12 april 2018 8 min Nieuwe mobiliteit

De elektrische auto anno 2018: hebben we de boot gemist?

door Tessa Delbeke

Hoewel de eerste elektrische koets al in de 19de eeuw zijn intrede deed, zijn voertuigen met een verbrandingsmotor altijd beter en gebruiksvriendelijker gevonden. Tot een tiental jaren geleden de elektrische auto aan een echte opmars begon. Vandaag kijkt niemand meer op wanneer een autoconstructeur aankondigt dat het een nieuw elektrisch model op de markt zal brengen. Maar hoe zit het eigenlijk met elektrisch rijden anno 2018? Zitten autobouwers gebeiteld met hun elektrisch gamma? Of hebben we eigenlijk de boot al gemist?

Het groene argument

Een van de voordelen die het meest in het oog springt is het feit dat een elektrische auto veel milieuvriendelijker is dan één met een benzine- of dieselmotor. Dit is zeker en vast niet gelogen. Elektrische wagens stoten geen CO2, fijn stof of andere chemische stoffen uit waardoor hun impact op het klimaat en het milieu aanzienlijk kan zijn. Veel hangt hierbij af van de manier waarop de elektriciteit wordt opgewekt. Als de batterijen van deze wagens worden opgeladen met elektriciteit van 100% hernieuwbare energie, dan gaat het groene argument volledig op. Als gebruik wordt gemaakt van fossiele brandstoffen of steenkool kan je je afvragen of de milieuwinst wel zo groot is. Toch maken we hiermee ook al een enorme sprong voorwaarts aangezien het rendement van elektrische motoren hoger ligt. In verhouding zal een elektrische wagen daarom nog steeds minder CO2 per kilometer uitstoten dan een met een traditionele motor. Maar wat als de 5 miljoen wagens die nu in België rondrijden elektrisch zouden zijn? Is een enorme uitbreiding van de elektriciteitsproductie wel haalbaar?

Eenvoud siert

Je zal het misschien niet meteen denken, maar een elektrische wagen zit veel eenvoudiger in elkaar dan eentje met een klassieke motor. Er zijn minder onderdelen nodig om de wagen te bouwen met als gevolg dat de wagen minder onderhoud vereist en minder snel slijt. Zo heeft de elektromotor een groter vermogen bij een lager toerental wat zorgt voor een prima acceleratievermogen. Af en toe je wagen op onderhoud sturen is uiteraard onvermijdelijk, banden en remmen zullen nog steeds vervangen moeten worden. Je garagist zal je echter wat minder vaak weten langskomen. Je kunt bovendien niet enkel op onderhoudskosten besparen, er zijn mogelijk ook een aantal andere financiële voordelen aan verbonden. Zo reikt de overheid een premie uit voor mensen die een elektrische wagen aanschaffen. De stroom om je wagen aan te drijven is ook een stuk goedkoper dan de diesel of benzine die je moet tanken. Het totale kostenplaatje blijkt dan weer pas op lange termijn interessant te worden voor elektrisch rijden. Het financiële voordeel is namelijk pas weggelegd voor de tweede en derde eigenaar. Je een nieuwe elektrische wagen aanschaffen is op dit moment voor je portefeuille dus niet voordeliger.

Halverwege l’Autoroute du Soleil

En wat met onze jaarlijkse vakantie naar de Côte d’azur? Vele landgenoten trekken in de zomer richting het zuiden van Frankrijk. Maar geraak je hier ook even vlot met een elektrische wagen? Helaas is het antwoord vandaag doodeenvoudig: nee. Het grote probleem is nog steeds dat elektrische auto’s een beperkte actieradius hebben. In het allerbeste geval doe je vandaag met de gemiddelde elektrische wagen zo’n 250km à 300km met een volle batterij. Ruimschoots voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer, maar veel te weinig voor een ritje naar het Zuiden. Bovendien ben je erg afhankelijk van rijstijl en omgevingsfactoren. Een elektrische auto is enorm gevoelig voor weersomstandigheden. Zo zal een batterij bij koude temperaturen sneller leeg zijn dan bij 20 graden. En zal tegenwind er voor zorgen dat er van de actieradius kostbare kilometers afwaaien. Om batterij te besparen zal je bovendien je rijstijl moeten aanpassen. Een constante snelheid van 90km/u brengt je het verst met een volle accu.

De voorbereiding van de rit naar je vakantiebestemming zal ook anders en grondiger moeten gebeuren. Onderweg zal je veel meer moeten stoppen om je elektrische wagen te laden in vergelijking met de traditionele tankbeurten. Op voorhand uitstippelen waar er zich laadpunten bevinden op jouw route is een must. De infrastructuur is vandaag nog niet talrijk aanwezig , zeker wat snelladers betreft die je auto in een mum van tijd weer een volle batterij bezorgen. Je zal dus regelmatig aan de kant van die Autoroute du Soleil moeten stoppen of ervan afwijken om je eindbestemming te halen.

De elektrische auto-toekomst is nu

Je kan stellen dat we op een kantelpunt zitten en de toekomst van het elektrisch rijden vandaag moet worden bepaald. De productie van groene stroom zal snel opgedreven moeten worden om het milieuargument staande te doen houden. Het heeft weinig zin om de batterijen van elektrische wagens te laden met stroom uit thermische centrales. Bovendien kunnen elektrische wagens als ze stilstaan ook een tweede functie krijgen door ze te laten fungeren als opslagsysteem voor energie. Is een netwerk overbelast? Dan zou een elektrische auto stroom kunnen terug leveren aan het net. Een uitbreiding van de laadinfrastructuur is hierbij natuurlijk onontbeerlijk. Daarnaast zullen de autofabrikanten hun aanbod moeten aanpassen om elektrische wagens voor iedereen toegankelijk te maken. Kleinere en lichtere auto’s kunnen een langere afstand afleggen waardoor minder vaak moet geladen worden en er minder elektriciteit nodig is.

Benieuwd welke elektrische wagens je vandaag al in België kan aanschaffen? Wij geven je alvast een aantal voorbeelden:

AutoCatalogusprijsActieradius (km)
Smart EQ€ 22.602160
Renault ZOE€ 24.950403
Citroën C-Zero€ 30.235150
Nissan Leaf€ 33.140378
Hyundai Ioniq€ 35.699280
BMW i3€ 38.800235
VW e-Golf€ 39.010300
Tesla Model 3€ 40.000 (schatting)500
Jaguar I-Pace€ 81.350480

 

Artikel delen via
Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

29 maart 2018

Op zoek naar de veiligste gezinswagen

door Tessa Delbeke

De lente heeft officieel haar intrede gedaan en de Paasvakantie staat voor de deur. Het moment voor vele gezinnen om…

Verder lezen
9 januari 2019

Keuzestress: welke brandstof moet je kiezen?

door Mira Hoeven

Je staat in het autosalon 2019 meteen voor één van de grootste dilemma’s: ga je voor een diesel of benzine?…

Verder lezen
27 maart 2019

De digitale groene kaart: binnenkort ook bij ons?

door Timo Verheyden

We krijgen een groene kaart nog steeds op papier, en dat in een snel evoluerende ‘groene’ wereld. We zijn klaar…

Verder lezen