De 5 niveaus van de zelfrijdende wagen


Zelfrijdende wagens komen er niet van vandaag op morgen. In de podcast File in de Lucht spreekt UA-professor Peter Hellinckx dan ook over de 5 levels van autonomie. Bovendien geeft hij aan in welke fase we nu al staan.

Beluister het hele fragment 08:08 – 12:46

Niveau 0

Het eerste niveau van autonomie betreft wagens met een basis aan technologie.
Hellinckx: “Dit zijn wagens waar sensoren inzitten die vragen of je iets wel of niet ziet. Op zich al best interessant, want het voorkomt sowieso al botsingen. Bijvoorbeeld: met een dode hoek.”

Niveau 1

In niveau 1 is er voor het eerst sprake van assistentie:
“in dit niveau zitten de meeste nieuwe wagens, en ook wagens die al een aantal jaar oud zijn in. Je kan al enkele zaken verwachten: de gaspedaal laten besturen (adaptive cruise control) of de wagen laten parkeren.”

Niveau 2

Level 2 kan de stress van de file voor een stuk wegnemen, omdat je systemen van niveau nul en één gaat combineren.
“Er is niks zo gemakkelijk de wagen te laten stoppen als de wagen voor ons stopt. En terug te laten vertrekken als de wagen voor ons vertrekt.”

Niveau 3

In dit niveau zorgen systemen ervoor dat je al volledig autonoom kan rijden in een eenvoudige omgeving. Je moet je handen wel nog aan het stuur houden, maar je mag al een aantal seconden afgeleid zijn.

Hellinckx: “Eigenlijk is de regel hier: je moet binnen een aantal seconden kunnen reageren als de wagen zegt dat hij iets niet ziet. Een voorbeeld: je rijdt een autostrade op (vreemd genoeg een eenvoudige omgeving). We laten de wagen autonoom rijden, hij ziet alles rond zich en neemt beslissingen. Maar dan komt hij onverwacht een werfwagen tegen. Dan zegt de wagen: ik weet niet wat ik moet doen, neem over binnen enkele seconden.”

“En daar kom je dus in een gevaarlijke situatie. Ook al gaan we ervan uit dat wagens in dit niveau toch al de juiste beslissingen kunnen nemen. Je moet kunnen overnemen, maar je moet de reactietijd van de mens er ook nog bijrekenen. Dus dan zit je toch al direct aan meerdere seconden. Dit level moet er dus voor zorgen dat de wagen een abnormale situatie detecteert, alvorens je moet ingrijpen.”

niveaus autonomie

Niveau 4

Vanaf niveau 4 verdwijnt de inspanning van de mens bijna volledig.
“Een wagen van level 4 rijdt je van A naar B zonder dat er iets misgaat. In bijna elke omgeving, behalve in extreme situaties: gaande van nauwe straatjes, een gebrek aan licht, te veel mist tot extreme weersomstandigheden. De wagen meldt hier dat je de wagen moet overnemen. Dit wil trouwens ook zeggen dat de bestuurder in de wagen nog steeds over een rijbewijs moet beschikken.”

Niveau 5

In niveau 5 wordt de bestuurder aanzien als passagier en neemt de wagen dus alles over.
“Dit is het level waarin de wagen ten allen tijde de juiste beslissing neemt. Het level waar we van dromen, maar waar we nog niet zijn.”

Waar zijn we vandaag?

“Level 3 kunnen we. Op niveau 4 zijn we nog niet en het 5de niveau is voor de verre toekomst. Iets waar ik misschien zelfs niet 100% in geloof.”

Hoe eenvoudiger de omgeving, hoe eenvoudiger het is om te bewijzen dat een wagen correct reageert

“Automerken geven ook wel eens hun eigen invulling aan levels. Waardoor ze aangeven dat ze in een hoger level zitten zonder effectief aan de voorwaarden te voldoen. Als je puur technisch kijkt zit het autonoom rijden van Tesla ergens tussen 2 en 3. Nog niet echt in level 3, want het is vaak nuttig dat je je handen toch direct op het stuur hebt, niet pas na een paar seconden.”

Audi heeft een mooie level 3 in zijn A8 zitten momenteel. Deze kan autonoom op een autostrade rijden. Dat wil zeggen: alle verkeer in één richting. En op het moment dat het complex wordt, moet je overnemen.

Het verschil zit hem in de mate waarin een chauffeur aandachtig moet zijn. Tesla kan in vele gevallen complexere bewegingen, maar verplicht de chauffeur 100% van zijn tijd op te letten. Audi geeft aan dat het voertuig zelf 100% safe rijdt, maar geeft een bepaalde periode vooraf aan dat de chauffeur moet overnemen.

Hellinckx: “Ook Google kan fantastische dingen, maar het is altijd moeilijk te zeggen hoe ver Google staat. Ze kunnen op heel veel wegen goed autonoom rijden, ze hebben al de meeste autonome kilometers gereden, maar ze rijden ook niet met een gewone wagen. Dat zijn wagens waar veel op staat, waar veel rekenkracht in zit en die vaak in eenvoudige omgevingen rijden. En daar wringt het schoentje: zo’n wagen moet altijd correct reageren. En hoe eenvoudiger de omgeving, hoe eenvoudiger het is om te bewijzen dat een wagen correct reageert.”

Wat vind je van dit artikel?

Toon meer reacties
Comments page: 1 0
Plaats reactie
Reactie bewerken

Wees de eerste die een reactie plaatst

Plaats reactie