Bird steps na één jaar: toch wel een beetje een haat-liefdeverhouding


Het Amerikaanse Bird deed in juli 2018 de sprong naar Europa: eerst Amsterdam en Parijs; daarna Brussel (september 2018), Wenen en Antwerpen (oktober 2018). Meteen een schot in de roos, maar bij ons is er na 1 jaar testen een haat-liefdeverhouding ontstaan: 

€ 2 – € 7 per rit

Om te beginnen betaal je € 1 om een Bird te openen en vanaf dan tikt de klok, met € 0.25 per minuut. Dat lijkt op het eerste gezicht niet veel, want wie korte ritten (6 min) maakt, komt met € 2.25 euro toe. Maar wie in Antwerpen van de ene naar de andere kant van de stad rijdt, betaalt al gauw € 6.00.

Dan kan je zeggen dat er in Antwerpen toch goedkopere alternatieven zijn. Zo kosten de deelfietsen van Vélo amper € 48 per jaar. Verder kan je de vraag stellen of je niet beter zelf een e-step koopt: voor € 400 – € 500 ben je gesteld en step je zoveel je wil.

Bird

Trage vs snelle Birds

De meeste Birds die je in Antwerpen kan nemen, gaan 18 à 21 km/u. Dat is traag, zeker wanneer je enkele kilometers moet overbruggen. Aan de andere kant kunnen we ons afvragen of hogere snelheden nog verantwoord zijn. Het vergt alvast meer behendigheid om door de stad cruisen.

(Niet) altijd in de buurt

De steps worden overal in de stad achtergelaten, en dat is nu eens een voordeel, dan weer een nadeel. Meestal valt het mee om een Bird te vinden, de meeste steps staan geconcentreerd in het centrum. Toch gebeurt het dat de dichtstbijzijnde Bird pas een kilometer verderop staat, of dat de nauwkeurigheid van de locatie niet helemaal klopt.

Wel rijzone, geen parkeerzone

In principe kan je met een volledig opgeladen Bird tot 10 kilometer rijden, maar de rijzone beperkt zich tot de stad en de randgemeenten. De meeste Birds worden dan ook binnen de Ring gebruikt. Ga je toch buiten de rijzone rijden, dan maakt de step een piepgeluid en zou de snelheid afnemen.

Verder kan je de steps overal parkeren, het is dan ook zalig om tot de voordeur van je bestemming te rijden. Toch klagen mensen over steps die slordig worden achtergelaten, ondanks de aanmoediging van Bird om voetpaden niet te blokkeren. Ook de wind al eens de oorzaak van het nonchalant verspreiden van steps op de openbare weg.

bird

In Amerika gaat het nog een stap verder en zijn Birds het mikpunt geworden van vandalisme. Zo is er het anti-Bird Instagramaccount ‘Bird Graveyard’ dat de steps hekelt: de pagina staat vol met filmpjes en foto’s waar steps van gebouwen worden gegooid of in brand worden gestoken.

Straten gevuld met … geld

Wie deel uitmaakt van de zogenaamde charger community kan geld verdienen met het opladen van Birds. Er zijn verschillende prijscategorieën, afhankelijk van het batterijniveau en de afstand die je moet afleggen. De opbrengst per opgeladen Bird varieert van 3,5 tot 12 euro. Een mooie zakcent om bij te verdienen.

Het opladen van Birds zorgde in Antwerpen al voor een serieuze concurrentiestrijd. Bovendien is niet iedereen even enthousiast over het charger community systeem. Zo is het ophalen en opladen van steps zwaar fysiek werk en valt er over de vergoeding van Bird te discussiëren.

Wat vind je van dit artikel?

Gemiddelde beoordeling / 5. Aantal beoordelingen:

Dat vinden we jammer om te horen