Opgelet: elke lage-emissiezone heeft eigen regels


Lage-emissiezones hebben al veel (fijn) stof doen opwaaien. Of je nu voorstander bent of niet, je ontsnapt er niet aan. Antwerpen is de eerste stad die een lage-emissiezone invoerde. Vanaf 2018 komt er ook één in Brussel. Later dat jaar volgt Mechelen nog. Maar ook in Gent kom je er vanaf 2020 niet onderuit.

Verschillende lage-emissiezones, verschillende regels.

Met één lage-emissiezone was het redelijk simpel. Nu er een tweede bijkomt, wordt het al wat ingewikkelder. Straks nog een derde. En wie weet hoeveel nog daarna… Rij jij wel eens door Antwerpen, Brussel of Gent? Ben je wel zeker dat je met jouw auto overal binnen mag? Tijd voor een overzicht.

Mag jouw auto de lage-emissiezone nog binnen?

Wil je weten of jouw auto de lage-emissiezone binnen mag? Neem dan het inschrijvingsbewijs. Onder V.9 vind je in welke milieuklasse jouw auto valt (zie ook afbeelding onderaan). Bij milieuklasse of euronorm is de regel: hoe hoger het cijfer, hoe lager de uitstoot.

Hieronder vind je een overzicht. Dit overzicht is voor personenwagens, bestelwagens (≤ 3,5 ton), bussen en autocars. In het overzicht vind je opgelijst of je auto nog binnen mag

  • per type brandstof
  • per stad
  • in de komende jaren

Deze auto’s mogen elke lage-emissiezone binnen

  • elektrische auto’s
  • auto’s op waterstof
  • plug-in-hybride auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 49 g/km. Een plug-in-hybride auto is een soort hybride auto. Die soort kan je ook elektrisch opladen.

Hoeveel betaal je aan boetes?

Ook dat verschilt per zone. Mag jouw auto de Antwerpse lage-emissiezone niet binnen? En rij je er toch door? Dan mag je een boete van 125 euro verwachten. In Brussel betaal je daar 350 euro voor. Het bedrag van de boetes in Gent is nog niet bekend.

Waarom zijn de regels zo verschillend?

De lage-emissiezones zijn een zaak van de gewesten. Het Vlaams en Brussels Hoofdstedelijk gewest hebben hiervoor elk een wetgeving uitgewerkt. De wetgeving geeft steden de kans om een lage-emissiezone in te voeren. Dat doen ze met een gemeentelijk reglement.  Zo kan elke gemeente zijn eigen regels bepalen, binnen het kader van de wetgeving. Ondertussen werkt ook Wallonië aan een wetgeving voor lage-emissiezones.

Tweedehands auto kopen? Kijk de milieuklasse na

Ga je een tweedehands auto kopen? Kijk dan goed in welke milieuklasse de auto valt. Staat de euronorm niet op je inschrijvingsbewijs? Zoek dan de datum van de eerste inschrijving en bepaal zelf de euronorm:

  • Voor 1994: Euro 0
  • 1994 t.e.m. 1996: Euro 1
  • 1997 t.e.m. 2000: Euro 2
  • 2001 t.e.m. 2005: Euro 3
  • 2006 t.e.m. 2010: Euro 4
  • 2011 t.e.m. 2014: Euro 5
  • Vanaf 2015: Euro 6

Of doe de check met het gratis online Mobly Autorapport. Je geeft eerst een aantal gegevens van de auto in. Nadien krijg je een uitgebreid rapport. Hierin lees je ook in welke lage-emissiezones de auto wel of niet binnen mag.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen