Het nieuwe rijexamen: de lat hoger leggen?


Het aantal verkeersdoden is sinds 2014 aan het dalen, maar ligt volgens de Vlaamse regering nog steeds veel te hoog. Daarom werden de voorbije jaren een aantal maatregelen genomen voor een veiliger verkeer. Zo werd de snelheidsnorm buiten de bebouwde kom vastgelegd op 70 km/u en wordt er blijvend geïnvesteerd in meer controles. Maar ook de rijopleiding en het -examen werden onder handen genomen en de lat werd serieus hoger gelegd. Ben jij klaar om het stuur over te nemen en je rijbewijs te halen? Smeer die beentjes dan maar in, want sinds vorig jaar is er gesleuteld aan zowel het theoretisch als het praktisch rijexamen.

Niet zomaar een gokje wagen op het rijexamen

Je kan maar beter goed voorbereid zijn wanneer je je theoretisch rijexamen gaat afleggen. Om te slagen moet je minstens 41 op 50 scoren, dat is niet veranderd. Er wordt nu wel een onderscheid gemaakt tussen zware overtredingen en lichte fouten. Bij zware overtredingen (bijv. negeren van een rood licht of bevelen van een politieagent) zullen meteen 5 punten worden afgetrokken. Zomaar een gokje wagen kan je dus zuur opbreken. Maak je een fout die valt onder een lichte overtreding? Dan zal je 1 punt verliezen. Betekent dit dat je nu minder kans hebt op slagen? Uit de eerste evaluatiecijfers van vorige zomer blijkt van wel. Voor de invoering van de strengere regels slaagde 50% van de deelnemers voor hun theorie-examen, net na de invoering was dit nog maar 28%. Bovendien moet je verplicht les volgen indien je twee keer na elkaar niet slaagt voor de theorie. Je kan je dus maar beter grondig verdiepen in de verkeersregels voor je een examencentrum binnenstapt.

De theorie omzetten in praktijk: een koud kunstje?

Wanneer je na het theorie-examen je attest op zak hebt kan je kiezen tussen een voorlopig rijbewijs mét en een zonder begeleider. Kies je ervoor om te leren rijden met 1 of 2 begeleiders? Dan moeten zij voortaan een vormingsmoment volgen. Tijdens een cursus van 3 uur krijgen begeleiders praktische tips om het leer- en oefenproces vlot te laten verlopen. Pas wanneer je begeleider een attest op zak heeft mag hij jou leren rijden en kan je een voorlopig rijbewijs aanvragen. Vanaf dan heb je maximaal 36 maanden om te oefenen.

Kies je ervoor lessen te volgen via een rijschool? Dan kan je na het volgen van minstens 20 uur praktijkles een voorlopig rijbewijs zonder begeleider aanvragen. Vanaf dat moment mag je alleen de baan op om het autorijden verder onder de knie te krijgen. Je moet wel langer wachten om je examen af te leggen. Vroeger kon dit al na 3 maanden, nu moet je minstens 9 maanden oefenen voor je je waagt aan het nieuwe praktische rijexamen.

Zes manoeuvres, twee extra vaardigheden

Met de verkeersregels in het achterhoofd en heel wat uren praktijk in de benen, kan je het praktisch rijexamen gaan afleggen. Je moet hiervoor wel enkele manoeuvres onder de knie hebben. Vroeger moest je enkel evenwijdig parkeren en keren in een straat. Nu zal het lot bepalen welke twee van zes mogelijke manoeuvres je tijdens de praktijktest moet uitvoeren. Zo behoren het in een rechte lijn achteruit rijden en een aantal extra parkeermanoeuvres ook tot de mogelijkheden. Bovendien test men twee extra vaardigheden. Op de computer zal je een test moeten afleggen om na te gaan of je potentiële gevaren op de weg kan herkennen en inschatten. Daarnaast zal je ook moeten aantonen dat je zelfstandig op een bestemming kan geraken, zonder aanwijzingen. Dit doe je aan de hand van de instructies van een GPS of door de verkeersborden te volgen.

Afspraak op het terugkommoment

Heb je het hele rijbewijstraject vlot doorstaan? Dan mag die ‘L’ eindelijk van je achterruit en kan je de baan op. Toch word je nog een keertje in de les verwacht tijdens het ‘terugkommoment’. Tussen 6 en 9 maanden na het behalen van je definitieve rijbewijs word je uitgenodigd om een halve dag les te volgen. Die eerste lessen komen er vanaf januari 2019, de inhoud ervan staat voorlopig nog niet vast.