Rijhulpsystemen: worden ze gebruikt?


Enkele jaren geleden draaiden autoreclames nog vooral rond rijplezier en sfeervolle road scenes. Vandaag is de hoofdrol weggelegd voor de rijhulpsystemen die de gepromote wagen in kwestie aanbiedt. Die vormen dan ook een belangrijke opstap naar een ongeval- en stressvrije mobiliteit. Maar hoe ingeburgerd is het gebruik van al die gesofisticeerde snufjes vandaag? En welke rijhulpsystemen brengt de toekomst?

De 3 populairste rijhulpsystemen in België

Parkeerhulp en noodremsystemen zijn in België de populairsten van de klas, op de voet gevolgd door rijstrookassistentie. Parkeerhulpsystemen behoren meestal tot de standaarduitrusting. Van de in 2016 in België nieuw geregistreerde auto’s was 39% uitgerust met een noodremsysteem, 30% met rijstrookassistentie. Wist je trouwens dat al deze systemen de prijs van je autoverzekering beïnvloeden?

Gebruik jij  alle rijhulpsystemen van je auto?

Nee? Je bent niet alleen, zo blijkt uit een onderzoek van Connecting Mobility: een meerderheid van de automobilisten weet niet precies met welke technologie hun auto is uitgerust (en gebruikt die dus ook nauwelijks). Een gebrek aan informatie? Zeker. Maar ook de wildgroei aan benamingen vormt een probleem. Autofabrikanten geven vaak eigen namen aan hun (standaard) systemen, wat voor verwarring zorgt.

En ook de stelling “onbekend is onbemind” blijkt aan de orde: de beter geïnformeerde automobilist maakt namelijk effectief en intensief gebruik van zijn rijhulpsystemen.

Rijhulpsystemen als opstapje richting zelfrijdend verkeer

De huidige snelgroei aan rijhulpsystemen is een logische tussenstap met het oog op een toekomst van zelfrijdend verkeer. Dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, lane departure warning, adaptive cruise control,… allemaal hebben ze tot doel auto’s steeds zelfstandiger te doen rijden, tijdig gevaar te detecteren én omzeilen. Rijhulpsystemenleverancier Bosch durft bijvoorbeeld stellen dat het aantal kop-staartbotsingen met 72% kan verminderen als alle auto’s over een noodremsysteem zouden beschikken.

Rising stars onder de rijhulpsystemen

Ooit waren zelfs airbags en ABS dure snufjes, voorbehouden voor “dikke” auto’s en daarbij horende dikke portemonnees. Tegenwoordig zijn zelfs de goedkoopste wagens uitgerust met rijhulpsystemen die 10 jaar eerder nog een privilege van de happy few waren. Willen we weten welke rijhulpjes mainstream worden in de toekomst? Dan kijken we vandaag naar de rising stars in het duurdere segment, zoals:

  •  Voetgangerdetectie: neemt zelfs in het stikdonker voetgangers en fietsers waar, doet je vaart minderen en netjes om de zwakke weggebruiker heen sturen.
  •  Waarschuwing kruisend verkeer: voorkomt dat je bij het uitrijden van een parkeerplek een andere weggebruiker raakt. De front cross traffic alert-variant houdt ook de voorzijde van je auto in de gaten: handig op T-splitsingen met beperkt zicht bijvoorbeeld.
  •  Head up display projecteert essentiële rij-informatie op de voorruit van de wagen, zodat je hiervoor je blik niet van de weg moet afwenden.

Ingebouwde pechverhelping spotten we voorlopig zelfs niet in de sjiekste wagens, maar wie weet wordt ook dàt ooit realiteit. Tot die dag is er gelukkig Mobly Go, met z’n pechverhelping binnen app-bereik!