12 april 2018 5 min Wetgeving & regels

België en zijn fileprobleem

door Tessa Delbeke

91% van de Vlamingen vindt dat we te veel stilstaan in het verkeer en volgens het Vlaams Verkeerscentrum was 2017 alweer een recordjaar qua file op de snelwegen. Hoog tijd voor een oplossing dus. Toch vindt 74% niet dat hij zelf aan de oorzaak van de file ligt. Maar hoe lossen we het fileprobleem dan op? Moeten we strenger zijn voor onszelf en de auto aan de kant zetten, of zijn er ook andere oplossingen?

De toename aan files heeft natuurlijk vooral te maken met verzadiging. Er zijn te veel auto’s ten opzichte van de wegen. Maar ten tweede speelt ook het openbaar vervoer een rol. Zo daalde in Antwerpen het gebruik van het openbaar vervoer voor werk of school. En laat Antwerpen nu net de filehoofdstad van België zijn (nee, niet Brussel!), met een jaarlijkse stijging van 10%.

Rekeningrijden tegen de file

Een voor de hand liggende oplossing is het rekeningrijden, een soort kilometerheffing maar dan afhankelijk van de plaats, de weg en het tijdstip. Zo betaal je bijvoorbeeld extra als je op de ring van Brussel rijdt om 8u ’s ochtends. Niet de perfecte oplossing, althans volgens VAB. De Belg geloof niet in dit systeem, al zeker wie een bedrijfswagen heeft.

Urbanisatietaks?

De urbanisatietaks is net als het rekeningrijden een belasting, maar dit keer ten laste van bedrijven. Zo zouden bedrijven belast worden op basis van de parkeerplaatsen op hun domein. Een interessant voorstel, maar één dat vanzelfsprekend niet overal populair is.

Gedeelde mobiliteit en comodaliteit

De afgelopen jaren zijn diverse initiatieven ontstaan voor gedeelde mobiliteit, vooral uit de private hoek. Denk maar aan deelauto’s zoals Cambio en Poppy en fietsdeelsystemen zoals Villo!. Ook comodaliteit kan de aantrekkelijkheid van alternatieve vervoersmiddelen vergroten en dus de file verkleinen. In dat geval kan je namelijk verschillende vervoerdiensten combineren onder één ticket. Dan denken we natuurlijk eerst en vooral aan het openbaar vervoer, maar ook private diensten kunnen hiermee gecombineerd worden (zoals de gedeelde mobiliteit). Combimobiliteit is in, kijk maar naar de Mobiele Maandag-campagne van De Lijn die op 16 april van start gaat.

Dichter bij de job

Het fileprobleem ontstaat hoofdzakelijk door woon-werkverkeer. Daarom zou het zeer nuttig zijn als werknemers dichter bij hun job zouden gaan wonen. Maar bedrijven kunnen ook naar de werknemer gaan. Lees: op zoek gaan naar alternatieve kantoorlocaties en niet naast opritten van autostrades.

Klein maar fijn

Het klinkt misschien stom, maar de meeste auto’s die momenteel op de weg zijn, zijn onverantwoord groot en breed, zeker in verhouding tot het gemiddelde aantal passagiers. Kleinere auto’s zorgen voor minder file, onder andere ook door een afname in ongevallen. Al helemaal als dit eenpersoons zelfrijdende wagens zijn.

Het belangrijkste zal zijn om mobiliteit mee te nemen in onze beslissingen, klein en groot. Maar iedere persoon moet nog steeds zelf kunnen kiezen over zijn mobiliteit. Heb jij nog een mogelijke oplossing voor het fileprobleem? Laat het ons weten op Facebook of LinkedIn.

Artikel delen via
Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

27 maart 2019

Moet je een e-step of elektrische fiets verzekeren?

door Timo Verheyden

De elektrische fiets en de e-step is booming business. Zowel in landelijke omgeving als in steden zie je steeds meer…

Verder lezen
28 december 2017

Slaap je met een Car-Pass echt op beide oren?

door Alex Pauwels

Ga je een tweedehands auto kopen? Vraag dan altijd naar de Car-Pass van de auto. De Car-Pass is jouw…

Verder lezen
20 oktober 2017

Opgelet: elke lage-emissiezone heeft eigen regels

door Alex Pauwels

Lage-emissiezones hebben al veel (fijn) stof doen opwaaien. Of je nu voorstander bent of niet, je ontsnapt er niet…

Verder lezen