Laadpalen genoeg, alleen jammer dat ze bezet worden door benzinewagens


Mobly mocht een week lang de Nissan Leaf uittesten. We reden in en uit Antwerpen, dit zijn onze belangrijkste bevindingen:

Once you go electric… 

De Nissan Leaf is niet meteen de (elektrische) wagen van mijn dromen, maar ik kan nu al zeggen dat ik niet meer terug wil. Elektrisch rijden voelt een beetje zoals een nieuwe fiets: rijden was nog nooit zo plezant. Bovendien hoef je je rechtervoet maar te strekken en hup, je rijdt 100 km per uur.

Maar het grote verschil met een auto op brandstof ligt hem niet in de acceleratiekracht. In elk geval niet voor mij. Wie hard optrekt met een elektrische wagen, hoort dat niet. Het enige geluid dat de wagen maakt is een lichte zoom. Denk aan een elektrisch vuur dat op de hoogste stand wordt gezet. En het is die stilte die een constante rust geeft en autorijden zo ontspannend maakt.

Een thuislaadpaal, dan toch een basis? 

Maar een geheel positief verhaal hou ik aan deze testweek niet over. Er zijn best wel wat publieke laadpalen in Antwerpen, maar dat betekent niet dat je altijd makkelijk kan laden.

Iedereen klaagt over het gebrek aan laadpalen, maar de parkeerplaatsen worden steeds vaker ingenomen door niet-elektrische modellen

Om er zeker van te zijn dat ik elke publieke laadpaal weet staan, raadpleeg ik de website van Stad Antwerpen. In vergelijking met het gps-systeem van de Nissan Leaf, geven zij een ruimer overzicht. Ik ga ervan uit dat sommige laadpalen recent geïnstalleerd zijn en het gps-systeem niet meer up-to-date.

elektrische wagen stadOplaadpunten in Antwerpen

Ik rij om 18u het centrum van Antwerpen in en passeer de eerste locatie op mijn lijstje: de Kloosterstraat. Twee wagens staan er netjes op te laden, pech. Dan maar naar het volgende laadstation, in de Geuzenstraat.

Misschien ligt het aan mezelf, maar de laadpaal in de Geuzenstraat heb ik nooit gevonden. Het is natuurlijk 18u: druk op het Zuid en pikkedonker. Ik geef het op en zet mijn zoektocht verder naar de Tolstraat. Ter info: deze laadpalen staan allemaal zo’n 400 meter van elkaar.

Aan het einde van de Tolstraat – die uitkomt op de Amerikalei – zijn er opnieuw twee parkeerplaatsen met een laadpaal. Deze keer heb ik prijs: er staat één parkeerplaats vrij. De andere is wel bezet. Door een Porsche 911 – niet elektrisch.

Een Porsche staat geparkeerd bij een oplaadpunt in de Tolstraat (Antwerpen)

Toeval? Kan. Maar als ik de volgende ochtend mijn Leaf kom ophalen, staat er opnieuw een andere benzinewagen geparkeerd. Wellicht heeft het moeilijk vinden van een parkeerplaats er iets mee te maken, maar dit kan toch niet de bedoeling zijn.

Iedereen klaagt over het gebrek aan laadpalen, maar de parkeerplaatsen worden steeds vaker ingenomen door niet-elektrische modellen.

Wellicht heeft het moeilijk vinden van een parkeerplaats er iets mee te maken

Om echt niets aan het toeval over te laten, besluit ik de Antwerpse agglomeratie te verlaten. Hoog tijd om met mijn Leaf andere oorden op te zoeken: cruisen op de snelweg, kilometers vreten en een laadpaal scoren in een centrumstad.

On my way to… Herentals

Omdat de meeste laadpalen online aangegeven staan, besluit ik ook hier de website van de stad Herentals te volgen: zeven laadpalen met telkens twee laadpunten. Eenmaal de afrit genomen, stel ik de gps in op mijn eerste locatie: de Molenvest.

De Molenvest is een straat met in het midden een grote parking. Het is dus even zoeken naar een laadpaal… En dan plots – tussen een hoopje benzinewagens – staat ie dan:

De laadpaal in de Molenvest (Herentals) wordt omringd door niet-elektrische wagens

Alweer moet ik mijn gps instellen, dan maar naar de Augustijnenlaan. For the record: in Herentals staat er geen laadpaal om de 400 meter. Ik moet maar liefst 1.3 kilometer rijden tot de volgende.

Conclusie: wie niet dichtbij zijn woning kan laden, houdt er een stevige wandeling aan over. Is een thuislaadpaal dan toch een basis? Ik ben er zeker van.

Laadpaal in de Augustijnenlaan, Herentals

Zijn er sancties voor wie fout parkeert aan een laadpaal?

Indien er bij de laadpaal een parkeerbord staat, aangevuld met een onderbord van een stekker, dan is deze plaats voorbehouden voor elektrische wagens.

Het negeren van deze parkeerplaatsen is wel degelijk een inbreuk op de wegcode. Hiervoor kan de politie verbaliserend optreden met een boete vanaf 55 euro en gemeentes mogen ook GAS-boetes uitdelen.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen