De 3 voornaamste oorzaken van schade bij micromobiliteit


Multimodaal wordt normaal en we zien steeds meer nieuwe voertuigen in het straatbeeld. De vraag is of deze ook wel veilig zijn? Volgens Patrick de Cooman – exporteur van nieuwe elektrische voertuigen – zijn dit de 3 voornaamste oorzaken van schade bij micromobiliteit:

“Snelheid: grootste reden van schadegevallen”

Eerst was de wettelijke snelheid voor nieuwe voortbewegingstoestellen te laag: ‘amper’ 18 km/u. Hierdoor werden e-steps en monowheels te vaak ingehaald op het fietspad. En dat zorgde al eens voor gevaarlijke taferelen.

De toegestane snelheid voor nieuwe voertuigen is nu echter aangepast naar 25 km/u. En daarmee is het snelheidsverschil met fietsers een pak kleiner. De vraag is natuurlijk of dit ook echt veiliger is. Wie tegen een hogere snelheid rijdt, heeft minder controle over zijn val en kan dus ook gewoon harder tegen de grond smakken.

“Huidige infrastructuur niet aangepast aan kleinere wielen”

De Belgische wegen liggen er niet overal even vlak bij. En dat is vooral voor de nieuwe toestellen met kleinere wielen een probleem.

Denk aan steps en skateboards: waarop de ondergrond veel gevoeliger wordt en putten of steentjes absoluut te vermijden zijn. Als een toestel grotere wielen heeft, moet je je minder zorgen maken over wegen die er slecht bijliggen.

“Andere weggebruikers zijn nieuwe weggebruikers niet gewoon”

Wie op een monowheel staat en geen helm draagt, ziet er voor automobilisten hetzelfde uit als een voetganger. Als die dan tegen 25 km/u op het fietspad rijdt, dan zou je voor minder verschieten.

schade micromobiliteit

Nieuwe mobiliteit past nog niet helemaal in het (straat-)plaatje. Het is voor iedereen een leerproces en die aanpassing vraagt tijd. Natuurlijk zou het wel enorm helpen om die helm verplicht te maken.

“Geen gevestigde regelgeving”

Nieuwe voertuigen mogen nog steeds wettelijk op het voetpad rijden, tegen de snelheid van de voetganger. Het probleem is dat die snelheid niet vastligt. Voor de één is dat 5 km/u, voor de ander 10 km/u. Idealiter worden de regels voor kleine voertuigen gelijkgesteld aan fietsers, zo blijven voetpaden uitsluitend voor voetgangers.

Veiligheid begint bij hoffelijkheid

Helaas leeft de perceptie ‘mijn voertuig, beste voertuig’. Het zou een absolute win-win zijn moest iedereen gewoon een beetje hoffelijk zijn in het verkeer. Als we nu eens ons rijgedrag zouden aanpassen. Rekening houdend met het feit dat iemand een toestel voor de eerste keer gebruikt? Veiligheid begint bij hoffelijkheid en dat geldt voor alle verkeer, niet alleen voor micromobiliteit.