Diesel of benzine: welke tweedehands auto koop je het best?


Moet ik een diesel of benzine kopen? Of je nu een nieuwe of tweedehands auto op het oog hebt: het is een heet hangijzer. Aan de pomp is er qua prijs namelijk amper nog een verschil tussen de twee brandstoffen. Hier en daar is diesel zelfs duurder dan benzine geworden. Enkele jaren geleden zag het er helemaal anders uit. Toen werden nieuwe dieselauto’s ook nog massaal gepromoot.

Er zijn bovendien nog andere redenen waarom je zou moeten nadenken of je tweedehands auto een diesel of benzine wordt. In ons land vind je ondertussen namelijk lage-emissiezones in verschillende steden. Antwerpen is daar het beste voorbeeld van, naast Gent. Bovendien worden in die LEZ’s alsmaar strengere eisen opgelegd. Nog binnen geraken met een oudere wagen wordt alsmaar moeilijker. Vooral gedateerde dieselauto’s moeten het daarbij ontgelden.

Zowel de Vlaamse als federale overheid willen de meest vervuilende dieselauto’s uit het straatbeeld bannen. Om die reden werden de accijnzen op diesel aan de pomp de afgelopen jaren sterk verhoogd. Zo werd de prijskloof tussen beide brandstoffen gedicht. Het logische gevolg is dat meer en meer Belgen een benzineauto kopen.

De hamvraag in dit geval: zullen tweedehands dieselauto’s nog goedkoper worden, om zo van het overaanbod af te geraken? En vooral: is het verstandig om op zo’n deal in te gaan? Belangrijk is dat je het hele financiële plaatje bekijkt, inclusief de brandstofkosten nadien.

Een diesel als recente tweedehands auto: een wereld van verschil

Oude dieselauto’s zijn verre van perfect voor zowel gezondheid als milieu. De technologie op zich is echter nog niet afgeschreven en evolueert alsmaar verder. Met name sinds de Euro 5-norm is de uitstoot van fijne deeltjes sterk gedaald. En door de huidige Euro 6-norm blijft ook de uitstoot van stikstofoxiden (NOX) verminderen. Daardoor worden dieselauto’s minder milieubelastend dan vroeger, zeker in vergelijking met benzinewagens.

Ook het gezondheidsaspect speelt echter mee. Zo zorgen dieselmotoren desondanks nog steeds voor meer luchtverontreiniging dan benzineversies, met cardiovasculaire aandoeningen zoals hartaanvallen tot gevolg. De stikstofdioxide van een dieselmotor zou zelfs schadelijker zijn voor het hart dan fijn stof. De Belgische vereniging voor Cardiologie wil daarom een versnelde afbouw van dieselwagens. Dit is echter nog niet voor morgen.

Wanneer is een tweedehands dieselwagen de beste keuze?

Bij het afwegen van een benzine of een diesel blijft hoe dan ook één cruciale factor overeind, zelfs in deze veranderende tijden. Stel jezelf de vraag hoeveel kilometers je jaarlijks met je auto gaat rijden. Vooral nieuwe dieselauto’s zijn duurder bij de aankoop, maar dit is ook al eens het geval bij een tweedehands auto. Daartegenover staat dat een dieselauto doorgaans minder liter per 100 kilometer verbruikt dan een benzinewagen.

Hierdoor blijven dieselwagens voor je portemonnee vooral de beste keuze als je een hoog aantal kilometers per jaar rijdt. Het zogenaamde omslagpunt ten opzichte van benzine ligt wel een stuk hoger dan vroeger. Een dieselauto is pas interessant bij meer dan 30.000 afgelegde kilometers per jaar.

De alternatieven voor diesel of benzine als tweedehands auto

Zoek je een milieuvriendelijke wagen? Door de verschillende fiscale voordelen is een elektrische auto een interessante mogelijkheid. Bovendien wordt het aanbod alsmaar groter, ook op de markt van tweedehands auto’s. Daarnaast is ook een CNG-auto het overwegen waard. Het is een goed alternatief voor diesel of benzine én goedkoper dan een elektrische auto.

Wat vind je van dit artikel?

Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie