Gepeperde rekening voor wie Antwerpse ‘stadsfietskes’ te lang gebruikt


Vélo, de handige fiets van ’t Stad: je vindt zo overal, je dropt ze overal, ze worden niet gepikt en je betaalt een schappelijke 48 euro per jaar. Maar die laatste klopt niet helemaal, want Vélo Antwerpen maakt al eens graag de rekening.

In- en uitloggen

Het principe van Vélo is simpel: je houdt je kaart tegen het display en je neemt een fiets. Wie zijn rit wil beëindigen zet de fiets terug in een ander station, maar ook daar eindig je met je kaart voor het display. Doe je dat niet, dan weet je ook niet met zekerheid of je fiets werd geregistreerd. En daar begint de miserie.

Op het gratis gebruik van een vélo staat een maximumtijd en die bedraagt 30 minuten. Krijg je bij het uitloggen de melding ‘Sorry, uw fiets is al in gebruik‘, dan moet je daar melding van maken. Doe je dat niet onmiddellijk, dan tellen de uren door. En het zijn die uren die geld kosten: wie na anderhalf uur nog steeds geen melding maakt, betaalt 5 euro per begonnen uur.

Een voorbeeld: wie ’s avonds rond 22u een melding krijgt en dit niet direct doorgeeft aan Vélo, krijgt de volgende ochtend een verrassing in zijn mailbox:

‘Fiets 3 uur in gebruik’

Vélo Antwerpen

En dan komt de rekening: facturen die oplopen tot € 140, terwijl een jaarabonnement amper € 48 kost. Je kan je dan de vraag stellen of Vélo nog steeds zo goedkoop is.

Strafpuntensysteem

Vélo Antwerpen

Het mag gezegd worden: Vélo is wel consequent. Indien je voor de eerste keer een boete krijgt en dit meldt, kunnen ze de boete door de vingers zien. Het bedrag wordt dan van je rekening gehaald en de maand erop teruggestort. Je krijgt wel een strafpunt, en dat betekent dat er een volgende keer geen ruimte is voor discussie.

Maar je kan boetes ook perfect vermijden. Door altijd uit te loggen en na de melding ‘Sorry, uw fiets is al in gebruik‘ meteen te bellen. Indien Vélo niet meer bereikbaar is, laat je een voicemail achter op het nummer 03 206 50 30 met de volgende gegevens: je kaartnummer, het betreffende station- en slotnummer en de reden van je probleem.