Is het verplicht om een fietsbel op je racefiets te hebben?


In deze bijzondere tijden zijn er meer amateurwielrenners op de baan dan ooit tevoren. En zonder fietsbel op de racefiets durft het al eens te botsen op de weg. Het gevolg: frustratie alom bij wandelaars of automobilisten wanneer een wielrenner met een flinke kreet te kennen geeft dat hij of zij eraan komt. Dan rest er natuurlijk de hamvraag: is een fietsbel ook verplicht op een koersfiets?

Een racefiets koop je in zijn puurste en lichtste vorm. Elk overbodig accessoire is er ééntje te veel. Een fietsbel dus ook. Alleen al voor de look and feel willen veel amateurwielrenners geen exemplaar op het stuur plaatsen. Desondanks heeft het vele voordelen. Een fietsbel zorgt namelijk voor minder ongevallen onder de amateurwielrenners op de weg.

Is een fietsbel op de koersfiets verplicht?

Ja: volgens het verkeersreglement hoort een fietsbel tot de wettelijk verplichte minimale uitrusting van een racefiets. Bovendien moet jouw exemplaar hoorbaar zijn tot op 20 meter afstand. Dit mag zowel een klassieke als elektrische fietsbel zijn. Deze regel geldt trouwens ook voor alle andere fietsen op de openbare weg. Daarnaast moet je racefiets ook van de volgende zaken zijn voorzien:

  • Een voor- en achterrem dat goed werkt,
  • een wit licht vooraan en een rood licht achteraan, dat vanop 100 meter afstand zichtbaar is,
  • een witte reflector vooraan en een rood exemplaar achteraan,
  • twee reflecterende stroken, op elk van beide fietsbanden,
  • twee reflectoren op elke pedaal, in een gele of oranje kleur.

Belangrijk wel: voor een racefiets zijn de laatste vier punten enkel verplicht wanneer het zicht beperkt is tot minder dan 200 meter. Wanneer je op een zonnige middag gaat fietsen heb je dus geen verlichting of reflectoren nodig. De witte reflector vooraan en de rode achteraan zijn echter wel altijd verplicht wanneer je spatborden op je racefiets gemonteerd hebt. Al deze regels gelden trouwens ook voor mountainbikes. De vraag is natuurlijk in welke mate dit alles te controleren valt.

Als je een nieuwe racefiets koopt moet je alvast niet standaard rekenen op een fietsbel. Evenmin krijg je er de reflectoren of het voor- en achterlicht bij. Deze zaken ga je er dus zelf nog moeten opzetten. En daar knelt misschien al de (klik)schoen.

Alternatieven voor de fietsbel op de racefiets

De wettelijke verplichtingen zorgen voor een moeilijke afweging tussen veiligheid en respect versus eenvoud, efficiëntie en stijl. Kijk maar naar de profs in de koers. Ooit een profwielrenner zien demarreren met een fietsbel op het stuur van zijn of haar koersfiets? Het weegt, verstoort de soepele lijn en komt de aerodynamica niet ten goede. En of je nu 50 of 200 kilometer trapt: alle beetjes helpen, toch?

De koerswereld zou de koerswereld echter niet zijn als er voor dit probleem nog geen oplossing werd bedacht. Er bestaan namelijk wel degelijk mogelijkheden om een bel discreet te integreren in het buitenstuur. De ideale manier voor wie het moeilijk heeft met een klassieke fietsbel op de racefiets.

Pro of contra? Enkele getuigenissen:

Hoewel een fietsbel gewoon verplichte kost is op de racefiets stelden we de vraag aan een handvol amateurs. Vinden zij het nodig of niet?

  • Justine (33): “Dit onderwerp kwam tijdens de eerste lockdown wel vaker ter discussie door het toenemende aantal wandelaars. ‘Gebruik je bel’ – riepen ze dan. Ik heb zelf nog geen fietsbel geïnstalleerd, maar eigenlijk is het vooral een kwestie van de juiste houding aan te nemen: anticiperen en op tijd aankondigen dat je eraan komt. Verder wordt ‘excuseer’ of ‘pardon’ vriendelijker onthaald dan het inhalen van wandelaars aan volle snelheid.”
  • Toon (30): “Ik heb wel een fietsbel en veel van mijn vrienden ook. Het is veiliger en vriendelijker. Professionals hebben dat niet vanwege het gewicht, afgesloten wegen enzovoort. Amateurs zouden beter gewoon allemaal een bel hebben. Mijn mening.”
  • Kenneth (24): “Er zijn koersfietsen die luid genoeg tikken als je niet trapt: de mooiste manier om de aandacht te trekken. Op die manier horen andere fietsers je aankomen en heb je eigenlijk geen fietsbel nodig. Ik heb wel een exemplaar op mijn koersfiets, gewoon omdat veiligheid zo belangrijk is. Met snelheden rond de 30 kilometer per uur neem je geen risico’s.”

Lees meer:

Van gsm-gebruik tot te snel rijden: een overzicht van alle fietsboetes

Limburgse fietst elke dag 86 km naar het werk

Wat vind je van dit artikel?

Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie