Beste klanten, wij werken en blijven bereikbaar om jou te helpen. Voor meer informatie klik hier

Exit corona, exit auto: grote steden zien het begin van iets moois


Geen goed woord over corona, maar de lockdown geeft ons wel de kans om met een frisse blik naar de straten te kijken. We zien plots een zee van ruimte die auto’s al die tijd hebben veroverd. En het verkeer loopt vlot, nu het bestaat uit wat het zou moeten omvatten: vervoer van goederen, openbaar vervoer, hulpverleners en essentiële diensten.

Is het tijd om steden te resetten en het voor iedereen mogelijk te maken om zich veilig te verplaatsen? Aan ideeën geen gebrek, er komen voorstellen uit alle hoeken van de wereld.

Strade Aperte – Milaan

Het coronavirus heeft de stad nog niet verlaten, maar nu al grijpt Milaan de kans om de auto voorgoed uit de stad te bannen. Milaan staat in Italië bekend als de stad met de slechtste luchtkwaliteit, maar daar kwam na het virus al snel verandering in. De stad kan opnieuw ademen, tot grote vreugde van de inwoners.

Gemiddeld leggen Milanezen vier kilometer af om naar het werk te reizen. Een afstand die je makkelijk met de fiets zou kunnen afleggen, en toch gebruiken zo’n anderhalf miljoen mensen de metro om naar het werk te gaan. Maar die zal na de lockdown amper 30% van de pendelaars mogen vervoeren.

Om te vermijden dat iedereen straks terug de auto neemt, werken ze in Milaan – met de hoogste prioriteit – aan een fietsplan. Met Strade Aperte (Open Straten) wordt er onmiddellijk werk gemaakt van een paradijs voor de zwakke weggebruiker: voorrangswegen, verkeersvrije straten, bredere trottoirs, nieuwe wandel- en fietspaden en meer zones 30. De werkzaamheden zouden vanaf mei van start gaan.

Fietsweg in plaats van rijstrook – Brussel

In onze hoofdstad zijn extra fietspaden in een stroomversnelling geraakt door Elke Van den Brandt (Groen). Tegen 1 september 2020 wordt er werk gemaakt van zo’n 40 km aan fietswegen. En dat betekent dus: meer plaats voor fietsers, minder voor auto’s. Iets waar de Brusselaar al geruime tijd van droomt.

De vraag is of dit problemen zal geven eens het normale verkeer hervat. De automobilist zal ongetwijfeld voelen dat er rijstroken werden weggehaald. Maar zal dat genoeg zijn om hen – of toch een deel – te bekeren tot de fiets?

Pop-up fietspaden – Parijs

Plan Vélo: de plannen om van Parijs een fietsvriendelijke hoofdstad te maken, lagen al langer op tafel. Maar de uitvoering ervan was nog niet direct gepland, tot nu. De Franse hoofdstad wil zo snel mogelijk pop-up fietspaden aanleggen. Maar ook meer ruimte creëren voor fietsenstallingen en de auto’s doen vertragen met zones 30.

Ruimte voor voetgangers – Londen

In de Londense wijk Barnes hebben bedrijven en bewoners een deel van de weg afgezet om de voetgangersruimte uit te breiden. Zo krijgt het winkelend publiek meer ruimte en kunnen ze zonder problemen afstand houden van elkaar.

Meer nachttreinen – Stockholm

Niet in Stockholm zelf, wel: van Stockholm naar Brussel. Zweden wil meer nachttreinen vanuit het land naar de rest van Europa. Een eerste project zou een trein tussen Malmö en Brussel zijn, die via Keulen rijdt. Maar die plannen zijn nog niet concreet en zouden ook pas ten vroegste in 2023 kunnen doorgaan.

LEES MEER: Stadsmensen genieten zichtbaar van de rust

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie