

In augustus 2018 ging project ‘tempo 140’ van start met als doel: automobilisten meer tijd te laten winnen. Tussen Wenen en Salzburg konden bestuurders overdag het gaspedaal induwen tot 140 km/uur in plaats van 130 km/uur. Grof genomen wonnen automobilisten met deze snelheidsverhoging slechts twee minuten over een afstand van 120 kilometer. Naast deze (kleine) tijdswinst kwamen er uit de test nog heel wat andere verbazingwekkende voordelen.

Minder verkeersongevallen

Het meest opmerkelijke pluspunt is dat het aantal ongevallen op deze snelweg gehalveerd is. Bovendien zijn er de laatste vijf maanden geen verkeersongevallen geregistreerd. Ondanks een vlottere doorstroming daalde het aantal files niet.

Milieudebat

De hoeveelheid stikstof steeg niet, maar de hogere snelheidslimiet zorgde wel voor een hogere uitstoot van CO2. Project ‘tempo 140’ kreeg het afgelopen jaar dan ook heel wat kritiek van milieuorganisaties. Het zou ingaan tegen de Europese regels die de uitstoot willen verlagen.

Ondanks de kritiek is de Oostenrijkse regering niet van plan om de maximale snelheid terug aan te passen op deze autoweg. Integendeel, naar de toekomst toe willen ze het aantal ‘tempo 140-routes’ verder uitbreiden naar heel Oostenrijk.

Trek je binnenkort met de wagen naar het buitenland? Ga dan eerst goed na wat de maximale snelheden zijn om verwarring te vermijden.

Speel je graag op veilig of wil je niet voor onverwachte situaties komen te staan? Dan is onze pechverhelping in het buitenland misschien wel iets voor jou.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen