Beste klanten, wij werken en blijven bereikbaar om jou te helpen. Voor meer informatie klik hier

5G zal onze mobiliteit ingrijpend veranderen


De introductie van het 5G-netwerk is een cruciale vooruitgang voor de mobiliteit. We zitten op dit moment nog maar in de beginfase, maar zijn op weg naar een wereld vol slimme steden en autonome voertuigen.

Even terug in de tijd: Proximus lanceerde vorige week een supersnel mobiel netwerk onder de naam 5G. Professor Steven Latré (UAntwerpen) zei in een interview bij de VRT dat het meer ‘5G light’ is, want het mobiele netwerk van Proximus zal gebruikmaken van de frequentieband van 3G. Volgens de telecomoperator zal die 30 procent sneller zijn en dus nog lang niet de snelheden van een echt 5G-netwerk benaderen.

Maar niet alleen Proximus ontfermt zich op dit moment de toekomst van het netwerk. Ook Orange lanceerde eerder al een 5G-testpool in de haven van Antwerpen en ook de haven van Zeebrugge werkt aan een eigen geavanceerd netwerk. Verder is Brussels Airport al een tijdje bezig om een privénetwerk op de luchthaven te installeren.

Slimme steden

Kopenhagen is bezig met het creëren van een intelligent verkeerssysteem: zo geven passanten hun bewegingen door aan sensoren langs de weg, via hun smartphone. De sensoren kunnen zo inspelen op voorbijrijdende fietsers en stadsbussen, door hen voorrang te geven in het verkeer.

slimme steden
Met 5G kunnen we dus een netwerk creëren voor een intelligent transportsysteem, en dat met miljoenen sensoren die met elkaar verbonden zijn. De grootste evolutie zal draaien rond vernieuwde infrastructuur, waarbij elk object in het verkeer in een slim object verandert. Dit gegeven staat bekend onder naam: the Internet of Things (IoT).

IoT verwijst naar een netwerk van verbonden objecten. In het straatbeeld denken we bijvoorbeeld aan voertuigen, lantaarnpalen en verkeersborden. De sensoren in deze objecten verzamelen gegevens van de omgeving en delen deze met elkaar.

Autonome voertuigen

Als er meer zelfrijdende auto’s komen, zullen we een heel betrouwbaar en snel netwerk nodig hebben. Het 5G-netwerk zou dat kunnen opvangen: snel én veel data van de wagen uitsturen.

Een voorbeeld: een zelfrijdende wagen rijdt tegen 45 km/u een lantaarnpaal voorbij, op 400m van een kruispunt. Op datzelfde kruispunt registreert een verkeerslicht een wandelende voetganger. De wagen krijgt die info binnen en kan zo anticiperen op de overstekende voetganger.

Tegenstanders?

Er zijn mensen die bezorgd zijn over de impact van de straling van 5G op onze gezondheid. In Europa waren er al anti-5G-betogingen en er zijn zelfs wetenschappers die een petitie tekenden.

Maar volgens Eric van Ringen, voorzitter van de internationale commissie voor bescherming tegen niet-ioniserende straling (ICNIRP), is er geen enkel overtuigend bewijs dat elektromagnetische straling van mobiele communicatie een gevaar is voor de volksgezondheid.

Lees ook: de 5 niveaus van de zelfrijdende wagen

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie