Elektrische busvloot maakt deze Chinese metropool een beetje stiller


De Chinese stad Shenzhen is de eerste stad ter wereld waar bijna alle taxi’s en bussen elektrisch rijden. Shenzhen ligt aan de grens met Hongkong in de provincie Guangdong, in het zuiden van China.

Van vissersstadje tot miljoenenstad

elektrische bussen

De stad kende een imposante groei op korte tijd: in de late jaren 70 was het nog een vissersstadje met 30.000 inwoners, op dit moment wonen er zo’n 11 miljoen mensen. Shenzhen staat verder bekend als tech hub, voor de productie van elektronica.

Elektrische revolutie

Het elektrische verhaal van deze stad valt en staat met heel wat economische en politieke verwikkelingen. Zo heeft de Chinese regering een hoop beleidsmaatregelen ingezet, die als doel hadden om het vervoer zoveel mogelijk elektrisch te maken.

In het afgelopen decennium heeft China dan ook enorme bedragen besteed aan de toekomst van elektrische voertuigen: ze ondersteunen fabrikanten met staatssubsidies, stimuleren kopers en leggen productiequota op voor plug-ins. Maar China heeft ook zijn macht gebruikt en de grote vraag gecreëerd bij zijn eigen fabrikanten.

elektrische bussen

Reeds in 2015 zette Chenzhen hard in op elektrisch rijden, maar toen was de technologie nog lang niet op punt. Zo hadden de bussen maar een beperkte actieradius en was er nog lang geen sprake van een grootschalige inzet. De elektrische revolutie bleef op zich wachten, het was onbekend terrein. Om het met de woorden van de toenmalige transportambtenaar te zeggen: “We were crossing the river by feeling the stones.”

Maar de overheid pushte een overeenkomst tussen bus -en taxibedrijven en Chinese autofabrikant BYD. Deze laatste kreeg directe subsidies: meer dan de helft van de prijs voor elke bus. Reken zo’n 150.000 van de 300.000 dollar.

elektrische bussen© Qilai Shen/Bloomberg

Momenteel rijden er zo’n 16.000 bussen rond en zo’n 12.000 taxi’s over de straten. Hoeveel er daarvan op brandstof rijden? Bijna geen. De bussen staan gegroepeerd aan een publiek knooppunt in het centrum. De elektrische taxi’s (BYD E6) worden opgeladen aan het hoofdgebouw van BYD in Shenzhen of in verschillende laadstations in de stad.

elektrische bussen© Qilai Shen/Bloomberg

Shenzhen is trouwens niet de enige Chinese stad die inzet op elektrisch openbaar vervoer. Grote steden als Taiyuan, Beijing, Shanghai en Hangzhou hebben ook al een aanzienlijke elektrische vloot taxi’s en bussen. Uit een rapport van Bloomberg New Energy Finance blijkt dat ongeveer 20% van de gemeentelijke Chinese bussen al elektrisch rijdt.

Elektrische overheidsvoertuigen

Maar de stad reikt verder dan het openbaar vervoer: in de straten van Shenzhen rijden overheidsvoertuigen met groen getinte kentekenplaten. Dat betekent dat ze hybride of volledig elektrisch zijn. De politie van Shenzhen patrouilleert in elektrische sedans. De postbezorging gebeurt met groene minibusjes. De vervoerscommissie wil de hele vloot van sedans die voor stadszaken gebruikt worden elektrisch maken.

In totaal heeft de Chinese regering 59 miljard dollar uitgegeven aan onderzoeksfinanciering, subsidies en aankopen, ter bevordering van de elektrische voertuigindustrie

CO2-uitstoot naar beneden

De overschakeling van brandstofvoertuigen naar elektrische varianten resulteerde tot een sterke vermindering van CO2-uitstoot: tot wel 1,35 miljoen ton per jaar. Dat is het equivalent van 280.000 personenauto’s. Een zegen voor het milieu in een land dat te kampen heeft met een beruchte luchtvervuiling.

Wat vind je van dit artikel?

Dat vinden we jammer om te horen