FIDL #6: Zal autodelen ooit doorbreken in België?


Zo’n 180.000 Belgen maken op dit moment gebruik van autodelen, dat zijn er ongeveer evenveel als vorig jaar. Toch voel je dat de populariteit stijgt en de media-aandacht volgt. De vraag is of (en wanneer) autodelen echt zal doorbreken. Mobly sprak met Jeffrey Matthijs – Directeur van het Vlaamse Netwerk Autodelen.

Heel wat autodeelsystemen kampen met financiële problemen en moeten bijgevolg vroegtijdig stoppen. Zo trekt bijvoorbeeld ShareNow (BMW, Daimler) eind februari weg uit Brussel. En dat terwijl Ubeeqo (Europcar) en Zipcar (Avis) ook al moesten opkrassen.

Matthijs: “Grote multinationals die in meerdere landen actief zijn, willen op drie jaar break-even zijn. Maar voor autodelen moet je geduld hebben, zeker als je het hebt over systemen die het free floating-principe hanteren. Dat wil zeggen dat je je wagen kan lokaliseren met een app en kan achterlaten waar je wil, zoals met een deelstep of een deelfiets.

De gemiddelde afstand die je met free floating aflegt, is zo’n 5 à 7 km. En dat ongeveer op een half uur. Zulke afstanden ga je sneller afleggen met een step, omdat je deze ook veel makkelijker kan achterlaten.”

Toch blijven er nieuwe spelers in het straatbeeld komen: het elektrische autodeelbedrijf Partago komt naar Antwerpen. En vanaf de lente rolt ook het Deense bedrijf GreenMobility – dat al in Kopenhagen en Aarhus actief is – tot 350 elektrische deelwagens uit in de stad. GreenMobility volgt eveneens het free floating systeem, de vraag is wat hun slaagkansen zijn.

Matthijs: “GreenMobility kan slagen omdat ze een laadinfrastructuur op privédomein voorzien. De stad hoeft daar dus niet voor te investeren. Verder doet Antwerpen erg zijn best om deelbedrijven naar de stad te halen via de app ‘Slim naar Antwerpen’. Als er een stad is waar GreenMobility dus succesvol kan starten, is het Antwerpen.

Ze moeten wel van in het begin 200 wagens aanbieden, dat is nodig bij free floating. Als je maar één wagen hebt, werkt het systeem niet. Maar dat is dus een grote investering. Ik hoop alleszins dat ze slagen, want elk bedrijf dat slaagt zorgt ervoor dat we weer een stap verder staan met autodelen.”

Partago

Qua aanbod hebben we in België dus niet te klagen, maar hoe zit het met de vraag? De voornaamste redenen waarom mensen autodelen zijn gebruiksgemak, flexibiliteit en prijs. Volgens Matthijs liggen mensen wakker van het ruimtebeslag in de stad. Ze vinden het heel vervelend dat ze geen parkeerplaats kunnen vinden. Daarnaast zijn er steeds meer files en daarom laten mensen hun wagen vaker staan. Dat maakt van autodelen een uitstekend alternatief, maar is het ook voordelig?

Matthijs: “Wie minder dan 10.000 à 12.000 km per jaar rijdt, komt voordeliger uit met autodelen. Welk systeem je ook kiest. En als je weet dat de gemiddelde Vlaming 15.000 à 17.000 km per jaar rijdt, dan zie je dat heel veel mensen tot die doelgroep behoren.

Verder zijn er nog twee voorwaarden om aan autodelen te beginnen. Enerzijds moet je je autogebruik meer plannen. Als je last minute een wagen nodig hebt, moet je soms 2 à 3 km overbruggen om een auto te vinden. Tenslotte mag je je wagen ook niet als een statussymbool zien.

In de podcast File in de Lucht duiken Mira en Arjen in de wereld van de mobiliteit. Elke keer zitten ze met één expert aan tafel, die een persoonlijke kijk geeft op alles wat er in de lucht hangt. Beluister ook de vorige aflevering: Mobiliteit in de stad.

Wat vind je van dit artikel?

Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie