19 oktober 2018 4 min Tweedehands auto kopen

19 oktober 2018 4 min Tweedehands auto kopen

1 op 4 botst op onverwachte kosten na aankoop tweedehands wagen

door Mira Hoeven

Recent marktonderzoek van Profacts in opdracht van Mobly toont opvallende cijfers over de tweedehands automarkt. Zo schept het onderzoek een beeld van de gemiddelde aankoopprijs en leeftijd van een tweedehands wagen. De resultaten verklaren ook de verschillen tussen de aankoop bij een dealer of een particulier.

De meeste Belgen kopen een tweedehands wagen via een dealer

tweedehands wagen

Waarom? Meer vertrouwen in de staat van de wagen en het krijgen van een verplichte garantie. Let wel, in 44% van de gevallen is deze garantie slechts één jaar geldig. Langere garanties zijn eerder uitzonderlijk. Opvallend: 10% is er niet zeker van of er wel of geen garantie bij de aankoop zat. Verder koopt 1 op 3 zijn tweedehands bij een particulier, omdat ze de verkoper ‘kennen’ of omwille van de lage prijs.

Jonge auto’s bij dealer, oudere en goedkopere wagens bij particulier

tweedehands wagen

Meer dan 7 op 10 wagens die verkocht worden door een dealer zijn jonger dan 5 jaar. Dit vertaalt zich ook naar de aankoopprijs: de helft van de verkochte auto’s bij dealers hebben een prijskaartje van boven de € 10.000. Bij een particulier geldt het omgekeerde: 9 op 10 wagens die gekocht worden kosten minder dan € 10.000. Kijken we naar de leeftijd van de wagens bij particulieren, dan stellen we vast dat maar liefst 6 op 10 auto’s ouder zijn dan 5 jaar. En dat heeft zo zijn nadelen:

1 of 4 botst op onverwachte kosten

Onverwachte kosten die niets te maken hebben met slijtage, onderhoud of een ongeval zijn geen uitzondering. Bij een wagen van 5 jaar oud of met 120.000 km op de teller, stijgt de kans op onverwachte kosten met meer dan 31%. En die éénmalige kost voor herstelling kan al eens hoog oplopen: gemiddeld € 802.

Prijs bepaalt de keuze van tweedehands wagen

tweedehands wagen

Bij de zoektocht naar een nieuwe tweedehands auto is de prijs voor 60% van de bevraagden de belangrijkste maatstaf. Vervolgens bepalen het aantal kilometers op de teller en het merk of model de keuze. De brandstofsoort speelt een kleinere rol, al wordt er wel vaker gekozen voor benzine dan voor diesel.

En jawel, de lage-emissiezone laat zich voelen

Een oude of versleten wagen is de belangrijkste reden van een nieuwe tweedehands aankoop. Maar ook de ingevoerde lage-emissiezone laat zich voelen: 12% van de bevraagden koopt een nieuwe tweedehands omwille van de verkoop van een diesel of een te vervuilende wagen.

Belgen tevreden over aankoop, ongeacht het type verkoper

Uit de resultaten blijkt dat er heel wat verschillen zijn bij de aankoop via een particulier of dealer. Toch is 9 op 10 over het algemeen tevreden van de aankoop, ongeacht waar ze de auto kopen.

Wil je graag het hele verslag bekijken? Via onderstaande knop krijg je een beknopt overzicht van alle resultaten.

Download: Verslag autogarantie in België

Wist je trouwens dat elke tweedehands wagen een verleden heeft?
In volgende video reageren Vlamingen op auto’s met een wel zeer ‘merkwaardig’ verleden:

Artikel delen via
Blijf op de hoogte

Gerelateerde berichten

13 september 2018

Een auto kopen met een hoge kilometerstand: een goed idee?

door Mira Hoeven

Hoe meer kilometerstanden, hoe meer inzicht in het autoverleden. De kilometerstand bepaalt – naast het bouwjaar – de waarde van…

Verder lezen
2 oktober 2018
3 min Duurzaamheid

Diesel of benzine: vind je perfect match

door Yasmin van de Werf

Sta je op het punt om een tweedehandswagen te kopen, dan sta je ongetwijfeld voor het dilemma diesel of benzine.

Verder lezen
20 april 2018
3 min Slim mobiel

Staat er een maximumleeftijd op autorijden?

door Tessa Delbeke

Je rijbewijs halen mag in België vanaf 18 jaar en meer dan de helft van de Belgen haalt zijn rijbewijs…

Verder lezen