De batterij van je elektrische fiets: onze tips en tricks


Om je de nodige trapondersteuning te bieden maakt een elektrische fiets gebruik van een krachtige accu. Dat is een grote batterij die ofwel in het frame van de fiets verwerkt zit ofwel los onder de bagagedrager geplaatst wordt. Ontdek hier hoe je het maximale uit de batterij van je elektrische fiets haalt.

De batterij van een elektrische fiets heeft een aansluiting voor de bijgeleverde lader die je gewoon kan aansluiten op het stopcontact. De capaciteit van een accu bepaalt hoe ver je kan rijden met de opgeladen batterij van je elektrische fiets. Die afstand noemen we de actieradius van de e-bike. Voor je een elektrische fiets uitkiest in de winkel of online, kan je dus maar beter even nadenken over hoe ver je ermee wil fietsen. Ben je van plan lange afstanden te overbruggen, kies dan voor een batterij met een hoger Wattuur (Wh). Met 100 Wh kan je zo’n 12 à 14 kilometer rijden met een gemiddelde ondersteuning. De meeste e-bikes hebben een capaciteit van 200 tot 600 Wh.

De batterij van je elektrische fiets is een kwetsbaar ding

Zo’n accu kan in principe niet goed tegen helemaal leeglopen én helemaal opgeladen zijn. Daarom zijn de meeste accu’s uitgerust met een Battery Management System (BMS) om beide scenario’s te voorkomen. Geeft je batterij tijdens het fietsen aan dat ze leeg is, laad ze dan zo snel mogelijk op. Wacht je namelijk te lang, dan gaat je batterij over de minimumgrens en zal ze permanent beschadigd raken. Op dat moment vervalt ook je garantie en zal je waarschijnlijk een nieuwe accu moeten aankopen.

De laadtijd van de batterij van een elektrische fiets hangt af van de capaciteit van het type accu. Zo heeft een batterij van 200 Wh ongeveer 3 uur nodig om volledig op te laden met een standaardlader. Een accu van 600 Wh heeft bijna 8 uur nodig om volledig op te laden met een standaardlader. Gebruik je een snellader dan zal het uiteraard minder lang duren.

Onze tips om de batterij van je elektrische fiets zo efficiënt mogelijk op te laden

  • Laad je batterij op bij kamertemperatuur. Een batterij is niet zo goed bestand tegen extreme of schommelende temperaturen. Je laadt je accu dus het best op bij een omgevingstemperatuur tussen 10 en 30° C. Laat je batterij ook niet in de volle zon liggen en stel ze niet bloot aan vorst of vriestemperaturen. De accu kun je in de wintermaanden dus beter binnen in huis opladen.
  • Laat de accu niet volledig leeglopen. Zoals eerder al aangehaald is een elektrische fiets-accu er niet op voorzien om helemaal leeg te lopen. Ook hoef je ze niet tot 100 procent te laten opladen. Met een batterij die 80 à 90 procent opgeladen is, zit je goed.
  • Gebruik altijd de lader van je elektrische fiets. De fabrikant van je elektrische fiets geeft niet voor niet een aangepaste lader mee. Gebruik daarom altijd de originele lader. Een ander type lader kan een te hoge stroomsterkte hebben of de automatische laadstop te laat activeren waardoor de accu beschadigd raakt.
  • Vermijd snelladers. Met dit hulpmiddel kan je de accu van een elektrische fiets een pak vlotter opladen, wat heel handig is als je haast hebt. Toch zijn deze batterijen-laders minder goed voor je accu. Je kiest beter voor een batterij met meer Wh. Deze gaat namelijk langer mee.

De levensduur en actieradius van een nieuwe batterij voor elektrische fietsen is voor een groot deel ook afhankelijk van omgevingsfactoren zoals temperatuur en vocht. Te koude of te warme temperaturen zijn schadelijk voor je batterij, net zoals een vochtige omgeving. Bewaar je accu dus steeds op een geschikte plek als je ze niet gebruikt.

Ga je langere tijd niet meer fietsen en heb je een lithium polymeer of lithium ion-batterij (Li-Ion)? Bewaar dit type batterij dan altijd met een ongeveer 40 procent opgeladen accu en maak de batterij los van je fiets. Zelfs als je je elektrische fiets een tijd niet gebruikt, loopt de batterij namelijk langzaam leeg doordat het computertje een minimum aan energie verbruikt. Door de batterij los te koppelen, zorg je ervoor dat de accu niet ongemerkt leegloopt. Bij een NiMh-accu ligt dat anders en is het risico op een lege batterij kleiner.

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie