Beste klanten, wij werken en blijven bereikbaar om jou te helpen. Voor meer informatie klik hier

Elektrisch vliegen hangt in de lucht


Net zoals de auto-industrie staat de luchtvaart niet stil. Het eerste gemotoriseerde vliegtuig door de gebroeders Wright evolueerde al snel tot een massaproductie aan vliegtuigen. Nu staat er ons een nieuwe evolutie te wachten: elektrische vliegtuigen.

“Harbour Air” had vorig jaar in december een wereldprimeur. Zo zijn ze de eerste luchtvaartmaatschappij die erin slaagde om een elektrische vlucht met zes passagiers uit te voeren. Het vliegtuig steeg op in Vancouver International Airport en landde 4 minuten later op de Fraser rivier in de buurt van Richmond.

© Harbour Air

E-vliegtuig

Harbour Air wil tegen 2022 volledig elektrisch vliegen. Maar ze zijn lang niet de enige die hierop inspelen.

Zo is ook Airbus volop aan het investeren in kleine elektrische vliegtuigen tot maximaal twee passagiers. Ook EasyJet is hier mee bezig. Samen met de Amerikaanse start-up Wright Electric zouden ze tegen 2027 de eerste commerciële elektrische vlucht aanbieden. Het gaat hier om chartervluchten die een afstand tot 500 km overbruggen.

© EasyJet

Hoewel Harbour Air, Airbus en EasyJet bestaande vliegtuigen ombouwen tot elektrische vliegtuigen zijn er ook andere spelers op de markt die voor een volledig nieuw design kiezen.

Zo investeert het Israëlische bedrijf Eviation in elektrische vliegtuigen, maar dit met een nieuw design. Een E-vliegtuig van Eviation zou net zoals Harbour Air in 2022 op de markt komen. Het vliegtuig kan maximaal 9 passagiers vervoeren en een afstand tot 1.000 kilometer afleggen.

© Eviation

Goedkopere tickets en minder geluidsoverlast

Net zoals de elektrische wagen heel wat voordelen met zich meebrengt heeft een elektrisch vliegtuig dit ook.

Het eerste voordeel is er één voor de klant. Op dit moment bepaalt kerosine, de brandstof voor het vliegtuig, voor 25% mee de prijs van het vliegtuigticket. Met elektrische vliegtuigen hebben we kerosine niet langer nodig, waardoor de vliegtuigtickets in prijs zullen dalen.

Kerosine is niet alleen duur, maar ook zeer vervuilend. De luchtvaartindustrie draagt tot twee procent toe aan de totale CO2-uitstoot door mensen. Met elektrische vliegtuigen daalt dit percentage naar nul.

Bovendien is een elektrisch vliegtuig veel stiller dan eentje met motoren. Dit is zowel voor de passagiers in het vliegtuig als voor inwoners die dichtbij een luchthaven wonen aangenamer.

Tot slot is een elektrisch vliegtuig makkelijker te onderhouden. Doordat deze minder bewegende onderdelen bevatten is het onderhoud korter en makkelijker. Het zorgt er daarnaast ook voor dat het vliegtuig langer meegaat dan deze de dag van vandaag.

Gewicht grote boosdoener voor lange afstandsvluchten

Uiteraard zijn er ook nadelen verbonden aan elektrische vliegtuigen. Het grootste nadeel is het gewicht.

Hoe zwaarder het vliegtuig geladen is, hoe meer energie hij nodig heeft om zich te verplaatsen. Hier zit het probleem. De energie die 1 liter kerosine bevat staat gelijk aan 50 kg aan batterijen. Je hebt dus 50 keer zoveel gewicht nodig voor dezelfde hoeveelheid energie.

Kerosine wordt verbrand en daardoor verliest het vliegtuig na verloop van tijd gewicht. Hierdoor heeft hij doorheen de vlucht minder energie nodig dan in het begin. Batterijen daarentegen blijven continu aanwezig in het vliegtuig waardoor het energieverbruik constant blijft.

De maximale actieradius van een elektrisch vliegtuig ligt rond de 1.500 kilometer. Ook het aantal passagiers is beperkt. Om verder te vliegen of meer passagiers te vervoeren moet de capaciteit van batterijen nog verbeteren.

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie