Is een Engelse vrijstelling de beste keuze?


Als je op zoek bent naar een nieuwe autoverzekering, vliegen de moeilijke woorden je om de oren. Makelaars spreken bijvoorbeeld van de Engelse vrijstelling of franchise. Wat betekent dat precies?

Laten we eerst uitleggen wat een gewone vrijstelling of franchise is. Misschien wist je het niet, maar je kan niet altijd voor de volledige schade aan je eigen auto bij je verzekeraar aankloppen. in de meeste gevallen moet je toch een deel van de kosten zelf betalen. Die som noemt men de vrijstelling of franchise in een autoverzekering.

De gewone vrijstelling: een voorbeeld

Heb je een franchise van 500 euro, dan betaalt je makelaar niets voor een herstelling van een kras, die 300 euro kost. Zit je na een ongeval met een garagefactuur van 3.000 euro? Dan komt de verzekering voor 2.500 euro tussen. (3.000-500 euro)

Hoe werkt nu een Engelse vrijstelling?

Net zoals bij de klassieke franchise, is de Engelse vrijstelling een vast bedrag. Als de schade hoger is dan het bedrag van de Engelse franchise, dan wordt de schade integraal terugbetaald. Jij bepaalt op dat moment geen cent uit eigen zak.

Maar als het schadebedrag gelijk of lager is dan het bedrag van de vrijstelling, moet je zelf volledig opdraaien voor de herstellingskosten.

Nemen we nu terug die kras, waarvoor de herstelling 300 euro kost. Bij een Engelse vrijstelling van 500 euro draai je ook in dat geval voor alles op. Maar heb je een ongeval en zal de factuur van de garagist 3.000 euro zijn? Dan betaalt de verzekeringsmaatschappij de volle pot.

Is de Engelse vrijstelling de beste keuze?

De keuze van de vrijstelling of franchise heeft zijn voor- en nadelen. Bij grote ongevallen is de Engelse vrijstelling een voordeel, omdat je dan helemaal niets meer zelf hoeft te betalen. Wie een klein ongeluk heeft, heeft meer aan een klassieke franchise. Het is dus een afweging die je zelf moet maken.

Naast het kiezen van de soort franchise, heb je ook de keuze in het bedrag van de vrijstelling. Bij een Engelse vrijstelling ligt dat meestal hoger dan bij een klassieke variant. Hoeveel, hangt af van verschillende factoren: leeftijd, postcode, jaren rijervaring, aantal schadegevallen en het aantal kW van je wagen.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen