Beste klanten, wij werken en blijven bereikbaar om jou te helpen. Voor meer informatie klik hier

‘De Uber-strategie: de stedelijke logistieke app zijn, voor alles’


Uber-taxi, Uber Eats, Uber-app, Uber-step. Het is Uber wat de klok slaat, en dat kan de journalist Rens Lieman (NRC, Het Parool) alleen maar beamen. In zijn boek ‘Uber voor alles’ buigt hij zich over het miljardenbedrijf en werpt hij een licht op de on-demand economie. 

Met taxi’s, Jump-steps en Jump-fietsen (by Uber) breiden ze op alle mogelijke manieren uit in Brussel. En dat is geen toeval, maar past volgens Lieman duidelijk in een strategie. In de podcast File in de Lucht praten we met Rens over de toekomstplannen van Uber.

Wat is de strategie van Uber?

Lieman: “De strategie werd duidelijk toen ze naar de beurs gingen: Uber wil de stedelijke, logistieke app zijn voor alles. Uber Eats is ‘ik wil eten’ en zolang je in een stedelijke omgeving woont, wil Uber je dat faciliteren. En dat geldt dus ook voor alle soorten vervoer.

Als je nu een taxi wil nemen of je wil je verplaatsen met het openbaar vervoer of de step? Wie van A naar B wil, moet de app van Uber openen.

Uber wil de nieuwe Google Maps worden, maar dan met pakketjes en eten

Eigenlijk willen ze het gewoon faciliteren zodat je altijd de app maar opent. En als je een keer met de trein gaat, prima, maar dan ga je volgende keer misschien wél met het OV, een Uber-taxi, een Jump-fiets of -step.”

Uber-strategie

In het geval van die laatste drie, maakt Uber winst. Maar dat is niet het geval met het openbaar vervoer. Toch willen ze de OV-optie ook integreren in hun app.

Lieman: “Dat zit dus in hun strategie: de nieuwe Google maps worden. Maar dan ook nog met pakketjes en eten erbij. Toch zijn het vooral de taxi’s waarmee Uber snel groot is geworden: met taxi’s heb je én passagiers én chauffeurs die je naar je app moet halen.

Je ziet dat het voor de concurrentie heel moeilijk wordt als die twee groepen al bij één app zitten. Dan moet je ze ook allebei overhalen om naar een andere app te gaan.

Het is een netwerkeffect. Zodra er meer chauffeurs zijn, komen de taxi’s sneller en zijn er weer meer passagiers. Vervolgens is er weer meer werk voor chauffeurs, en zo blijft dat vliegwiel doordraaien. Ik denk dat dat bij stepjes minder is, al zijn er ook mensen nodig die stepjes opladen. Dat is het uiteindelijke doel: dat je ook euro’s kan verdienen met het opladen van steps.”

Uber-strategie

Waarom zit Uber niet in andere Belgische steden?

Lieman: “Ga er maar vanuit dat Uber dat wel wil. In Nederland zijn ze vrij snel uitgebreid, ook buiten de randstad. Wat ik ervan begrijp is dat in Brussel, Gent en Antwerpen verschillende regels gelden. En dat heeft met rechtszaken en vergunningen te maken. Dit zag je in heel veel Europese steden: dat Uber tegen ouderwetse taxiregels opliep.

Ook in Brussel heerst er juridische ambiguïteit of Uber nog steeds mag opereren. Zo was UberPop (een dienst waarmee burgers hun eigen auto kunnen inzetten als taxi, zonder de benodigde vergunningen) verboden. Dan val je terug op de andere taxiregels en die zijn nog niet gemaakt voor dit soort nieuwe vormen van taxi’s.”

Heeft Uber lak aan regels?

Lieman: “Nu niet meer, maar dat was vroeger absoluut de strategie. En dat kon: als je een rechtszaak had, dan ga je dat helemaal uitprocederen en tot die tijd mag je gewoon blijven opereren. Als er dan een boete bijkomt, betaal je die gewoon.

Slechte PR, dat is waar bedrijven als Uber gevoelig voor zijn

Zo hebben ze dat ook in Nederland gedaan met UberPop, tot ze merkten dat er slechte PR van kwam, dat is waar bedrijven zoals Uber gevoelig voor zijn. Als de publieke opinie verandert… Ik heb hierover gesproken met lobbyisten van Uber, die zeiden dat de telefoon niet meer werd opgenomen als bepaalde politici belden. Dat is natuurlijk niet goed, want ze moeten wel in gesprek blijven.

Met de strategie ‘we zien wel wat er gebeurt’ win je alvast de harten van de consument, want die kan al wennen aan het gemak dat Uber levert. Je ziet het ook met met deelsteps van Lime (waar Uber een belang aan heeft) en Bird, die hebben een soortgelijke strategie. Maar uiteindelijk heb je daar een politiek issue mee. Onder de nieuwe CEO Dara Khosrowshahi is die strategie ondertussen aangepast.”

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie