Forse maatregelen moeten autoverkoop opnieuw stimuleren


ACEA – de koepel van Europese autoconstructeurs – voorspelde vorige week al dat de verkoop van nieuwe wagens dit jaar met 25% zal dalen, als gevolg van de coronacrisis. Procentueel is dit de grootste daling van autoverkoop tot hiertoe. Toch ziet ACEA dit de komende maanden terug stijgen.

hand op autostuur

Door de lockdownmaatregelen in de maanden maart, april en mei is de Europese markt al met 41% gekrompen. Consumenten maakten zich financiële zorgen en hadden geen vertrouwen meer in de toekomst. En daardoor werd de aankoop van een nieuwe wagen uitgesteld.

Maar ondertussen versoepelen de maatregelen en neemt het normale leven zijn plek weer in. ACEA verwacht de komende maanden dan ook terug een stijging van de verkoop. Verder wil de organisatie dat Europa en de nationale regeringen een sterke politieke en economische steun bieden. Met als hoofddoel: de auto-industrie terug op volle snelheid te laten draaien.

De exitstrategie van de auto-industrie

Eric-Mark Huitema, algemeen directeur van ACEA, dringt er op aan de schade zo veel mogelijk in te perken. Net als tijdens de economische crisis van 2008 en 2009 moet er gezocht worden naar manieren om de toekomstige verkoop van auto’s te stimuleren.

Ten eerste zouden slooppremies (of de gekende recyclagepremies) helpen om de huidige automarkt te doen heropleven. Deze premies moeten mensen aanmoedigen de oude wagen in te leveren en een nieuw elektrisch, benzine- of dieselmodel aan te schaffen. Bij de aankoop van een nieuwe wagen krijg je van de autoverkoper een bedrag in ruil voor je oude wagen. Hij neemt deze over en recycleert hem milieubewust: sommige onderdelen krijgen bijvoorbeeld nog een tweede leven. Het zijn vooral Duitse autobouwers die de slooppremies als ideale stimuleringsmaatregel zien.

Daarnaast zetten aankoopstimulansen mensen aan tot het kopen van een nieuwe wagen. Denk aan een eenvoudige aankooppremie van de overheid ter financiële steun.

Volkswagen ID

Binnen Europa geven Duitsland en Frankrijk alvast het voorbeeld. De Duitse regering start met een btw-verlaging van 19% naar 16% en een verdubbeling van de premies voor de aankoop van elektrische auto’s. En ook Frankrijk wil de vraag naar elektrische en plug-in hybride auto’s aanzwengelen. Wie als particulier een elektrische auto koopt, zal een aankooppremie krijgen van € 7.000 in plaats van de huidige € 6.000.

Lees meer:

Waarom extra opties goed zijn voor je portefeuille
Nieuwe auto? Dit moet je regelen voor je de baan op mag
Nieuwe auto? Kies de verzekering die bij jou past

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie