9 januari 2019 9 min Mobiliteitskosten

Keuzestress: welke brandstof moet je kiezen?

door Mira Hoeven

Je staat in het autosalon 2019 meteen voor één van de grootste dilemma’s: ga je voor een diesel of benzine? Of voor een alternatieve brandstof? We helpen je graag bij de beslissing en zetten de voor -en nadelen nog eens op een rij.

Traditionele tweestrijd: diesel vs benzine

diesel

België is traditioneel een dieselland, maar vorig jaar zagen we voor het eerst een sterke daling in de verkoop van dieselwagens. De reden? Diesel werd een pak duurder aan de pomp door de invoer van accijnzen door de overheid.

Dieselwagens zijn ook duurder in aankoop je betaalt er meer verkeersbelasting voor. Bovendien zijn er steeds meer steden met een lage-emissiezone waar je met je oude diesel niet meer binnen kan. Hierdoor krijg je straks wellicht minder voor je wagen op de tweedehands automarkt.

Toch blijft een dieselwagen aantrekkelijk als je meer dan 20.000 kilometer per jaar rijdt. Dieselmotoren verbruiken tot 15% minder dan benzine en dat weegt al eens op tegen de hogere belasting en aankoopprijs. Wie veel rijdt, doet met diesel voordeel. Bovendien zijn dieselmotoren krachtiger en gaan ze over het algemeen langer mee.

👍 Dieselmotoren zijn krachtiger en hebben een langere levensduur
👍 Een dieselmotor verbruikt minder
👍 Voordelig als je veel kilometers maakt (> 20.000 per jaar)
👎 Stoot meer fijnstof en stikstofoxiden uit
👎 Duurder in aankoop

benzine

Benzineauto’s zijn over het algemeen goedkoper in aankoop en in onderhoud dan dieselauto’s. Dit omdat een dieselmotor duurdere stukken heeft, zoals een roetfilter, die niet aanwezig is in een benzineauto. Verder betaal je ook minder verkeersbelasting als je met een benzine rijdt.

Benzinemotoren verbruiken wel meer dan dieselmotoren. Wie vaak in het stadsverkeer zit en vooral korte ritten maakt, doet met benzine een voordeel. Zeker als je minder dan 15.000 kilometer per jaar rijdt. Op dit moment ligt de prijs van benzine wel iets lager dan die van diesel.

👍 Lagere aankoopprijs
👍 Minder onderhoudskosten
👍 Lagere verkeersbelasting
👍 Geschikt voor kortere afstanden (15.000 km per jaar)
👎 Hoger verbruik dan dieselmotoren

Wie vervuilt nu het meest?

De nieuwe generatie diesels zijn milieuvriendelijker dan vroeger en het verbruik en de uitstoot zijn min of meer tot het aanvaardbare herleidt. Toch blijft diesel een gevaar voor onze luchtkwaliteit, door de uitstoot van meer fijnstof en stikstofoxide. Maar zeggen dat diesel slechter is voor het milieu dan benzine, is niet eerlijk. Benzinewagens stoten meer CO2 uit dan dieselwagens en dat is dan weer slecht voor de opwarming van de aarde. Wie het milieu écht een handje wil helpen, leest maar beter verder…

New kids on the block: CNG vs elektrisch

cng

CNG (aardgas) is momenteel de meest schone fossiele brandstof en een milieuvriendelijk alternatief voor diesel of benzine. CNG stoot tot 70% minder schadelijke stoffen uit en is al zeker een oplossing voor een betere luchtkwaliteit. Bovendien zorg de schone verbranding van CNG voor lagere onderhoudskosten en is het goedkoper om te tanken. Verder heb je ook nog een fiscaal voordeel: wie met een CNG-auto rijdt, betaalt een lager BIV.

Toch zijn er nadelen die je kan weerhouden van een aankoop. CNG-wagens zijn nog steeds beperkt in aanbod in vergelijking met het aantal traditionele wagens op de markt. Verder kan je de vraag stellen of er genoeg bevoorradingspunten zijn. Het aantal stations met CNG blijft toenemen, maar op dit moment zijn er ‘maar’ een honderdtal stations die het verdelen.

👍 Lage uitstoot van fijnstof en stikstofoxiden
👍 Lagere brandstofprijs
👍 Lagere verkeersbelasting
👎 Beperkt aantal tankstations
👎 Beperkt aanbod CNG-wagens

elektrisch rijden

Elektrisch rijden blijft ongetwijfeld aan kop wat betreft de betere luchtkwaliteit. Ook bestaat een elektrische wagen uit veel minder onderdelen dan een benzine- of dieselauto en vraagt daardoor minder onderhoud. Bovendien zijn de gebruikskosten beperkt, je betaalt ongeveer 5 euro per 100 km. Verder krijg je een fiscaal voordeel: particulieren krijgen belastingvermindering in hun personenbelasting. Deze bedraagt 15% van de aankoopwaarde.

Wie in 2018 en 2019 een elektrische wagen koopt, heeft in Vlaanderen ook recht op een premie: de zero-emissiebonus. Deze bedraagt 2.000 tot 4.000 euro, afhankelijk van de autowaarde. Ook elektrische bromfietsen van klasse B of motorfietsen komen in aanmerking voor deze premie, die je aanvraagt bij het Vlaams Energieagentschap (VEA) binnen de drie maanden na inschrijving.

Wel blijft de elektrische wagen duur in aankoop, zo beginnen elektrische wagens pas bij € 20.000. Een ander nadeel is dat er nog steeds relatief weinig modellen op de markt zijn. Verder is er de actieradius die voor velen niet aantrekkelijk is: elektrische wagens hebben gemiddeld een rijbereik van tussen de 170 en 260 km. Bij Tesla is dat het ongeveer het dubbele. Ook zijn het aantal laadpalen nog beperkt: momenteel zijn er in België zo’n 3.000 punten. De laadtijd varieert van een half uur tot 10 uur, afhankelijk van de capaciteit van de laadpaal.

👍 Geen CO2-uitstoot
👍 Elektriciteit is goedkoper dan benzine (€ 5 / 100km)
👍 Fiscale voordelen
👎 Duur in aankoop (> € 20.000)
👎 Beperkte actieradius
👎 Lange laadtijd

Hybride, best of both worlds?

hybride

Hybride auto’s zijn benzinewagens die zowel op de verbrandingsmotor als op de elektromotor rijden en van de een naar de ander schakelen. Ze stoten zo minder fossiele brandstof en schadelijke stoffen uit en dat maakt van de hybride een milieuvriendelijke wagen.

Wel moet je er dus rekening mee houden dat je moet tanken én opladen. De elektromotor wordt opgeladen via het stopcontact en heeft een actieradius van 30 à 50 km. Een elektromotor is dan ook het meest efficiënt in de stad, maar leent zich minder goed voor lange afstanden op de autosnelweg. Als de accu van de elektromotor leeg is, kan de wagen in een benzinestation terecht. Een hybridewagen is duurder in aankoopprijs, maar als je veel rijdt (> 35.000 km/jaar), kan deze meerkost worden terugverdiend, mede dankzij fiscale stimulering en lagere brandstofkosten.

Een variant op de hybride is de plug-in hybride. Ze beschikt over een grotere accu waarmee ze langer en verder kan rijden. In principe kan je met een plug-in brandstof besparen. Je kan de plug-in hybride ook aan om het even welk stopcontact opladen.

👍 Lage CO2-uitstoot
👍 Lager verbruik
👍 Fiscaal interessant
👎 Duurder in aankoop
👎 Je moet tanken én opladen

Conclusie

De keuze van je wagen en de brandstof hangt af van veel factoren: wat is je budget? Wat is je rijprofiel? En hoe vaak moet je de baan op? Ook is het milieu een criterium dat erg meespeelt in die keuze, hieronder vind je een beknopt overzicht van de belangrijkste verschillen:

autosalon

Artikel delen via
Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

21 juni 2018

Waar kan je goedkoop tanken in het buitenland?

door Yasmin van de Werf

Een Belg tankt tijdens een autovakantie gemiddeld 5 à 6 keer. En dat doet hij dan ook best…

Verder lezen
14 februari 2019

Goedkope autoverzekering: dit heeft het meeste invloed

door Ines vranken

De premie van je autoverzekering wordt bepaald door verschillende factoren. Zo wordt er rekening gehouden met je leeftijd, rijervaring en…

Verder lezen
26 juli 2018

Belg betaalt te veel voor pechbijstand

door Mira Hoeven

Recent marktonderzoek van Profacts in opdracht van Mobly toont opvallende cijfers. 7 op de 10 Belgen heeft pechbijstand…

Verder lezen