Charles Van Haverbeke (Cowboy): ‘We zien dat 60 tot 70% van de gestolen fietsen worden teruggevonden.’


In aflevering 9 van de podcast File in de Lucht praten we met Charles Van Haverbeke: VP Sales & Operations bij Cowboy. De ideale persoon om onze kennis over de elektrische fiets bij te schaven.

Beluister de podcast:

De Cowboy 3 is de laatste realisatie van de Brusselse start-up. In dit model zijn het vooral de nieuwe software features die het vorige model overtreffen. Van crash & theft detection tot een zogenaamde pollution map: de Cowboy wordt niet voor niets de iPhone van de fiets genoemd.

Je wil dat een fiets design en betrouwbaar is, en dat er een snelle service is bij problemen.

Van Haverbeke: “Heel veel van onze klanten zijn ex-autorijders, die heel doelbewust de switch maken van de wagen naar de fiets. Mensen willen wel switchen, maar hebben nood aan een waardig alternatief. Dus dat is de reden dat we een mooie fiets hebben gemaakt, met heel veel services. Want een auto is zowel handig als een designobject. Je wil dus ook dat de fiets design en betrouwbaar is, en dat er een snelle service is bij problemen.”

Hebben jullie al fietsen teruggevonden met de ‘Find My Bike’ feature?

Van Haverbeke: “Dat is zeker al gebeurd. We hebben al fietsen teruggevonden in Albanië. Dat heeft toen ook de pers gehaald, want de minister van Buitenlandse Zaken heeft er toen persoonlijk voor gezorgd dat die fiets terug werd gerepatrieerd naar België. Daarnaast hebben we door deze feature ook al een aantal dievenbendes opgerold. In Leipzich werd ook een fiets via Find My Bike teruggevonden, en dan kwamen ze een 20 à 30 andere gestolen fietsen tegen. En dat is niet de eerste keer, dat is al een paar keer gebeurd.”

“De diefstalverzekering gaat echter nog een stap verder naar peace of mind toe. Ik kan mij voorstellen dat als je de fiets terugvindt in Albanië, dat dat niet de gemakkelijkste situatie is. Dan moet je zelf de politie contacteren en zelf iets ondernemen om de fiets terug te halen. Bovendien kunnen we niet altijd garanderen dat we de fiets terugvinden. Als de fiets bijvoorbeeld in een kelder staat – waar er geen signaal is – dan vind je ‘m niet terug.”

“We zien dat 60% tot 70% van de gevallen wordt teruggevonden. Maar bij randgevallen waarbij de fiets wordt uit elkaar gehaald of in een kelder gezet, vinden we ze niet terug. Het belangrijkste is eigenlijk dat je de fiets niet kan gebruiken op die manier. Op een bepaald moment willen we voldoende bekend zijn opdat dieven de fietsen niet meer willen stelen omdat ze er niets aan hebben.”

Op hoeveel meter nauwkeurig kunnen jullie zien waar de fiets staat?

Van Haverbeke: “Het is vrij nauwkeurig. We hadden ooit een geval in Antwerpen, waarbij we de woning konden lokaliseren. Ik weet niet exact het aantal meter, maar ik denk dat de foutmarge zo’n 5 meter is.”

Maar ook crash detectie behoort tot 1 van de nieuwe software features van de Cowboy 3. Zo kan je op voorhand een aantal mensen die dichtbij jou staan opgeven in de app. Die worden op hun beurt verwittigd als jij valt.

Van Haverbeke: “Crashdetectie is een niche feature die zorgt voor zekerheid. Dat is eigenlijk echt een insurance feature. Stel je voor dat je na een nachtje stappen terugkeert met de fiets en je valt alleen. Dan gaan mensen rondom jou een melding krijgen op basis van die crash. Het is dus een soort van levensverzekering voor als het ergste zou gebeuren. Je ziet dat tegenwoordig ook in wagens, waarbij de hulpdiensten gecontacteerd worden. Wij proberen ook te innoveren en het is uiteraard een feature die hopelijk niet te veel moet worden gebruikt, maar die wel levens redt. Je ziet dat veiligheid bij fietsers een van de belangrijkste thema’s en meest voorkomende angsten is, omdat je veel kwetsbaarder bent dan dat je in de wagen zit.”

Heeft Cowboy nog andere toekomstperspectieven dan de fiets?

We hadden graag eerst een vrouwelijke Cowboy gelanceerd, maar je moet eerst naar maturiteit durven streven.

Van Haverbeke: “Als start-up moet je altijd de zeer urgente short term doelen proberen te combineren met een langetermijnvisie. De eerste jaren waren vooral een focus op het realiseren van de kwaliteit, met de Cowboy 1,2 en 3. Op dat moment was er geen focus op andere producten. Je moet ambitieus zijn, maar bescheiden. In die zin dat je eerst naar een volwassen product moet gaan vooraleer je verschillende producten op de markt brengt.”

“De eerste prioriteit wordt een comfortmodel, waarbij we vooral de target group van de vrouwen willen bereiken. Daar hebben we enorm veel vraag naar gekregen de laatste jaren. We hadden graag eerst een vrouwelijke Cowboy gelanceerd, maar je moet eerst naar maturiteit durven streven. In de volgende stap gaan we dus die flexibiliteit op de markt brengen. Naast een assertief, sportief model met weinig compromissen komt er een comfortabel model met een step-through zoals bij de meeste damesfietsen. Verder willen we een fiets maken die wat meer vering en een positie heeft die iets rechter is. En dat wordt de challenge: het element van design te gaan combineren met het element van comfort.”

“Daarnaast is onze missie dat iedereen zich op een efficiënte en aantrekkelijke manier in de stad kan voortbewegen. Dat dekt uiteraard meerdere producten: dat kan een scooter of een cargofiets of een speed pedelec zijn. Maar die roadmap is nog niet bekend. Maar de missie is breder dan louter fietsen dus het kan zeker dat we ons ook op andere paden gaan begeven binnen de mobiliteitssector.”

In de podcast File in de Lucht duiken Mo en Mira in de wereld van de mobiliteit. Elke keer zitten ze met één expert aan tafel, die een persoonlijke kijk geeft op alles wat er in de lucht hangt. Beluister ook de vorige aflevering: Is er genoeg elektriciteit als iedereen elektrisch rijdt?

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie